Omsætningsrekord i Port of Aalborg

Omsætningsrekord i Port of Aalborg

Masser af gods over kaj, en moderne erhvervspark hvor virksomhederne trives og stor succes med at servicere den grønne omstilling og særligt vindindustrien. Det er de væsentligste årsager til, at Port of Aalborg i 2024 løftede både top- og bundlinje markant

2024 blev et år præget af aktivitet og udvikling hos Port of Aalborg, der leverede en omsætning på hele 285 millioner kroner. Det er ny rekord for havnen.

Sammenlignet med det foregående regnskabsår formåede Port of Aalborg at løfte omsætningen med godt 22 %, mens resultatet af den primære drift er vokset med hele 76 procent til 80 millioner kroner.

Årets samlede resultat lander på 54,4 millioner kroner og en stigning på ca. 73 % fra 2023. Det vækker begejstring hos Port of Aalborgs ledelse.

- Det er et historisk regnskab for Port of Aalborg og en markant blåstempling af vores langsigtede udvikling, der har taget yderligere fart de seneste år.

- I dag er vi både en moderne logistikhub og en erhvervspark med markante styrkepositioner inden for blandt andet vindindustrien, fortæller bestyrelsesformand i Port of Aalborg, Bjarne Jensen.

Godsomsætningen landede på 2,5 millioner tons, og det er en anselig stigning sammenlignet med de 2,1 millioner tons gods, som Port of Aalborg håndterede i 2023.

Samtidig steg udlejningsprocenten i erhvervsparken, mens regnskabet også er positivt påvirket af engangsindtægter, blandt andet salg af arealer til virksomheder.

- I 2022 lancerede vi en ny strategi med skærpet fokus på det nordjyske erhvervsliv og den grønne omstilling, og det begynder vi nu at se resultaterne af.

Adm. direktør i Port of Aalborg, Kristian Thulesen Dahl.

- Det positive regnskab er et udtryk for, at vi dels har nogle stærke logistikløsninger, som senest er blevet styrket af, at vi har etableret en konkurrencedygtig containerterminal, efter at Royal Arctic Line forlod Aalborg, siger adm. direktør Kristian Thulesen Dahl og fortsætter:

- Og dels lykkes vi med at servicere og skabe gode rammer for virksomhederne både i og omkring vores erhvervspark. Vi er derfor en attraktiv lokation for virksomheder, der gerne vil skalere deres forretning.

- Det gælder både for eksisterende virksomheder i området og for virksomheder, der leder efter nye kontor- og lagerfaciliteter eller nyt areal at bygge på.

Stærkt samarbejde og grøn omstilling
Port of Aalborg ejer i dag 4,9 millioner kvadratmeter erhvervsareal med tilhørende kajanlæg og infrastruktur samt mere end 210.000 kvadratmeter kontor- og lagerfaciliteter til udlejning. Heraf er langt størstedelen centreret omkring havneområdet i det østlige Aalborg.

- Vi er ét af Nordjyllands hurtigst voksende erhvervsområder med rigtig mange virksomheder, der samarbejder på kryds og tværs, og som generelt er gode til at hjælpe hinanden, fx ved at dele ressourcer.

- Vores opgave er at servicere deres behov på bedst mulig vis, og vi kan heldigvis mærke, at virksomhederne har det godt og vækster, siger Kristian Thulesen Dahl.

Særligt har ordrefremgang og store projekter hos virksomheder, der arbejder med grøn omstilling skabt travlhed for Port of Aalborg.

- Vores samarbejde med vindindustrien vokser betragteligt i disse år, og det kan ses på regnskabet. Det gælder håndtering af stykgods for virksomhederne på havnen, der leverer komponenter til nogle af verdens største havvindmølleparker.

- Og det gælder også vores evne til at tilbyde arealer og faciliteter til fx lagring og produktion. I 2024 har vi eksempelvis arbejdet hårdt på en 400.000 kvadratmeter stor vingeplads til Siemens Gamesa, der for nyligt blev taget i brug, forklarer Kristian Thulesen Dahl.

”Vi må ikke stå stille”
2024 bød også på større investeringer. Her erhvervede Port of Aalborg mere end 260.000 kvadratmeter arealer til nyudvikling.

Derudover har havnen omlagt størstedelen af maskinparken til eldrift og ibrugtaget en ny knap 500 tons tung og eldrevet mobilkran, der blandt andet skal laste og losse komponenter til vindindustrien.

- Vi må ikke stå stille, hvis vi også fremover skal levere de bedste rammer for erhvervslivet.

- Samtidig er havnene udset til at spille en helt afgørende rolle som kritisk infrastruktur for den grønne omstilling, og med de meget store vindprojekter, vi ser hos os i disse år, får vi en forsmag på, hvad der kræves i fremtiden.

- Skal vi lykkes, kræver det meget store investeringer, og at havnene ikke udsættes for unfair konkurrence, siger Kristian Thulesen Dahl.

Her henviser Kristian Thulesen Dahl blandt andet til konklusionerne fra regeringens havnepartnerskab, der i 2024 lancerede en rapport med anbefalinger til udviklingen af de danske havne.

Han påpeger desuden, at Port of Aalborg i 2025 går i gang med en kajudvidelse, der skal styrke erhvervslivets muligheder yderligere.

Og at Port of Aalborg sammen med Aalborg Kommune arbejder målrettet på at blive udpeget som en af de fem nye industriparker, som regeringen sammen med et stort flertal i Folketinget har planer om at udpege senere i år.

-hawin

1/4 2025
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland
  • Forstærkning på vej til Alslinjen

    Forstærkning på vej til Alslinjen

    havne ›To forsinkede elfærger får Molslinjen til at bytte rundt på flere færger for at få sommeren til at hænge sammen på Alslinjen. Alslinjen forstærkes i maj med øresundsfærgen, Mercandia lV, som sammen med færgen Frigg skal sikre timedrift mellem Bøjden og Fynshav
  • Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    havne ›Tirsdag den 1. april markerede et nyt kapitel i Aarhus Havns lange historie. Her trådte en ny selskabsform nemlig i kraft, hvorved den østjyske erhvervshavn er ikke længere en kommunal selvstyrehavn, men nu i stedet et kommunalt aktieselskab