Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojektTurid Storhaug Managing Director for WindPort og havnedirektør Dennis Jul Pedersen fra Esbjerg Havn.. Foto: Esbjerg Havn

Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik

Esbjerg Havn og Norges sydligste dybvandshavn i Mandal, Windport har indgået strategisk samarbejde, der skal være med til at kvalificere de norske kolleger til at blive udskibningshavn for vindmøllegeneratorer og en central logistikhub for Sørliga Nordsø 2 - SNII.

Det er Norges første, store havvindmølleprojekt, der skal bestå af mellem 60 og 100 møller med en kapacitet på 1m5 GW og opføres på en knap 200 lang strækning til Kvinsedal.

Windport har lang erfaring fra olie- og gasindustrien, men ønsker nu at omstille til - og spille en central rolle i - grøn energi.

De to havne ligger kun omkring 260 kilometer fra hinanden - eller hvad der svarer til en dags sejlads - men det er i lige så høj grad vidensdeling og projektstyring, som skal styrke begge parters ønske om udvikling af havvind i Nordsøen.

Potentiale til en million m2
- Esbjerg Havn anses for at være en af de mest erfarne havvindmøllehavne i verden med unikke muligheder. Ved at lære af dens erfaring og knowhow kan vi bygge smartere fra starten og positionere WindPort som et knudepunkt i topklasse, siger Turid Storhaug, som er direktør for WindPort i en pressemeddelelse.

Direktør for Port Esbjerg, Dennis Jul Pedersen, supplerer:

WindPort har allerede vist sig som et yderst kapabelt maritimt knudepunkt med en stærk infrastruktur og en klar vision for havvind. Sammen kan vi sætte nye standarder for, hvordan havne understøtter den grønne omstilling – effektivt, bæredygtigt og intelligent.

WindPort har i øjeblikket ca. 200.000 kvadratmeter plads og har potentiale til at udvikle op til en million kvadratmeter på tværs af tre placeringer ved fjorden.

Den dybe og forhindringsfrie sejlrende med kort afstand det til åbne hav behøver ingen yderligere uddybning eller justeringer til projektet. Og det gør den ifølge de to parter ideel til de store fartøjer, der bruges i offshore vindinstallationer.

-lipe

8/4 2025
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028