Ny vicedirektør i Danske Havne

Ny vicedirektør i Danske Havne

Lars Holm Nielsen, 48, tiltræder 1. november den ledige stilling som vicedirektør for brancheorganisationen Danske Havne. Han afløser Susanne Isaksen som i september blev headhuntet til et job i A/S Øresund, hvor hun arbejder med havnetunnelen

Lars Holm Nielsen kommer fra en lederstilling i Dansk Industri, hvor han på Politikområdet har haft ansvar for regelforenkling, iværksætteri og SMV-politik. Han er uddannet cand.merc.jur. fra CBS i 1999 med et MBA-semesterophold i Ottawa i Canada og har haft ledende stillinger i både EU-kommissionen, hvor Lars Holm Nielsen koordinerede indre marked-indsatsen, og i Patent- & Varemærkestyrelsen samt Erhvervs- & Selskabsstyrelsen. I alle stillingerne har han haft opgaver med internationalt indhold.

-Vi er glade for at få Lars ombord i Danske Havne. Han kan bidrage til såvel strategi som daglig drift, og han har præcis den tunge, internationale bagage med, vi som brancheorganisation for havnene har brug for. Havne er jo nærmest som en naturlov stærkt forbundne med havne, rederier og maritime virksomheder i hele verden, ligesom havneområdet også er EU-reguleret. Vi skal servicere vore medlemmer bedst muligt med ny viden om både EU-initiativer, dansk og europæisk lovgivning og hvad der rører sig internationalt, og her bliver Lars en kapacitet, siger direktør Tine Kirk, der ser frem til igen at få en makker til at løfte opgaverne i brancheorganisationen.

Over 20 års international erfaring
Lars Holm Nielsen siger om sin nye stilling:

-Jeg har en stærk ambition om at styrke dansk erhvervslivs grundvilkår og udviklingsmuligheder. Samspillet med det internationale samfund, særligt EU, er i min optik afgørende for at fremme danske virksomheders vækstpotentiale. Jeg brænder for at anvende mine kompetencer fra mere end tyve år med udvikling og forhandling af dansk, europæisk og international erhvervspolitik. Jeg glæder mig til at give mit bidrag til at Danske Havne sætter dagsorden og medlemmer oplever en brancheorganisation i udvikling.


Brancheorganisationen Danske Havne blev grundlagt i 1917 og har til huse i Bredgade i København. Det er en lille brancheorganisation med en fleksibel stab med fagkompetencer, der breder sig over miljø, klima, erhverv, politik, medier og kommunikation.

Brancheorganisationen udgav i sommer en rapport om grøn omstilling i de danske havne, ligesom organisationen i september var medvært og arrangør af en velbesøgt konference med ministerdeltagelse på Christiansborg om landstrøm – grøn strøm til skibe i havn, så de kan slukke dieselmotoren, mens de er i havnen.

-lipe

5/10 2021
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien