Flere fragttransporter på Øresund sidste år Vi går ud af 2021 med en god følelse og ser frem imod 2022, siger Kristian Durhuus, CEO på ForSea.

Flere fragttransporter på Øresund sidste år

På trods af corona-pandemien ser rederiet ForSea tilbage på 2021 som et positivt år. Færgerne mellem Helsingør og Helsingborg gennemførte 99,81% overfarter, og antallet af lastbiltransporter steg - selv sammenlignet med 'normale' tider

2021 blev et år, som viste nye forbrugs- og rejsemønstre, og som har bevist, at ForSea og alle medarbejdere har været i stand til at tilpasse sig to landes bestemmelser, sundhedsanbefalinger og regler uden at gå på kompromis med et højt serviceniveau, fortæller rederiet i en pressemeddelelse.

Det har været muligt at fastholde fokus på færgegæsterne; deres rejseoplevelse, behov og sikkerhed. 2021 var også året, hvor ForSea fortsatte sin grønne rejse mod større bæredygtighed, som også giver passagererne mulighed for at træffe aktive miljøvalg. Det ihærdige miljø- og bæredygtighedsarbejde har givet en væsentlig reduktion af CO2-udledningen, som betyder, at Danmark og Sveriges mål for 2030 bliver opfyldt allerede i 2022.

Øget trafik på trods af Corona
I hele 2021 har ForSea sejlet mellem Helsingør-Helsingborg efter den normale sejlplan. I starten af året oplevede ForSea dog en større tilbageholdenhed og generel frygt for Corona-smitte, som kunne ses på antallet af både fodgængere, bilpassagerer og turister. Men senere på året vendte udviklingen sig positivt.

Fragttransporter med lastbil er øget jævnt (selv når man sammenligner med et normal-år). Det kan ses som en effekt af et ændret forbrugsmønster, hvor flere og flere handler online og mange varer skal ud til forbrugerne. For ForSeas vedkommende har det betydet en stigning på 8,5% flere fragttransporter i forhold til 2020, og +3,5% mod normal-året 2019.

ForSea kan også konstatere, at flere og flere vælger at tage på korte ture med bil eller tog fremfor flyrejser. Det øger antallet af mennesker, der rejser lokalt i nærområdet på 'staycation'. Fx ved at 'ture' mellem Sverige og Danmark. Her oplever ForSea en stigning på 12% flere passagerer i forhold til 2020. I hele perioden har det været muligt at yde den samme service til passagererne ved at være fleksible og tilpasse både åbningstider og sortiment. Derfor har man også ombord oplevet en stigning på 13% i shoppen i forhold til normal-året 2019.

De langsigtede CO2-reduktioner fastsat for år 2030 bliver allerede indfriet i 2022
Parallelt med Corona-pandemien har ForSea fortsat arbejdet med at skabe en overfart og et udbud ombord med så lille et miljøaftryk som muligt. Færgen Aurora sejler på batterier, og opgraderingen af Tycho Brahes batterier afsluttes inden længe. Beregninger for 2022 viser en forventet reduktion på 71% CO2-udslip i forhold til 2016. En reduktion fra 37.800 tons CO2 til 11.000 tons. De forventede reduktioner betyder, at de langsigtede mål for Danmark (år 2030) og Sverige (år 2030) allerede nås i 2022

Ombord er der arbejdet målrettet med at mindske madspild og CO2-aftryk fra mad. Som noget nyt i år opgives CO2-aftrykket af al mad, der serveres i restaurant og café. På den måde bliver alt målbart og giver mulighed for at producere mere klimavenlig mad. Det giver også gæsterne mulighed for at sammenligne de forskellige udbud og træffe deres egne, aktive miljøvalg.

-Sammenligner vi 2021 med 2019, som var et normal-år for os, så når vi ikke helt op på samme resultat. Dog gav sommeren og efteråret os en tiltrængt omsætning. Vi kan stort set følge samfundets udvikling i vores tal. Øgningen af fragttransporter er blandt andet et resultat af øget internethandel. Vores øgede passagertal og omsætningen ombord i 2021 (i forhold til 2020) viser, hvordan vi allesammen har fundet nye måder at leve, rejse og omgås hinanden på – trods pandemien. Vi går ud af 2021 med en god følelse og ser frem imod 2022, siger Kristian Durhuus, CEO på ForSea.

-lipe

7/2 2022
  • Containerrekord i danske havne

    Containerrekord i danske havne

    havne ›Tredje kvartal i år har slået alle rekorder, når det kommer til flest lastede containere transporteret til eller fra større danske havne
  • Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    havne ›Aarhus Havn har 16. december 2025 ansat Kåre Clemmesen som midlertidig administrerende direkktør. Kåre Clemmesen har omkring 25 års ledererfaring fra ministerier, styrelser, kommuner og offentligt ejede selskaber
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere