Hybridfærge sejler nu med rotorsejl

Hybridfærge sejler nu med rotorsejl

Et 30 meter højt rotorsejl, der vil reducere CO2-udledningen med fire til fem procent, blev på en nat installeret på Scandlines’ hybridfærge Copenhagen

Scandlines, som med verdens største flåde af hybridfærger er pioner inden for grøn skibsfart, og Norsepower Oy Ltd, en førende cleantech- og ingeniørvirksomhed inden for moderne vindkraftteknologi, har netop afsluttet en vellykket installation af et rotorsejl på Scandlines’ hybridfærge Copenhagen, der sejler på ruten Gedser-Rostock. Installationen skete under et natligt stop i havnen i Rostock.

Rotorsejlet er 30 meter højt og har en diameter på fem meter. Efter grundig forberedelse de seneste måneder kunne sejlet installeres på få timer.

Norsepowers rotorsejl, som kan monteres på nye skibe eller eftermonteres på eksisterende skibe, er en moderniseret udgave af Flettner rotoren – en roterende cylinder, som ved hjælp af Magnus-effekten bidrager til at drive skibet fremad. Rotorsejlet på Copenhagen er Norsepowers fjerde vellykkede installation, og forventningen er, at rotorsejlet vil nedbringe skibets CO2-udledning med fire til fem procent, uden at det påvirker skibets overfartstid.

Norsepowers CEO Tuomas Riski siger om installationen:

- Det er en glæde at kunne fortælle om den seneste vellykkede installation af et rotorsejl. Den viser, at en eftermontering kan lade sig gøre uden at tage skibet ud af drift i længere tid. Scandlines har gennem flere år investeret i cleantech løsninger for at reducere CO2-udledningen. Med monteringen af rotorsejlet bliver hybridfærgen Copenhagen en af verdens mest energieffektive færger.

- Der er øget fokus på at gøre skibsfarten grønnere både gennem internationale regelsæt og fra offentligheden. Derfor er det afgørende, at den maritime industri får øjnene op for en af de ældste former for energi – nemlig vind. Installationen på Copenhagen er et eksempel på, hvordan en kombination af flere former for energibesparende tiltag kan være vejen frem.

Også Scandlines’ CEO Søren Poulsgaard Jensen glæder sig over rotorsejlet. Han siger:

- Vi ser stor værdi i at investere i teknologier, der gør det muligt for os at fortsætte vores grønne rejse. Samarbejdet med Norsepower om det innovative rotorsejl passer perfekt til vores værdier og ambitioner om bæredygtig færgedrift. Sammen med Copenhagens hydrodynamiske skrog, der er designet til ruten, og vores hybridsystem, der lagrer overskydende energi i batterier om bord, vil rotorsejlet forbedre ikke bare vores energieffektivitet, men også vores forretning.

Rotorsejlet er den første maritime vindteknologi, der har vist sig at være konkurrencedygtig på kommercielle vilkår. Løsningen er fuldt automatiseret og måler, om vinden er stærk nok til, at rotorsejlet vil reducere udledningen. Når den er det, starter rotorsejlet automatisk. 

-hawin

2/6 2020
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien