Thyborøn Havn udvider de fleksible rammer

Thyborøn Havn udvider de fleksible rammer

Skræddersyede logistikløsninger er med til at gøre Thyborøn Havn til en attraktiv samarbejdspartner for en lang række kunder. Fundamentudskibning til havvindmølleparker og stenlogistik er blot et par af de seneste projekter, som havnen lægger arealer til og har været med til at udvikle

Af Hans Windeløv

Hen over de seneste år har Thyborøn Havn styrket sig i kampen om logistikkunderne med flere tiltag.

Nye kajer, større vanddybde og udvidelse af de kajnære arealer til gods og logistik gør det muligt at modtage større skibe end tidligere og gør det også muligt at håndtere meget forskelligt gods.

Et centralt element i havnens bestræbelser på at skabe optimale rammer for kunderne er samarbejdet med de over 100 servicevirksomheder med adresse på havnen, som leverer en lang række forskellige ydelser.

Samarbejdet betyder, at havnen kan skræddersy effektive og fleksible logistikløsninger til kunderne.

- Thyborøn Havn har i flere år arbejdet strategisk med at forbedre forholdene for logistikkunderne. Det betyder, at vi løbende har kunnet udvide arealerne, udvikle services, etablere samarbejdsprojekter med de involverede parter, og dermed på fleksibel vis er blevet i stand til at honorere kundernes krav.

- Vi kan tage stadig større skibe ind, som hurtigt kan losse og læsse godset og sejle igen. Mere plads til gods og skibe, større vanddybde og hurtige logistikprocesser har gjort havnen attraktiv for en lang række kunder, siger Tine Jensen Le Breton, som er salgs- og marketingchef i Thyborøn Havn.

Havnen er et fundament for logistikken
Thyborøn Havn råder over mere en 300.000 m2 havnenære arealer til logistikoperationer. Arealerne er ad flere omgange udvidet, ligesom mere kajplads også er tilføjet ud mod Limfjorden.

Seneste tilføjelse er 170.000 nye m2. De 11 meters vanddybde, der inden for det seneste års tid er etableret igennem både Thyborøn Kanal og indsejlingen til havnen, har ført til, at flere nye kunder har set potentialet i et samarbejde med havnen.

Blandt andet har det belgiske entreprenørselskab DEME etableret sig på et af de nye arealer. Det har de gjort for at kunne udskibe fundamenter til havvindmølleparkerne Vesterhav Syd og Vesterhav Nord.

Fundamenterne bliver sejlet fra produktionen i Rostock til Thyborøn Havn, hvor de bliver lagret på land og efterfølgende bliver håndteret og sejlet ud, et ad gangen, til etableringen af havvindemølleparkerne.

DEME har selv været med til at udvikle projektet i samarbejde med Thyborøn Havn. Efter eget udsagn har de på den måde været med til at skubbe på udviklingen i havnen, så kommende projekter kan drage fordel af både den udvidede havnekapacitet og den know-how, som følger med et projekt i denne størrelsesorden.

Effektiv og fleksibel håndtering af sten
Sideløbende med fundamenterne har havnen inden for det seneste års tid udviklet et projekt med stenlogistik for en lokal entreprenør, som leverer naturstenene, der beskytter havvindmøllernes fundamenter.

- Stenene, som bliver sejlet til Thyborøn fra Norge, bliver håndteret på et befæstet og havnenært areal af en entreprenør, som er en af vore servicepartnere på havnen. Udstyret og serviceydelser er konfigureret, så logistikken for de indkommende og udskibede sten er effektiv og fleksibel, og dermed også passer ind i DEMEs flow, siger Tine Jensen Le Breton.

Havnen og servicepartnerne gør det også muligt for kunderne at håndtere både flydende og fast bulk, som de har lavet flere kundetilpassede løsninger med.

Blandt andet er der etableret en rørføring til flydende bulk for FMC, det tidligere Cheminova, som fører kemikalier til fabrikken på Harboøre Tange få hundrede meter syd for havnen.

Skibe, der anløber tankområdet på havnen, losser flydende bulk direkte over i tankene, som er etableret tæt på kajen. Herfra er der rørføring videre til fabrikken.

- Det skal give mening i hverdagen og gøre en forskel for både kunderne, Thyborøn Havn og rederierne. Operationerne med tankanlægget sørger for, at skibene kun ligger til kaj ganske kort tid. Med de optimale logistikforhold og de effektive ydelser fra servicepartnerne kan vi øge frekvensen af skibsanløb i havnen og speede leveringstiden op. Det styrker alle led i vareforsyningen og skaber tilfredse kunder og samarbejdspartnere, siger Tine Jense Le Breton.

Blandt ydelserne hos de servicepartnere, som er tilknyttet havnen, hører også bunkerolie, serviceeftersyn, el- og vandforsyning, proviantering, lager- og kontorfaciliteter, indkvartering, kranhjælp, truckkørsel og mange andre ting.

Rekordomsætning for gods over kaj
Siden udviklingen af logistikdelen i havnen tog fart i 2016, har godsomsætningen i Thyborøn Havn ligget stabilt med en godsomsætning på et godt stykke over 1,5 mio. ton gods.

I 2022 slog havnen dog rekord med en omsætning på 1,7 mio. ton. Ud over at havnen er Danmarks 10. største havn i dag, handler det, som Tine Jensen Le Breton forklarer, også om, at kunderne i logistikmarkedet har taget den strategiske satsning til sig.

- Det er et udtryk for, at kunderne har fået øjnene op for de fordele, der er ved at etablere sig på havnen. De logistik setup, vi etablerer sammen med kunderne på havnen, styrker deres mulighed for hurtigt og effektivt at modtage gods fra hele nordsøområdet, ligesom udskibningen af gods til landene omkring Nordsøen også bliver helt optimal.

- Vi er faktisk overbeviste om, at hele vores havne-setup betyder, at flere kunder overvejer at bruge Thyborøn Havn i stedet for nogle af de nordtyske havne. Frem for at køre godset fra Hamborg til Jylland med lastbil giver det langt mere mening at sejle det til Thyborøn og distribuere det derfra.

- Det gavner den grønne omstilling og er med til at reducere belastningen af vejnettet. Samtidig fungerer havnen også som knudepunkt for kunder, som ind- og udskiber varer til produktionsdanmark inde i Jylland. Havnen er inde i en positiv udvikling, og vi ser frem til de mange fremtidige projekter, siger Tine Jensen Le Breton. 

-hawin

 

22/6 2023
  • CMP's ceo stopper

    CMP's ceo stopper

    havne ›Efter mere end otte år på posten som ceo for Copenhagen Malmö Port (CMP) fratræder Barbara Scheel Agersnap sin stilling
  • Containerrekord i danske havne

    Containerrekord i danske havne

    havne ›Tredje kvartal i år har slået alle rekorder, når det kommer til flest lastede containere transporteret til eller fra større danske havne
  • Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    havne ›Aarhus Havn har 16. december 2025 ansat Kåre Clemmesen som midlertidig administrerende direkktør. Kåre Clemmesen har omkring 25 års ledererfaring fra ministerier, styrelser, kommuner og offentligt ejede selskaber
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge