Otte danske havnebyer er sat på kortet over fremtidens CO2- og brintinfrastruktur
CCS- og PtX-projekter skyder op over hele landet, men nu lægger Hirtshals sig i førertrøjen med en fornem placering i toppen på oversigten over oplagte steder at etablere infrastruktur til transport af brint og CO2
Evida, der driver det nationale gasdistributionsnetværk, har nu kortlagt, hvor kommende CCS- og PtX-anlæg bedst placeres.
Rapporten konkluderer, at otte danske havnebyer er oplagte, fordi der allerede er udviklingsprojekter i gang, som vil betyde stort behov for infrastruktur til brint eller CO2.
De otte havnebyer er i prioriteret rækkefølge Hirtshals, Hanstholm, Aalborg, Hobro, Skive, Trekantområdet, København og Esbjerg.
I Hirtshals, hvor man arbejder med at optimere rammebetingelser og værditilbud på Hirtshals Havn gennem nye grønne energiløsninger, sektorkobling og cirkulær økonomi, er CEO Steen Hintze fra Greenport North meget begejstret:
- Det er lige det, der skal til. En national infrastruktur for brint og CO2 er en vigtig forudsætning for at gøre Hirtshals til et knudepunkt for produktion og forbrug af grøn brint til fremtidens brændstoffer gennem PtX. Såvel infrastrukturen til brint og CO2 som den grønne strøm fra vindmøller er afgørende for realisering af planerne om at gøre Hirtshals Havn til Europas grønneste havn, siger han.
CEO i Greenport North, Steen Hintze.
Hirtshals Havn er er en del af hovednettet i EU’s transeuropæiske transportnetværk, og der går årligt omkring 700.000 personbiler og 150.000 lastvognstrailere med gods gennem havnen.
- Omstillingen af den store trafikmængde til grønne brændstoffer vil ikke alene betyde et væsentligt bidrag til den nationale klimamålsætning.
Ambitionen om produktion af metanol i størrelsesordenen 100 millioner liter om året vil også give en årlig omsætning på fem milliarder kroner i Hjørring Kommune, siger Steen Hintze.
-hawin
Evidas rangering af de otte danske havnebyer kan læses HER