Ny vicedirektør i Danske Havne

Ny vicedirektør i Danske Havne

Lars Holm Nielsen, 48, tiltræder 1. november den ledige stilling som vicedirektør for brancheorganisationen Danske Havne. Han afløser Susanne Isaksen som i september blev headhuntet til et job i A/S Øresund, hvor hun arbejder med havnetunnelen

Lars Holm Nielsen kommer fra en lederstilling i Dansk Industri, hvor han på Politikområdet har haft ansvar for regelforenkling, iværksætteri og SMV-politik. Han er uddannet cand.merc.jur. fra CBS i 1999 med et MBA-semesterophold i Ottawa i Canada og har haft ledende stillinger i både EU-kommissionen, hvor Lars Holm Nielsen koordinerede indre marked-indsatsen, og i Patent- & Varemærkestyrelsen samt Erhvervs- & Selskabsstyrelsen. I alle stillingerne har han haft opgaver med internationalt indhold.

-Vi er glade for at få Lars ombord i Danske Havne. Han kan bidrage til såvel strategi som daglig drift, og han har præcis den tunge, internationale bagage med, vi som brancheorganisation for havnene har brug for. Havne er jo nærmest som en naturlov stærkt forbundne med havne, rederier og maritime virksomheder i hele verden, ligesom havneområdet også er EU-reguleret. Vi skal servicere vore medlemmer bedst muligt med ny viden om både EU-initiativer, dansk og europæisk lovgivning og hvad der rører sig internationalt, og her bliver Lars en kapacitet, siger direktør Tine Kirk, der ser frem til igen at få en makker til at løfte opgaverne i brancheorganisationen.

Over 20 års international erfaring
Lars Holm Nielsen siger om sin nye stilling:

-Jeg har en stærk ambition om at styrke dansk erhvervslivs grundvilkår og udviklingsmuligheder. Samspillet med det internationale samfund, særligt EU, er i min optik afgørende for at fremme danske virksomheders vækstpotentiale. Jeg brænder for at anvende mine kompetencer fra mere end tyve år med udvikling og forhandling af dansk, europæisk og international erhvervspolitik. Jeg glæder mig til at give mit bidrag til at Danske Havne sætter dagsorden og medlemmer oplever en brancheorganisation i udvikling.


Brancheorganisationen Danske Havne blev grundlagt i 1917 og har til huse i Bredgade i København. Det er en lille brancheorganisation med en fleksibel stab med fagkompetencer, der breder sig over miljø, klima, erhverv, politik, medier og kommunikation.

Brancheorganisationen udgav i sommer en rapport om grøn omstilling i de danske havne, ligesom organisationen i september var medvært og arrangør af en velbesøgt konference med ministerdeltagelse på Christiansborg om landstrøm – grøn strøm til skibe i havn, så de kan slukke dieselmotoren, mens de er i havnen.

-lipe

5/10 2021
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne
  • Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    havne ›Copenhagen Malmö Port, CMP, går ind i en ny tid med helårskrydstogt. Antallet af anløb uden for den traditionelle sommersæson når rekordhøjde