Københavns første landstrømsanlæg indviet

Københavns første landstrømsanlæg indviet

Tirsdag blev et nyt landstrømsanlæg til DFDS-færgerne indviet ved rederiets terminal i København. Anlægget reducerer skibenes CO2-udledning, mens de er i havn, og sikrer dermed renere luft til gavn for miljøet og særligt naboerne på Østerbro

Med det nye anlæg får DFDS-færgerne nu mulighed for at tilslutte sig landstrøm i både København og Oslo. Anlægget er et resultat af et partnerskab mellem Copenhagen Malmö Port (CMP) og DFDS, som gør det muligt at slukke skibenes generatorer i havn og dermed reducere udslippene af luftforurenende stoffer samt partikler mærkbart.

Københavns overborgmester, Lars Weiss, var med til at indvie anlægget, da Pearl Seaways i formiddags blev tilsluttet.

-Vi tager med det nye landstrømsanlæg et vigtigt skridt hen imod et København med mindre luftforurening. Det er godt for både klimaet og naboerne til havnen, at færgerne nu kan slukke for dieselmotoren og koble sig til klimavenlig strøm, når de lægger til kaj. Jeg ser også frem til, at vi får etableret landstrøm til krydstogtskibene ved Langelinie og i Nordhavn, så snart Folketinget har ændret lovgivningen, siger overborgmester i København Lars Weiss (S).

Flere anlæg på vej i København
Hos CMP og DFDS er der stor glæde og tilfredshed over, at færgerne nu kan koble sig på landstrøm og dermed bevæge sig i en grønnere retning.

-Dagens indvielse af landstrømsanlægget til DFDS-færgerne markerer et vigtigt skridt i vores indsats for at gøre havneaktiviteterne i København mere grønne. Jeg vil gerne takke DFDS, vores tekniske rådgiver COWI samt vores hovedentreprenør Actemium for samarbejdet og for at virkeliggøre projektet, som får en stor klima- og miljømæssig gevinst, siger Barbara Scheel Agersnap, CEO i Copenhagen Malmö Port.

-Jeg er stolt over at præsentere det første landstrømsanlæg i København til gavn for både passagerer og lokalmiljø. Dette er et resultat af et solidt partnerskab mellem CMP, Actemium og DFDS. Vi står overfor en grøn omstilling, som er enormt kompleks, og det er netop partnerskaber og samarbejder som dette, der er essentielle, når vi skal udvikle grønne, innovative løsninger og bevæge os i den rigtige retning, siger Peder Gellert Pedersen, Executive Vice President og ansvarlig for færgedivisionen i DFDS.

Landstrømsanlægget til DFDS er det første i København, men bliver ikke det sidste. I 2024 forventes krydstogtskibe i havnen i København at kunne bruge landstrøm, når de ligger til kaj i Ydre Nordhavn og ved Langelinie på Østerbro.

-Vi er glade for, at landstrøm nu kommer til København. Og dette anlæg vil ikke blive det eneste landstrømsanlæg i København. Netop nu er vi ved at finde rådgivere til arbejdet med at etablere landstrøm til byens krydstogtskibe i Ydre Nordhavn og på Langelinie, så vi i fremtiden kan sikre en lavere CO2-udledning fra skibene og derved renere luft til københavnerne, siger By & Havns adm. direktør Anne Skovbro.

Fakta om anlægget
I testperioden fra slutning af august til 25. oktober er CO2-udslippet mindsket med ca. 69 ton og dieselforbruget med 154 m3.

Investeringen beløber sig til cirka 15 MDKK og medfinansieres af EU med 20 procent.

Ifølge COWI's rapport fra marts 2019 'Analyse af alternative energikilder til krydstogtskibe'(bestilt af Københavns Kommune), anslås det, at tilslutningen af landstrøm til DFDS-færgerne vil give en årlig reduktion af emissionerne på ca. 912 tons kuldioxid, 18 tons NOx og 0,4 tons partikler. Samlet set svarer det en reduktion på 1,6% af biltrafikken i København med hensyn til NOx.

To tilslutningspunkter er blevet etableret, en på hver kaj ved DFDS' færgeterminal på Dampfærgevej i København. Anlægget er på plads i en 40 fods container, som er placeret på kajen.

Anlægget kan levere 3 MVA, svarende til ca. 2,7 MW. Anlægget er forsynet med 10 kV.

Landstrømsanlægget er installeret af Actemium, der også har installeret det landstrømsanlæg, som DFDS-færgerne lægger til i Oslo. Actemium installerede den første landtilslutning i verden i Göteborgs havn for nogle år siden og har derudover installeret landstrømsanlæg i Kristiansand, Trelleborg, Ystad, Karlskrona, Visby, Stockholm og Luleå.

Anlæggene er certificeret med IEC/ISO/IEEE 80005.

I løbet af et normalt år sejler DFDS-færgerne dagligt tur-retur mellem Oslo og København, hvilket svarer til ca. 700 sejladser med ca. 800.000 passagerer årligt.

-lipe

27/10 2021
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien