Flere fragttransporter på Øresund sidste år Vi går ud af 2021 med en god følelse og ser frem imod 2022, siger Kristian Durhuus, CEO på ForSea.

Flere fragttransporter på Øresund sidste år

På trods af corona-pandemien ser rederiet ForSea tilbage på 2021 som et positivt år. Færgerne mellem Helsingør og Helsingborg gennemførte 99,81% overfarter, og antallet af lastbiltransporter steg - selv sammenlignet med 'normale' tider

2021 blev et år, som viste nye forbrugs- og rejsemønstre, og som har bevist, at ForSea og alle medarbejdere har været i stand til at tilpasse sig to landes bestemmelser, sundhedsanbefalinger og regler uden at gå på kompromis med et højt serviceniveau, fortæller rederiet i en pressemeddelelse.

Det har været muligt at fastholde fokus på færgegæsterne; deres rejseoplevelse, behov og sikkerhed. 2021 var også året, hvor ForSea fortsatte sin grønne rejse mod større bæredygtighed, som også giver passagererne mulighed for at træffe aktive miljøvalg. Det ihærdige miljø- og bæredygtighedsarbejde har givet en væsentlig reduktion af CO2-udledningen, som betyder, at Danmark og Sveriges mål for 2030 bliver opfyldt allerede i 2022.

Øget trafik på trods af Corona
I hele 2021 har ForSea sejlet mellem Helsingør-Helsingborg efter den normale sejlplan. I starten af året oplevede ForSea dog en større tilbageholdenhed og generel frygt for Corona-smitte, som kunne ses på antallet af både fodgængere, bilpassagerer og turister. Men senere på året vendte udviklingen sig positivt.

Fragttransporter med lastbil er øget jævnt (selv når man sammenligner med et normal-år). Det kan ses som en effekt af et ændret forbrugsmønster, hvor flere og flere handler online og mange varer skal ud til forbrugerne. For ForSeas vedkommende har det betydet en stigning på 8,5% flere fragttransporter i forhold til 2020, og +3,5% mod normal-året 2019.

ForSea kan også konstatere, at flere og flere vælger at tage på korte ture med bil eller tog fremfor flyrejser. Det øger antallet af mennesker, der rejser lokalt i nærområdet på 'staycation'. Fx ved at 'ture' mellem Sverige og Danmark. Her oplever ForSea en stigning på 12% flere passagerer i forhold til 2020. I hele perioden har det været muligt at yde den samme service til passagererne ved at være fleksible og tilpasse både åbningstider og sortiment. Derfor har man også ombord oplevet en stigning på 13% i shoppen i forhold til normal-året 2019.

De langsigtede CO2-reduktioner fastsat for år 2030 bliver allerede indfriet i 2022
Parallelt med Corona-pandemien har ForSea fortsat arbejdet med at skabe en overfart og et udbud ombord med så lille et miljøaftryk som muligt. Færgen Aurora sejler på batterier, og opgraderingen af Tycho Brahes batterier afsluttes inden længe. Beregninger for 2022 viser en forventet reduktion på 71% CO2-udslip i forhold til 2016. En reduktion fra 37.800 tons CO2 til 11.000 tons. De forventede reduktioner betyder, at de langsigtede mål for Danmark (år 2030) og Sverige (år 2030) allerede nås i 2022

Ombord er der arbejdet målrettet med at mindske madspild og CO2-aftryk fra mad. Som noget nyt i år opgives CO2-aftrykket af al mad, der serveres i restaurant og café. På den måde bliver alt målbart og giver mulighed for at producere mere klimavenlig mad. Det giver også gæsterne mulighed for at sammenligne de forskellige udbud og træffe deres egne, aktive miljøvalg.

-Sammenligner vi 2021 med 2019, som var et normal-år for os, så når vi ikke helt op på samme resultat. Dog gav sommeren og efteråret os en tiltrængt omsætning. Vi kan stort set følge samfundets udvikling i vores tal. Øgningen af fragttransporter er blandt andet et resultat af øget internethandel. Vores øgede passagertal og omsætningen ombord i 2021 (i forhold til 2020) viser, hvordan vi allesammen har fundet nye måder at leve, rejse og omgås hinanden på – trods pandemien. Vi går ud af 2021 med en god følelse og ser frem imod 2022, siger Kristian Durhuus, CEO på ForSea.

-lipe

7/2 2022
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale