Otte danske havnebyer er sat på kortet over fremtidens CO2- og brintinfrastruktur

Otte danske havnebyer er sat på kortet over fremtidens CO2- og brintinfrastruktur

CCS- og PtX-projekter skyder op over hele landet, men nu lægger Hirtshals sig i førertrøjen med en fornem placering i toppen på oversigten over oplagte steder at etablere infrastruktur til transport af brint og CO2

Evida, der driver det nationale gasdistributionsnetværk, har nu kortlagt, hvor kommende CCS- og PtX-anlæg bedst placeres.

Rapporten konkluderer, at otte danske havnebyer er oplagte, fordi der allerede er udviklingsprojekter i gang, som vil betyde stort behov for infrastruktur til brint eller CO2.

De otte havnebyer er i prioriteret rækkefølge Hirtshals, Hanstholm, Aalborg, Hobro, Skive, Trekantområdet, København og Esbjerg.

I Hirtshals, hvor man arbejder med at optimere rammebetingelser og værditilbud på Hirtshals Havn gennem nye grønne energiløsninger, sektorkobling og cirkulær økonomi, er CEO Steen Hintze fra Greenport North meget begejstret:

- Det er lige det, der skal til. En national infrastruktur for brint og CO2 er en vigtig forudsætning for at gøre Hirtshals til et knudepunkt for produktion og forbrug af grøn brint til fremtidens brændstoffer gennem PtX. Såvel infrastrukturen til brint og CO2 som den grønne strøm fra vindmøller er afgørende for realisering af planerne om at gøre Hirtshals Havn til Europas grønneste havn, siger han.

CEO i Greenport North, Steen Hintze.

Hirtshals Havn er er en del af hovednettet i EU’s transeuropæiske transportnetværk, og der går årligt omkring 700.000 personbiler og 150.000 lastvognstrailere med gods gennem havnen.

- Omstillingen af den store trafikmængde til grønne brændstoffer vil ikke alene betyde et væsentligt bidrag til den nationale klimamålsætning.

Ambitionen om produktion af metanol i størrelsesordenen 100 millioner liter om året vil også give en årlig omsætning på fem milliarder kroner i Hjørring Kommune, siger Steen Hintze.

-hawin

Evidas rangering af de otte danske havnebyer kan læses HER

3/8 2022
  • Fredericia Container Terminal A/S etableret

    Fredericia Container Terminal A/S etableret

    havne ›Fredericia Shipping er majoritetsaktionær og APM Terminals og ADP minoritetsaktionærer i det nye selskab, som vil udvikle og sikre den fremtidige vækst i containermængderne på Fredericia Havn
  • Ny containerrekord i Aarhus Havn

    Ny containerrekord i Aarhus Havn

    havne ›I årets første ni måneder har Aarhus Havn haft en containervækst på 27 procent. Og i årets tredje kvartal har havnen opnået den højeste containeromsætning nogensinde
  • Bølgetestet havnebyggeri

    Bølgetestet havnebyggeri

    havne ›I et bølgebassin på Aalborg Universitet, tester forskere hvordan den kommende udvidelse af Hirtshals Havn bliver påvirket af elementernes rasen. Resultaterne giver kritisk information om konstruktionen
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe