Omsætningsrekord i Port of Aalborg

Omsætningsrekord i Port of Aalborg

Masser af gods over kaj, en moderne erhvervspark hvor virksomhederne trives og stor succes med at servicere den grønne omstilling og særligt vindindustrien. Det er de væsentligste årsager til, at Port of Aalborg i 2024 løftede både top- og bundlinje markant

2024 blev et år præget af aktivitet og udvikling hos Port of Aalborg, der leverede en omsætning på hele 285 millioner kroner. Det er ny rekord for havnen.

Sammenlignet med det foregående regnskabsår formåede Port of Aalborg at løfte omsætningen med godt 22 %, mens resultatet af den primære drift er vokset med hele 76 procent til 80 millioner kroner.

Årets samlede resultat lander på 54,4 millioner kroner og en stigning på ca. 73 % fra 2023. Det vækker begejstring hos Port of Aalborgs ledelse.

- Det er et historisk regnskab for Port of Aalborg og en markant blåstempling af vores langsigtede udvikling, der har taget yderligere fart de seneste år.

- I dag er vi både en moderne logistikhub og en erhvervspark med markante styrkepositioner inden for blandt andet vindindustrien, fortæller bestyrelsesformand i Port of Aalborg, Bjarne Jensen.

Godsomsætningen landede på 2,5 millioner tons, og det er en anselig stigning sammenlignet med de 2,1 millioner tons gods, som Port of Aalborg håndterede i 2023.

Samtidig steg udlejningsprocenten i erhvervsparken, mens regnskabet også er positivt påvirket af engangsindtægter, blandt andet salg af arealer til virksomheder.

- I 2022 lancerede vi en ny strategi med skærpet fokus på det nordjyske erhvervsliv og den grønne omstilling, og det begynder vi nu at se resultaterne af.

Adm. direktør i Port of Aalborg, Kristian Thulesen Dahl.

- Det positive regnskab er et udtryk for, at vi dels har nogle stærke logistikløsninger, som senest er blevet styrket af, at vi har etableret en konkurrencedygtig containerterminal, efter at Royal Arctic Line forlod Aalborg, siger adm. direktør Kristian Thulesen Dahl og fortsætter:

- Og dels lykkes vi med at servicere og skabe gode rammer for virksomhederne både i og omkring vores erhvervspark. Vi er derfor en attraktiv lokation for virksomheder, der gerne vil skalere deres forretning.

- Det gælder både for eksisterende virksomheder i området og for virksomheder, der leder efter nye kontor- og lagerfaciliteter eller nyt areal at bygge på.

Stærkt samarbejde og grøn omstilling
Port of Aalborg ejer i dag 4,9 millioner kvadratmeter erhvervsareal med tilhørende kajanlæg og infrastruktur samt mere end 210.000 kvadratmeter kontor- og lagerfaciliteter til udlejning. Heraf er langt størstedelen centreret omkring havneområdet i det østlige Aalborg.

- Vi er ét af Nordjyllands hurtigst voksende erhvervsområder med rigtig mange virksomheder, der samarbejder på kryds og tværs, og som generelt er gode til at hjælpe hinanden, fx ved at dele ressourcer.

- Vores opgave er at servicere deres behov på bedst mulig vis, og vi kan heldigvis mærke, at virksomhederne har det godt og vækster, siger Kristian Thulesen Dahl.

Særligt har ordrefremgang og store projekter hos virksomheder, der arbejder med grøn omstilling skabt travlhed for Port of Aalborg.

- Vores samarbejde med vindindustrien vokser betragteligt i disse år, og det kan ses på regnskabet. Det gælder håndtering af stykgods for virksomhederne på havnen, der leverer komponenter til nogle af verdens største havvindmølleparker.

- Og det gælder også vores evne til at tilbyde arealer og faciliteter til fx lagring og produktion. I 2024 har vi eksempelvis arbejdet hårdt på en 400.000 kvadratmeter stor vingeplads til Siemens Gamesa, der for nyligt blev taget i brug, forklarer Kristian Thulesen Dahl.

”Vi må ikke stå stille”
2024 bød også på større investeringer. Her erhvervede Port of Aalborg mere end 260.000 kvadratmeter arealer til nyudvikling.

Derudover har havnen omlagt størstedelen af maskinparken til eldrift og ibrugtaget en ny knap 500 tons tung og eldrevet mobilkran, der blandt andet skal laste og losse komponenter til vindindustrien.

- Vi må ikke stå stille, hvis vi også fremover skal levere de bedste rammer for erhvervslivet.

- Samtidig er havnene udset til at spille en helt afgørende rolle som kritisk infrastruktur for den grønne omstilling, og med de meget store vindprojekter, vi ser hos os i disse år, får vi en forsmag på, hvad der kræves i fremtiden.

- Skal vi lykkes, kræver det meget store investeringer, og at havnene ikke udsættes for unfair konkurrence, siger Kristian Thulesen Dahl.

Her henviser Kristian Thulesen Dahl blandt andet til konklusionerne fra regeringens havnepartnerskab, der i 2024 lancerede en rapport med anbefalinger til udviklingen af de danske havne.

Han påpeger desuden, at Port of Aalborg i 2025 går i gang med en kajudvidelse, der skal styrke erhvervslivets muligheder yderligere.

Og at Port of Aalborg sammen med Aalborg Kommune arbejder målrettet på at blive udpeget som en af de fem nye industriparker, som regeringen sammen med et stort flertal i Folketinget har planer om at udpege senere i år.

-hawin

1/4 2025
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028