Bølgetestet havnebyggeri

Bølgetestet havnebyggeri

I et bølgebassin på Aalborg Universitet, tester forskere hvordan den kommende udvidelse af Hirtshals Havn bliver påvirket af elementernes rasen. Resultaterne giver kritisk information om konstruktionen

En bid af Hirtshals Havn er flyttet ind i laboratoriet hos Institut for Byggeri, By og Miljø hos Aalborg Universitet. Sten og blokke er stablet i en præcis form som den mole, der bliver første led i den kommende havneudvidelse af den nordjyske havn.

I bølgebassinet strømmer voldsomme bølger ind over bygningsværket, mens repræsentanter fra universitetet og havnen roligt ser til.

I bassinet simuleres bølgeforhold, der svarer til alt fra gennemsnitlige vejrforhold til den værste storm set i hundrede år.

Første del af havneudvidelsen på Hirtshals Havn vil fokusere på forbedrede besejlingsforhold via en bredere indsejling samt en forlængelse af den ydre vestlige mole. Det er elementer af den forlængede Vestmole, der nu testes.

- I løbet af forsøget her på Aalborg Universitet får vi kritisk information om, hvordan vi bygger en stærk og rentabel konstruktion. Forlængelsen af Vestmolen er ingen simpel opgave, og det er vigtigt, at hver en beslutning bliver grundigt vendt og drejet.

- Forsøgene her på universitetet gør det muligt at simulere forhold og få resultater, der styrker vores projekt og giver større forudsigelighed, fortæller Niels Kiersgaard, cto og ansvarlig for havneudvidelsen hos Hirtshals Havn.

Forskning og virkelighed mødes
På det dybeste punkt vil den forlængede vestmole på Hirtshals Havn komme til at måle imponerende 22 meter fra top til bund. Et bygningsværk svarende til syv etager, som stiller store krav til konstruktionen.

Vestmolen skal derudover kunne modstå nogle af de mest krævende forhold i Danmark, hvor kraftig vestenvind, stærk strøm og høje bølger er en faktor. Derfor er forsøget hos Aalborg Universitet en vigtig brik i det fulde puslespil for Nordhavnen.

I Laboratoriet hos Institut for Byggeri, By og Miljø bliver der over en periode på tre måneder testet to 3D-modeller af den forlængede vestmole i skalaen 1:46.

Den første model er af den yderste del af molen, hvor der er stor påvirkning fra strøm og bølger. Den anden model er af det inderste længdeafsnit af molen, hvor bølger kan ramme konstruktionen i en vinkel på op til 45 grader.

- Med mere end 30 års forskningserfaring i test af fysiske modeller til blandt andet havne, er det stadig yderst spændende at være med til at teste de udsatte havne på Vestkysten.

- Der ser også ud til at komme nogle forskningsmæssige meget interessante resultater ud af testene, siger Thomas Lykke Andersen, lektor ved Institut for Byggeri, By og Miljø på Aalborg Universitet.

Et skridt nærmere havneudvidelsen
- Vi glæder os over at tage endnu et skridt frem mod havneudvidelsen her i Hirtshals. Vi samarbejder med gode partnere og interessenter, og vi ser frem, til at den første sten bliver placeret på Vestmolen, forhåbentlig i slutningen af 2026 eller starten af 2027, siger Niels Kiersgaard.

Hirtshals Havn går ind til anlægsprojektet for havneudvidelsen med omtanke for sikkerhed, kvalitet og respekt for den daglige havnedrift. På nuværende tidspunkt estimeres den første del af projektet til at være færdigt inden 2030.

-hawin

FAKTA:

Visionen for Nordhavnen
Visionen til den fulde havneudvidelse på Hirtshals Havn indeholder en ny indsejling og et ydre forhavnsbassin, yderligere kajmeter og ro/ro-lejer, samt etablering af opmarch- og erhvervsarealer.

 Information om Laboratoriet for Hav og Havnebygning

  • Mål: 14,6 m x 19,3 m x 1,5 m (længde x bredde x dybde) med et aktivt testområde på 13 x 8 m.
  • Kapacitet: ca. 400 m3 vand (400.000 liter)
  • Avanceret hardware og software som gør det muligt at frembringe bølger der efterligner dem i naturen med stor nøjagtighed.
  • Involveret i test og optimering af ydermoler for mange danske og international havne.

 

 

27/10 2025
  • Odder kan give nye problemer for  havneudvidelse

    Odder kan give nye problemer for havneudvidelse

    havne ›Odense Havns planlagte milliardudvidelse møder modstand af bl.a. naturfredningsforening og borgere. Og nu kan opdagelsen af en odder give flere problemer for projektet
  • Fredericia Container Terminal A/S etableret

    Fredericia Container Terminal A/S etableret

    havne ›Fredericia Shipping er majoritetsaktionær og APM Terminals og ADP minoritetsaktionærer i det nye selskab, som vil udvikle og sikre den fremtidige vækst i containermængderne på Fredericia Havn
  • Stena Line køber Wasaline

    Stena Line køber Wasaline

    havne ›Med opkøbet af Wasaline og ruten mellem Umeå og Vaasa styrker Stena Line sin position i Østersøområdet og udvider sit netværk med en femte rute i regionen
  • Ny containerrekord i Aarhus Havn

    Ny containerrekord i Aarhus Havn

    havne ›I årets første ni måneder har Aarhus Havn haft en containervækst på 27 procent. Og i årets tredje kvartal har havnen opnået den højeste containeromsætning nogensinde
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor