Ny medejer skal skal booste skibes energibesparelser

Ny medejer skal skal booste skibes energibesparelser

Den amerikanske teknologivirksomhed, Emerson bliver en del af ejerkredsen hos nordjyske Frugal Technologies, der vil bruge Emersons globale organisation til at sætte fart i salget af sin brændstofbesparende teknologi til skibe over hele verden

Med et kontrolsystem baseret på kunstig intelligens har Frugal Technologies hjulpet rederier som Uni-Tankers, Christiania Shipping og Royal Arctic Line til at spare tonsvis af brændstof.

De fleste skibe opnår typisk en besparelse på omkring 15% ved at installere systemet, der går under navnet Frugal Propulsion.

Nu får Frugal Technologies stærke internationale kræfter til at sætte yderligere fart i den kommercielle udvikling.

Emerson, med hovedsæde i St. Louis, Missouri, træder ind i ejerkredsen med en omfattende ekspertise fra mere end 60 år i marineindustrien, hvor virksomheden leverer teknologier og tjenester til at optimere drift, sikkerhed og effektivitet på skibe.

- Emerson giver os et kæmpe boost, fordi de kommer ind med en stor organisation, der kan hjælpe os med salg, installation og service over hele verden.

- Vi oplever, at der er et stort behov for et klassegodkendt system som Frugal Propulsion, som reducerer forbruget af brændstof og hjælper skibsejere med at overholde de nye lovkrav.

- Men vores udfordring har været, at det for en lille virksomhed tager lang tid at opbygge et marked. Med Emersons investering får vi nu helt andre muligheder for at skalere vores forretning, siger Peter Hauschildt, CEO og medstifter i Frugal Technologies.

Klassegodkendt til EEXI
Frugal Propulsion er et klassegodkendt on-top-system, som sørger for, at motor og propel er konstant optimeret i forhold til dybgang, last, bølger og vind.

Der er ingen manuelle justeringer, fordi hele systemet er baseret på sensorer, Big Data og lærende algoritmer, som løbende bliver klogere.

I praksis betyder det, at besparelsen i brændstof bliver større i takt med, at systemet lærer skibet at kende. Det har stor betydning for skibsejeren, fordi brændstof, ifølge Frugal Propulsion, i gennemsnit tegner sig for cirka 60% af driftsomkostningerne på et skib.

Frugal Propulsion blev tidligere i 2023 godkendt som et såkaldt "Overridable Power Limitation System (Electronic)" af klasseselskaberne Bureau Veritas, Lloyds og DNV.

Det vil sige, at skibsejeren kan bruge Frugal Propulsion som et redskab til at opfylde de nye EEXI- og CII-krav.

Systemet sikrer helt automatisk, at motoreffekten altid ligger inden for de grænser, som EEXI-beregningen for det pågældende skib angiver.

Systemet logger og gemmer automatisk alle motordata. Det gør det muligt til enhver tid – som EEXI-protokollen kræver – at udtrække detaljerede rapporter over skibets samlede energiforbrug.

- Hos Emerson forpligter vi os til at fremme innovation, der understøtter vores kunder i deres grønne omstilling. Her passer Frugal Technologies rigtig godt ind.

- Vores kunder inden for skibsfart har brug for de bedste og mest detaljerede brændstofdata for at træffe bedre og mere informerede beslutninger, og Frugals IoT-løsning er et stærkt supplement til Emersons teknologier, udtaler Jakob Nørr, der er vice president hos Emerson.

Med sin investering indtræder Emerson i ejerkredsen bag Frugal Technologies ApS. De øvrige ejere af virksomheden er CEO og medstifter Peter Hauschildt, CTO og medstifter Lars Stoutrup, Preben Thuren Larsen samt Mikkel Elsøe.

-hawin

 

Om Frugal Technologies ApS.
Frugal Technologies har base i Aalborg, og er virksomheden bag løsningerne Frugal Propulsion (CPP) og Frugal Power (FPP), som er brugervenlige og hurtigt installerede ShaPoLi-løsninger, der hjælper rederierne med at overholde IMO’s EEXI-krav. Gennem brug af sensorer, big data og avanceret maskinlæring sikrer Frugal Propulsion samtidig markante brændstofbesparelser ved konstant at optimere samarbejdet mellem motor og propel. Frugal Technologies er etableret i Danmark af Peter Hauschildt og Lars Stoustrup og beskæftiger 15 medarbejdere. 

 

Om Emerson
Emerson er en teknologivirksomhed med hovedkontor i St. Louis, Missouri. Virksomheden leverer produkter og services til automatisering i en bred vifte af industrier. Det omfatter blandt andet løsninger til kontrol, måling, sikkerhed og optimering af produktions- og forarbejdningsanlæg. 

 

21/11 2023
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien