Politisk aftale skal sætte fart på grønne brændstoffer
Regeringen har indgået en bred aftale om Power-to-X, herunder om et statsligt udbud på 1,25 mia. kr. Målet er skabe grønt brændstof til fly, skibe, lastbiler både herhjemme og i udlandet. En fremragende handling, mener brancheorganisationen Danske Havne
Af Lisbeth Petersen
-Det er meget opløftende, at et bredt politisk flertal nu sætter handling bag ordene om at udvikle en stærk, dansk Power-to-X-industri, og at vi med den politiske aftale sætter os i top tre i Europa over lande, der er ambitiøse nok til at udvikle så meget grøn energi, at vi fra 2030 kan sælge af det.
Sådan siger direktør Tine Kirk, brancheorganisationen Danske Havne, i en kommentar til tirsdagens aftale på Christiansborg om grønne brændstoffer til skibe, fly og lastbiler både i Danmark og udlandet.
Bag aftalen står Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet, som netop er nået til enighed i skyggen af situationen i Europa, hvor Ruslands angreb på Ukraine har gjort uafhængighed af energiaftaler og acceleration af grønne alternativer helt aktuelt.
Danmark skal i Top 3 i Europa
Med aftalen skal Danmark sigte mod at opbygge en elektrolysekapacitet på 4 - 6 GW frem mod 2030. Med et mål på op mod 6 GW er Danmark i top 3 blandt de europæiske lande.
-Høje ambitioner for grønne brændstoffer er afgørende for at udfase fossil energi, reducere klimabelastninger, understøtte grøn vækst og løsne Ruslands greb om Europas energiforsyning, står der i aftalepapiret.
Aftalen består af en tilskudsordning på 1,25 mia. kr. i form af et statsligt udbud til brintproduktion, bedre rammevilkår for producenterne og bygger oven på en række erhvervsfremmetiltag og puljer. Det betyder, at regeringen samlet set har prioriteret mindst 3 mia. kr. til PtX siden 2019.
Konkret handling bag ordene
Danske Havne har længe betragtet Power-to-X-teknologien, hvor man via elektrolyse omdanner grøn strøm fra vind eller sol til klimavenlige brændsler, som et muligt nyt, dansk energi-eventyr. Og direktøren glæder sig bl.a. over ambitionsniveauet i aftalen:
-Danmark var verdens første til at etablere en havvindmøllepark for 31 år siden, og vi er i den grønne førertrøje på havvind. Det er helt rigtigt set, at vi skal tage førertrøjen også her, siger Tine Kirk, og uddyber:
Danske Havne udgav sidste år i samarbejde med Dansk Energi rapporten 'En dansk havnestrategi for Power-to-X', hvor vi konkretiserede den fælles ambition om at få Danmark placeret i førerfeltet på dette område.
I Danske Havne har vi hele tiden ment, at der nødvendigvis måtte både politisk prioritering og statslige penge i det her. Så vi er meget glade for, at regeringen og et stort flertal i Folketinget nu sender over en milliard kroner i udbud. Det er konkret handling bag ordene, og det kan vi kun kvittere meget positivt for.
Fakta:
Aftalen består bl.a. af:
Et udbud på i alt 1,25 mia. kr., der ydes som driftsstøtte i 10 år.
Bedre mulighed for at føre elledninger direkte fra vind- og solparker til PtX-anlæg.
Mulighed for lavere tariffer til store elforbrugere som fx PtX-producenter.
57 mio. kr. i 2022-2026 til en PtX-taskforce, der bl.a. vil vejlede projektudviklere og myndigheder.
Første skridt mod etablering af en dansk brintinfrastruktur, der kan fremme ek-sport til fx Tyskland.