Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojektTurid Storhaug Managing Director for WindPort og havnedirektør Dennis Jul Pedersen fra Esbjerg Havn.. Foto: Esbjerg Havn

Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik

Esbjerg Havn og Norges sydligste dybvandshavn i Mandal, Windport har indgået strategisk samarbejde, der skal være med til at kvalificere de norske kolleger til at blive udskibningshavn for vindmøllegeneratorer og en central logistikhub for Sørliga Nordsø 2 - SNII.

Det er Norges første, store havvindmølleprojekt, der skal bestå af mellem 60 og 100 møller med en kapacitet på 1m5 GW og opføres på en knap 200 lang strækning til Kvinsedal.

Windport har lang erfaring fra olie- og gasindustrien, men ønsker nu at omstille til - og spille en central rolle i - grøn energi.

De to havne ligger kun omkring 260 kilometer fra hinanden - eller hvad der svarer til en dags sejlads - men det er i lige så høj grad vidensdeling og projektstyring, som skal styrke begge parters ønske om udvikling af havvind i Nordsøen.

Potentiale til en million m2
- Esbjerg Havn anses for at være en af de mest erfarne havvindmøllehavne i verden med unikke muligheder. Ved at lære af dens erfaring og knowhow kan vi bygge smartere fra starten og positionere WindPort som et knudepunkt i topklasse, siger Turid Storhaug, som er direktør for WindPort i en pressemeddelelse.

Direktør for Port Esbjerg, Dennis Jul Pedersen, supplerer:

WindPort har allerede vist sig som et yderst kapabelt maritimt knudepunkt med en stærk infrastruktur og en klar vision for havvind. Sammen kan vi sætte nye standarder for, hvordan havne understøtter den grønne omstilling – effektivt, bæredygtigt og intelligent.

WindPort har i øjeblikket ca. 200.000 kvadratmeter plads og har potentiale til at udvikle op til en million kvadratmeter på tværs af tre placeringer ved fjorden.

Den dybe og forhindringsfrie sejlrende med kort afstand det til åbne hav behøver ingen yderligere uddybning eller justeringer til projektet. Og det gør den ifølge de to parter ideel til de store fartøjer, der bruges i offshore vindinstallationer.

-lipe

8/4 2025
  • Sikkerhedstest af havnen

    Sikkerhedstest af havnen

    havne ›Den 1.-3. december afholder Hirtshals Havn ISPS - havnesikringsøvelser på havnens arealer. Herefter gennemfører politi, beredskab, beredskabsstyrelse og regionen en øvelse i havnen
  • Ligger underdrejet i Biscayen

    Ligger underdrejet i Biscayen

    havne ›Samsølinjens kommende elfærge, Tyrfing er på sin vej fra værftet i Tyrkiet løbet ind i drilske vejr-systemer bl.a. i Biscayen og har søgt ly flere steder. Det forsinker idriftsættelsen på Samsø
  • Forventet krydstogtsrekord i Aarhus

    Forventet krydstogtsrekord i Aarhus

    havne ›73 krydstogtskibe forventes at besøge Aarhus i 2026. Det er ny rekord og for første gang får Aarhus også besøg af krydstogtgæster i alle årets 12 måneder
  • Esbjerg Havn styrker sin havnevagt

    Esbjerg Havn styrker sin havnevagt

    havne ›Esbjerg Havn har opgraderet og moderniseret havnevagten med støtte fra de EU-finansierede Interreg North Sea program
  • Britisk test af aerodynamisk skibsfart

    Britisk test af aerodynamisk skibsfart

    havne ›Virksomheden BlueNose og rederiet Lomars laboratorium videreudvikler projekt, der med bl.a. oppustelige vindafvisere skal reducere brændstofforbruget og forbedre luftkvalitet i havne og kystområder
  • Øresundslinjen vil skabe grøn korridor

    Øresundslinjen vil skabe grøn korridor

    havne ›Med konverteringen af den tredje færge til ren batteridrift fortsætter Øresundslinjen sin ambition om at skabe en helt grøn søfartskorridor mellem Danmark og Sverige
  • Odder kan give nye problemer for  havneudvidelse

    Odder kan give nye problemer for havneudvidelse

    havne ›Odense Havns planlagte milliardudvidelse møder modstand af bl.a. naturfredningsforening og borgere. Og nu kan opdagelsen af en odder give flere problemer for projektet
  • Fredericia Container Terminal A/S etableret

    Fredericia Container Terminal A/S etableret

    havne ›Fredericia Shipping er majoritetsaktionær og APM Terminals og ADP minoritetsaktionærer i det nye selskab, som vil udvikle og sikre den fremtidige vækst i containermængderne på Fredericia Havn