Politisk aftale skal sætte fart på grønne brændstofferRønne Havn. Foto: Danske Havne

Politisk aftale skal sætte fart på grønne brændstoffer

Regeringen har indgået en bred aftale om Power-to-X, herunder om et statsligt udbud på 1,25 mia. kr. Målet er skabe grønt brændstof til fly, skibe, lastbiler både herhjemme og i udlandet. En fremragende handling, mener brancheorganisationen Danske Havne

Af Lisbeth Petersen

-Det er meget opløftende, at et bredt politisk flertal nu sætter handling bag ordene om at udvikle en stærk, dansk Power-to-X-industri, og at vi med den politiske aftale sætter os i top tre i Europa over lande, der er ambitiøse nok til at udvikle så meget grøn energi, at vi fra 2030 kan sælge af det.

Sådan siger direktør Tine Kirk, brancheorganisationen Danske Havne, i en kommentar til tirsdagens aftale på Christiansborg om grønne brændstoffer til skibe, fly og lastbiler både i Danmark og udlandet.

Bag aftalen står Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet, som netop er nået til enighed i skyggen af situationen i Europa, hvor Ruslands angreb på Ukraine har gjort uafhængighed af energiaftaler og acceleration af grønne alternativer helt aktuelt.

Danmark skal i Top 3 i Europa
Med aftalen skal Danmark sigte mod at opbygge en elektrolysekapacitet på 4 - 6 GW frem mod 2030. Med et mål på op mod 6 GW er Danmark i top 3 blandt de europæiske lande.

-Høje ambitioner for grønne brændstoffer er afgørende for at udfase fossil energi, reducere klimabelastninger, understøtte grøn vækst og løsne Ruslands greb om Europas energiforsyning, står der i aftalepapiret.

Aftalen består af en tilskudsordning på 1,25 mia. kr. i form af et statsligt udbud til brintproduktion, bedre rammevilkår for producenterne og bygger oven på en række erhvervsfremmetiltag og puljer. Det betyder, at regeringen samlet set har prioriteret mindst 3 mia. kr. til PtX siden 2019.

Konkret handling bag ordene
Danske Havne har længe betragtet Power-to-X-teknologien, hvor man via elektrolyse omdanner grøn strøm fra vind eller sol til klimavenlige brændsler, som et muligt nyt, dansk energi-eventyr. Og direktøren glæder sig bl.a. over ambitionsniveauet i aftalen:

-Danmark var verdens første til at etablere en havvindmøllepark for 31 år siden, og vi er i den grønne førertrøje på havvind. Det er helt rigtigt set, at vi skal tage førertrøjen også her, siger Tine Kirk, og uddyber:

Danske Havne udgav sidste år i samarbejde med Dansk Energi rapporten 'En dansk havnestrategi for Power-to-X', hvor vi konkretiserede den fælles ambition om at få Danmark placeret i førerfeltet på dette område.

I Danske Havne har vi hele tiden ment, at der nødvendigvis måtte både politisk prioritering og statslige penge i det her. Så vi er meget glade for, at regeringen og et stort flertal i Folketinget nu sender over en milliard kroner i udbud. Det er konkret handling bag ordene, og det kan vi kun kvittere meget positivt for.

Fakta:

Aftalen består bl.a. af:

Et udbud på i alt 1,25 mia. kr., der ydes som driftsstøtte i 10 år.
Bedre mulighed for at føre elledninger direkte fra vind- og solparker til PtX-anlæg.
Mulighed for lavere tariffer til store elforbrugere som fx PtX-producenter.
57 mio. kr. i 2022-2026 til en PtX-taskforce, der bl.a. vil vejlede projektudviklere og myndigheder.
Første skridt mod etablering af en dansk brintinfrastruktur, der kan fremme ek-sport til fx Tyskland.

16/3 2022
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland
  • Forstærkning på vej til Alslinjen

    Forstærkning på vej til Alslinjen

    havne ›To forsinkede elfærger får Molslinjen til at bytte rundt på flere færger for at få sommeren til at hænge sammen på Alslinjen. Alslinjen forstærkes i maj med øresundsfærgen, Mercandia lV, som sammen med færgen Frigg skal sikre timedrift mellem Bøjden og Fynshav
  • Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    havne ›Tirsdag den 1. april markerede et nyt kapitel i Aarhus Havns lange historie. Her trådte en ny selskabsform nemlig i kraft, hvorved den østjyske erhvervshavn er ikke længere en kommunal selvstyrehavn, men nu i stedet et kommunalt aktieselskab
  • Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    havne ›Masser af gods over kaj, en moderne erhvervspark hvor virksomhederne trives og stor succes med at servicere den grønne omstilling og særligt vindindustrien. Det er de væsentligste årsager til, at Port of Aalborg i 2024 løftede både top- og bundlinje markant
  • Nye kraner på vej til København fra Finland

    Nye kraner på vej til København fra Finland

    havne ›Nu begynder rejsen mod København for Copenhagen Malmö Ports nye STS-kraner, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn
  • ADP fejrer 25-års jubilæum

    ADP fejrer 25-års jubilæum

    havne ›ADP markerer sit 25-års jubilæum og fejrer et kvart århundredes havnedrift. Virksomhedens DNA fra år 2000 lever videre i en organisation, der har udviklet sig med markedet med fokus på at understøtte den danske import og eksport