Ystad Havn kom på landkortet hos politikerneDe svenske og danske transportudvalg var for nylig på besøg i Ystad Havn.

Ystad Havn kom på landkortet hos politikerne

Den 8. november, besøgte Folketingets Transportudvalg og Sveriges tilsvarende Transportudvalg sammen Ystad Havn. Formålet med mødet var at diskutere, hvordan transportkorridorer over grænsen kan sikres, så Bornholm ikke bliver afskåret fra København og fastlandet, og så man fra Sverige stadig forsat har adgang til Københavns Lufthavn. Værterne for besøget var Ystads kommune og Ystad Havn

Den 8. november, besøgte Folketingets Transportudvalg og Sveriges tilsvarende Transportudvalg sammen Ystad Havn.

Formålet med mødet var at diskutere, hvordan transportkorridorer over grænsen kan sikres, så Bornholm ikke bliver afskåret fra København og fastlandet, og så man fra Sverige stadig forsat har adgang til Københavns Lufthavn.

Værterne for besøget var Ystads kommune og Ystad Havn.

- Det er en ære at have besøg af trafikudvalgene fra begge landes parlamenter for at kunne vise dem de udfordringer, som vi står over for. Diskussionen har været meget konstruktiv, og jeg er glad for at opleve den interesse, som medlemmerne har vist for den store investering, som kommunen for nylig har lagt i Ystad Havn, siger Björn Boström, direktør for Ystad Havn.

En af mødets ordførere var Bornholms borgmester, Thomas Thors (Socialdemokratiet), der argumenterede for en øget færgetrafik til Bornholm samt en udvidelse af E65, så der kommer til at være motorvej hele vejen til Ystad.

Thors understregede vigtigheden af, at landene garanterer, at der for fremtiden altid vil være åbne transportkorridorer gennem Sydsverige, mellem Bornholm og resten af Denmark, også i krisetider.

Mange af de besøgende politikere deltog i diskussion, heriblandt også Peter Juel-Jensen, der er Venstres bornholmske folketingsmedlem. 

- Det er gennem denne type besøg, at udvalgene får et konkret og fælles billede af de problemer, som mennesker og virksomheder står over for i deres hverdag. Forbindelsen via Ystad Havn er Bornholms vigtigste forbindelse til det danske fastland.

- Det er tydeligt, at ruten til Bornholm ikke har fungeret under pandemien og ligeså har svenskerne haft svært ved at komme til Kastrup. Der er meget læring at tage med til fremtidige kriser. Vi skal skabe en større forståelse mellem landene, så Øresundsregionen og Bornholm kan udvikle sig til deres fulde potentiale, siger Peter Juel-Jensen.

Elin Gustafsson, der svensk rigsdagsmedlem for Socialdemokraterna, og repræsenterer Skånes sydlige län, som blandt andet omfatter Ystad, er en del af det svenske Transportudvalg:

- I dag har jeg haft det privilegium at få mine svenske og danske kollegaer på besøg i min valgkreds og i Øresundsregion med det formål at undersøge nogle af vores fælles udfordringer. Jeg er især glad for at mine svenske kolleger har haft mulighed for at få et indblik i den rolle, som Ystad Havn spiller for Skåne og for hele Sverige, og et indblik i behovet for forbedringer af infrastrukturer, især gennem havnens forsatte udvikling og ved at føre E65 til Ystad, siger Elin Gustafsson.

De to transportudvalgs besøg i Ystad Havn var en del af en studiedag, der havde til formål at styrke det politiske samarbejde på tværs af grænsen, at få et indblik i de faktiske forhold i Øresundsregionen og diskutere en række transportpolitiske spørgsmål.

Udover besøget i Ystad Havn var Øresundsbroen også et emne for diskussion, hvor blandt andet kapaciteten, godstransport og flere faste forbindelser over Øresund blev diskuteret.

-hawin

12/11 2021
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien