- Masser af plads til sol og vind i vores havneVindmøller på Esbjerg Havn

- Masser af plads til sol og vind i vores havne

Giv lov til solceller i havnebassiner og at opsætte flere landvindmøller på havnearealer, så skal I bare se tempo. Det lover brancheorganisation, Danske Havne i et kommentar til regeringens nye udspil om mindre gas og mere dansk, grøn energi

-Der er heldigvis god plads til landvindmøller på flere danske havne. Dér genererer møllerne almindeligvis ingen eller meget få borgere, og de kan opføres i den fart, som både situationen kalder på, og som regeringen ønsker.

Det siger direktør Tine Kirk, brancheorganisationen Danske Havne, som kommentar til regeringens udspil om hurtigst muligt at gøre Danmark uafhængig af russisk gas og samtidig fremme omlægningen til mere grøn, dansk energi.

Tine Kirk uddyber:

-I forvejen er udbygningen af havvind i Danmark jo vældig godt i gang, men selv med Thor Havvindmøllepark klar om fem år, er kapaciteten i Nordsøen langt fra udnyttet. Flere end halvdelen af vores havne er aktivt involverede i havvindmølleparkerne, og vi kan påtage os meget mere.

 Vindmølle i Odense Havn. Der er også plads til flere.


Det vurderes i regeringens udspil 'Danmark kan mere II', at Danmark kan få 15 gange mere vind ud af Nordsøen, hvis vi kan opnå at udnytte det fulde vindpotentiale til søs, hvor også Danske Havne vurderer, at både effekten og nytten er størst.

Men regeringen vil inden sommer fremlægge planer om flerdobling af vindmøller på land, og til det siger Tine Kirk:

 Danske Havnes direktør, Tine Kirk. Foto: Carsten Lundager

-Havnene er selvfølgelig også helt klar til at lægge arealer til vindmøller på land, hvor det overhovedet er muligt.

Det har jo knebet noget med at etablere landvindmøller de seneste år, især på grund af lokal borger-modstand. Mange af vores havne har store arealer langt fra beboelse og af indlysende årsager kystnært, hvor vinden blæser frit. Så det kan både gå stærkt og kan etableres, hvor det ikke generer borgere.

Solceller i havnebassiner
Brancheorganisationen Danske Havne har et stykke tid talt for en justering af Havneloven, som i dag har begrænsninger for, hvilken teknologi, der må bruges hvor og hvordan i havnene. De begrænsninger hindrer bl.a. tempoet i den grønne omstilling, og der er senest et eksempel på, at havnen i Vordingborg af Trafikstyrelsen har fået afslag på at udlægge solceller på ledige vand-arealer i havnen i samarbejde med en lokal virksomhed. Med regeringens udspil 'Danmark kan mere II' tirsdag er det indlysende, at politikerne benytter lejligheden inden sommer til at trimme Havneloven og sikre teknologi-neutralitet, mener Danske Havne.

Tine Kirk:

-Teknologi-neutralitet i Havneloven vil fra dag ét sikre, at vores havne aktivt kan yde deres og f.eks. fremme udbredelsen af solceller, også de flydende på vandet. Regeringens plan er i høj grad præget af ønsket om tempo, tempo, tempo og at firedoble produktionen af landvind og solceller, og her kan vores havne levere.

I mange havne fra f.eks. Rønne og København i øst, Esbjerg i vest, Aabenraa i syd og de nordjyske havne i nord er der i dag partnerskaber mellem havnene og lokale virksomheder, der udvikler klimavenlig strøm til f.eks. landstrømsanlæg. Dén udvikling kan boostes og fremme dansk uafhængighed af Putins gas.

Mange projekter på bedding
Danske Havne, der afholder Havnekonference i Aalborg på mandag 25. april, er i forvejen langt fremme med grøn omstilling.

På konferencen udgives brancheorganisationens anden årsrapport, Grønne Erhvervshavne 2022.

Den kommer i et år, hvor havnene allerede i årets første måneder har lagt et højt ambitionsniveau.

F.eks. vil Hanstholm Havn næste år være Europas første CO2-neutrale fiskerihavn, Linde Gas vil i samarbejde med Aabenraa Havn etablere et meget stort Power-to-X-anlæg på ca. halvdelen af Ensted-grunden inden 2025, Esbjerg Havn vil i samarbejde med lokal virksomhed etablere verdens første landstrømsanlæg baseret på brint allerede i efteråret og Rønne Havn indgår i et samarbejde, der skal gøre øen til Østersøens grønne tankstation.

-lipe

19/4 2022
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning