Ny medejer skal skal booste skibes energibesparelser

Ny medejer skal skal booste skibes energibesparelser

Den amerikanske teknologivirksomhed, Emerson bliver en del af ejerkredsen hos nordjyske Frugal Technologies, der vil bruge Emersons globale organisation til at sætte fart i salget af sin brændstofbesparende teknologi til skibe over hele verden

Med et kontrolsystem baseret på kunstig intelligens har Frugal Technologies hjulpet rederier som Uni-Tankers, Christiania Shipping og Royal Arctic Line til at spare tonsvis af brændstof.

De fleste skibe opnår typisk en besparelse på omkring 15% ved at installere systemet, der går under navnet Frugal Propulsion.

Nu får Frugal Technologies stærke internationale kræfter til at sætte yderligere fart i den kommercielle udvikling.

Emerson, med hovedsæde i St. Louis, Missouri, træder ind i ejerkredsen med en omfattende ekspertise fra mere end 60 år i marineindustrien, hvor virksomheden leverer teknologier og tjenester til at optimere drift, sikkerhed og effektivitet på skibe.

- Emerson giver os et kæmpe boost, fordi de kommer ind med en stor organisation, der kan hjælpe os med salg, installation og service over hele verden.

- Vi oplever, at der er et stort behov for et klassegodkendt system som Frugal Propulsion, som reducerer forbruget af brændstof og hjælper skibsejere med at overholde de nye lovkrav.

- Men vores udfordring har været, at det for en lille virksomhed tager lang tid at opbygge et marked. Med Emersons investering får vi nu helt andre muligheder for at skalere vores forretning, siger Peter Hauschildt, CEO og medstifter i Frugal Technologies.

Klassegodkendt til EEXI
Frugal Propulsion er et klassegodkendt on-top-system, som sørger for, at motor og propel er konstant optimeret i forhold til dybgang, last, bølger og vind.

Der er ingen manuelle justeringer, fordi hele systemet er baseret på sensorer, Big Data og lærende algoritmer, som løbende bliver klogere.

I praksis betyder det, at besparelsen i brændstof bliver større i takt med, at systemet lærer skibet at kende. Det har stor betydning for skibsejeren, fordi brændstof, ifølge Frugal Propulsion, i gennemsnit tegner sig for cirka 60% af driftsomkostningerne på et skib.

Frugal Propulsion blev tidligere i 2023 godkendt som et såkaldt "Overridable Power Limitation System (Electronic)" af klasseselskaberne Bureau Veritas, Lloyds og DNV.

Det vil sige, at skibsejeren kan bruge Frugal Propulsion som et redskab til at opfylde de nye EEXI- og CII-krav.

Systemet sikrer helt automatisk, at motoreffekten altid ligger inden for de grænser, som EEXI-beregningen for det pågældende skib angiver.

Systemet logger og gemmer automatisk alle motordata. Det gør det muligt til enhver tid – som EEXI-protokollen kræver – at udtrække detaljerede rapporter over skibets samlede energiforbrug.

- Hos Emerson forpligter vi os til at fremme innovation, der understøtter vores kunder i deres grønne omstilling. Her passer Frugal Technologies rigtig godt ind.

- Vores kunder inden for skibsfart har brug for de bedste og mest detaljerede brændstofdata for at træffe bedre og mere informerede beslutninger, og Frugals IoT-løsning er et stærkt supplement til Emersons teknologier, udtaler Jakob Nørr, der er vice president hos Emerson.

Med sin investering indtræder Emerson i ejerkredsen bag Frugal Technologies ApS. De øvrige ejere af virksomheden er CEO og medstifter Peter Hauschildt, CTO og medstifter Lars Stoutrup, Preben Thuren Larsen samt Mikkel Elsøe.

-hawin

 

Om Frugal Technologies ApS.
Frugal Technologies har base i Aalborg, og er virksomheden bag løsningerne Frugal Propulsion (CPP) og Frugal Power (FPP), som er brugervenlige og hurtigt installerede ShaPoLi-løsninger, der hjælper rederierne med at overholde IMO’s EEXI-krav. Gennem brug af sensorer, big data og avanceret maskinlæring sikrer Frugal Propulsion samtidig markante brændstofbesparelser ved konstant at optimere samarbejdet mellem motor og propel. Frugal Technologies er etableret i Danmark af Peter Hauschildt og Lars Stoustrup og beskæftiger 15 medarbejdere. 

 

Om Emerson
Emerson er en teknologivirksomhed med hovedkontor i St. Louis, Missouri. Virksomheden leverer produkter og services til automatisering i en bred vifte af industrier. Det omfatter blandt andet løsninger til kontrol, måling, sikkerhed og optimering af produktions- og forarbejdningsanlæg. 

 

21/11 2023
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året
  • Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    havne ›Et solidt, økonomisk resultat i første halvår og stigning på over 13 procent på containeromsætningen får landets største erhvervshavn til at opjustere forventninger med 23 millioner kr.
  • Stena Line i historisk aftale 

    Stena Line i historisk aftale 

    havne ›Stena Line har indgået en langsigtet aftale med Frederikshavn Kommune om driften af færgehavnen i Frederikshavn de næste 50 år
  • Kaj på vej til havnen

    Kaj på vej til havnen

    havne ›430 meter ny kaj er på vej til havnen i Aarhus. Byggeriet af projektet, som er godkendt af Trafikstyrelsen, begynder nu her i uge 39