- Masser af plads til sol og vind i vores havneVindmøller på Esbjerg Havn

- Masser af plads til sol og vind i vores havne

Giv lov til solceller i havnebassiner og at opsætte flere landvindmøller på havnearealer, så skal I bare se tempo. Det lover brancheorganisation, Danske Havne i et kommentar til regeringens nye udspil om mindre gas og mere dansk, grøn energi

-Der er heldigvis god plads til landvindmøller på flere danske havne. Dér genererer møllerne almindeligvis ingen eller meget få borgere, og de kan opføres i den fart, som både situationen kalder på, og som regeringen ønsker.

Det siger direktør Tine Kirk, brancheorganisationen Danske Havne, som kommentar til regeringens udspil om hurtigst muligt at gøre Danmark uafhængig af russisk gas og samtidig fremme omlægningen til mere grøn, dansk energi.

Tine Kirk uddyber:

-I forvejen er udbygningen af havvind i Danmark jo vældig godt i gang, men selv med Thor Havvindmøllepark klar om fem år, er kapaciteten i Nordsøen langt fra udnyttet. Flere end halvdelen af vores havne er aktivt involverede i havvindmølleparkerne, og vi kan påtage os meget mere.

 Vindmølle i Odense Havn. Der er også plads til flere.


Det vurderes i regeringens udspil 'Danmark kan mere II', at Danmark kan få 15 gange mere vind ud af Nordsøen, hvis vi kan opnå at udnytte det fulde vindpotentiale til søs, hvor også Danske Havne vurderer, at både effekten og nytten er størst.

Men regeringen vil inden sommer fremlægge planer om flerdobling af vindmøller på land, og til det siger Tine Kirk:

 Danske Havnes direktør, Tine Kirk. Foto: Carsten Lundager

-Havnene er selvfølgelig også helt klar til at lægge arealer til vindmøller på land, hvor det overhovedet er muligt.

Det har jo knebet noget med at etablere landvindmøller de seneste år, især på grund af lokal borger-modstand. Mange af vores havne har store arealer langt fra beboelse og af indlysende årsager kystnært, hvor vinden blæser frit. Så det kan både gå stærkt og kan etableres, hvor det ikke generer borgere.

Solceller i havnebassiner
Brancheorganisationen Danske Havne har et stykke tid talt for en justering af Havneloven, som i dag har begrænsninger for, hvilken teknologi, der må bruges hvor og hvordan i havnene. De begrænsninger hindrer bl.a. tempoet i den grønne omstilling, og der er senest et eksempel på, at havnen i Vordingborg af Trafikstyrelsen har fået afslag på at udlægge solceller på ledige vand-arealer i havnen i samarbejde med en lokal virksomhed. Med regeringens udspil 'Danmark kan mere II' tirsdag er det indlysende, at politikerne benytter lejligheden inden sommer til at trimme Havneloven og sikre teknologi-neutralitet, mener Danske Havne.

Tine Kirk:

-Teknologi-neutralitet i Havneloven vil fra dag ét sikre, at vores havne aktivt kan yde deres og f.eks. fremme udbredelsen af solceller, også de flydende på vandet. Regeringens plan er i høj grad præget af ønsket om tempo, tempo, tempo og at firedoble produktionen af landvind og solceller, og her kan vores havne levere.

I mange havne fra f.eks. Rønne og København i øst, Esbjerg i vest, Aabenraa i syd og de nordjyske havne i nord er der i dag partnerskaber mellem havnene og lokale virksomheder, der udvikler klimavenlig strøm til f.eks. landstrømsanlæg. Dén udvikling kan boostes og fremme dansk uafhængighed af Putins gas.

Mange projekter på bedding
Danske Havne, der afholder Havnekonference i Aalborg på mandag 25. april, er i forvejen langt fremme med grøn omstilling.

På konferencen udgives brancheorganisationens anden årsrapport, Grønne Erhvervshavne 2022.

Den kommer i et år, hvor havnene allerede i årets første måneder har lagt et højt ambitionsniveau.

F.eks. vil Hanstholm Havn næste år være Europas første CO2-neutrale fiskerihavn, Linde Gas vil i samarbejde med Aabenraa Havn etablere et meget stort Power-to-X-anlæg på ca. halvdelen af Ensted-grunden inden 2025, Esbjerg Havn vil i samarbejde med lokal virksomhed etablere verdens første landstrømsanlæg baseret på brint allerede i efteråret og Rønne Havn indgår i et samarbejde, der skal gøre øen til Østersøens grønne tankstation.

-lipe

19/4 2022
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne
  • Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    havne ›Copenhagen Malmö Port, CMP, går ind i en ny tid med helårskrydstogt. Antallet af anløb uden for den traditionelle sommersæson når rekordhøjde