Fanøfærger de første på grøn biodiesel

Fanøfærger de første på grøn biodiesel

De to færger på Fanølinjen, Fenja og Menja, skal som de første færger i Danmark sejle permanent på helt fossilfri HVO biodiesel. Målet er, at de to nuværende færger sammen med den kommende elfærge, Grotte, skal besejle ruten Esbjerg-Fanø så tæt på helt fossilfrit som teknisk muligt

Når færgerne sejler på HVO Biodiesel vil den samlede CO2-udledning fra færgerne mindskes med op til 90 procent i forhold til fossilt diesel.

Planen er at lade færgerne sejle delvist på det miljøvenlige brændstof fra august 2021. Forløber opstarten tilfredsstillende, vil andelen af den nye biodiesel hurtigt blive øget frem mod efteråret, hvor den nye elfærge skal sættes i drift til oktober 2021.

Fanølinjen bliver således den første færgerute i Danmark, som går helt over til HVO med en plan om at sejle permanent på den grønne biodiesel.

-Det betyder, at vi til den tid kan sejle med færger, hvor selve sejladsen kan gøres så CO2-neutral som muligt, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

Finsk biodiesel leveret fra Fyn
Når Fenja og Menja begge er overgået til HVO, og elfærgen Grotte er indsat, så vil klimaet blive sparet for op mod 96 procent i forhold til sejlads med almindeligt marinediesel. Det er fordi, elfærgen Grotte kommer til at sejle på 100 procent grøn energi.

-På Fanø tager vi den grønne omstilling meget alvorligt, så at Molslinjen tager endnu et stort skridt i en CO2 neutral retning, er vi meget glade for, siger borgmester Sofie Valbjørn.

Den miljøvenlige biodiesel kommer fra den finske producent, Neste, og det er Bunker One i Middelfart, som leverer de fossilfri liter til Fanølinjen.

-Vi er meget tilfredse med at have indgået denne aftale med Molslinjen, da det bringer os et skridt tættere på vores ambition om at overgå til grøn energiforsyning. Initiativet er et væsentligt skridt mod at indfri vores målsætning om at være en proaktiv og kompetent leverandør af biobrændstoffer, siger Peter Zachariassen, CEO Bunker One.

-lipe

30/8 2021
  • CMP's ceo stopper

    CMP's ceo stopper

    havne ›Efter mere end otte år på posten som ceo for Copenhagen Malmö Port (CMP) fratræder Barbara Scheel Agersnap sin stilling
  • Containerrekord i danske havne

    Containerrekord i danske havne

    havne ›Tredje kvartal i år har slået alle rekorder, når det kommer til flest lastede containere transporteret til eller fra større danske havne
  • Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    havne ›Aarhus Havn har 16. december 2025 ansat Kåre Clemmesen som midlertidig administrerende direkktør. Kåre Clemmesen har omkring 25 års ledererfaring fra ministerier, styrelser, kommuner og offentligt ejede selskaber
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge