Maritime Højborge sikrer Danmark milliarder

Maritime Højborge sikrer Danmark milliarder

De seks områder Aarhus, Nordjylland, Trekantområdet, Esbjerg, Hovedstaden og Fyn driver især den maritime udvikling. Det viser ny analyse, hvor Det Blå Danmark sætter fokus på værdien af de maritime højborge. Formålet er at skabe politisk forståelse på alle niveauer af branchens store betydning – både lokalt og nationalt

Det Blå Danmark – de danske rederier, shipping, maritime virksomheder og ikke mindst de danske havne - er en mastodont i dansk økonomi. I 2019 omsatte man for 412 milliarder kroner, og hver dag går mere end 60.000 mennesker på arbejde i det, man kaldet Det Blå Danmark. Tager man de afledte jobs med, er det hele 97.000 jobs, der er bundet op på det maritime.

-Havne, skibe og maritime virksomheder er forudsætningen for, at vi i Danmark kan både komme af med vore varer til udlandet og modtage de varer, vi har brug for. Man er måske ikke så opmærksom på det, men Danmarks Maritime Højborge er ganske enkelt omdrejningspunkter for vores dagligliv, vækst og arbejdspladser, siger Tine Kirk, direktør, Danske Havne.

Omsætningen skabes især i seks områder i Danmark, som rummer hver deres speciale. Det sætter brancheorganisationen Danske Havne sammen med Danske Rederier, Danske Maritime og Danske Shipping- og Havnevirksomheder fokus på i den nye analyse, 'Maritime Højborge', der netop er udkommet.

Her fremhæves Aarhus, Nordjylland, Trekantområdet, Esbjerg, Hovedstaden og Fyn som særligt vigtige for Det Blå Danmark. Den maritime branche står dog også stærkt i andre områder af landet, og generelt betragtet går blandt andet den grønne omstilling i branchen i disse år utrolig stærkt.

Blåt møder grønt
Ifølge Danske Havne står hele branchen sammen om at udvikle morgendagens løsninger, og cementere Danmark som en stærk søfartsnation, der på mange områder går forrest.

-Det er blot oftest lidt overset. Men Danmark har været meget at være stolt af, lyder det fra organisationen:

-Esbjerg Havn er f.eks. verdens største vindhavn, og igen sidste år stod havnen for over halvdelen af al udskibning til europæiske havvindmølleparker. I Odense og Aalborg Havne har de verdensførende centre for test af havvindmølle-naceller og -vinger, og i landets største erhvervshavn, Aarhus Havn, håndterer man intet mindre end 65 procent af den danske containertrafik. Langt størstedelen af al dansk im- og eksport går via de danske havne. Til overflod er godstransport til søs langt mere klimavenligt end transport med fly eller på veje. De blå motorveje er langt at foretrække for de sorte, og udover at være mere klimavenligt afhjælper søtransport også trængslen på de danske veje.

Brancheorganisationen Danske Havne udgav tidligere i år rapporten 'Grønne erhvervshavne 2020', den første i en række årsrapporter om den aktive, hands-on grønne omstilling i vore danske havne, hvor visionen er formuleret: 'Danske Havne skal være blandt de fremmeste i verden hvad angår bæredygtige løsninger. Vi er den grønne forbindelse mellem hav og vind.'

Det er derfor, organisationen bruger formuleringen 'Blåt møder grønt', når den taler om de danske erhvervshavne.

-lipe

2/11 2021
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras