Horisontal hurtigport effektiviserer vareflowet
Den hurtiggående port, Novosprint, med horisontal åbningsteknik effektiviserer varehåndteringen og optimerer sikkerheden på lagre, i produktionsvirksomheder og distributionscentre. Den danske portleverandør, Niels Burcharth, viser den nyeste udgave af porten på HI Tech & Industry i Herning
Det er 30 år siden Arnold Butzbach konstruerede den hurtiggående port, som ruller portdugens to halvdele ud til siden. Teknikken giver fuld gennemkørselshøjde på den halve tid i forhold til en rulleport, der ruller portdugen op eller til siden i et stykke.
Den dag i dag er princippet det samme for Butzbachs porte i Novosprint-serien. Der er dog sket ændringer. Selve styringen er blevet videreudviklet for at holde teknikken aktuel. Og så er hastigheden også forøget. De to ting hænger sammen.
Ifølge Jan Cortzen, salgsdirektør i firmaet Niels Burcharth, der repræsenterer Butzbach porte i Danmark, har udskiftningen af de hydrauliske drivenheder med en mere effektiv elektrisk drivenhed nemlig øget åbningshastigheden. Det har endvidere resulteret i, at porten er blevet endnu mere driftsøkonomisk.
For hurtigt gennem porten
- Butzbach fintuner hele tiden portløsningerne, og med den seneste overgang til den nye drivenhed åbner porten med fem meter i sekundet. Det betyder en del for de lagre, terminaler og produktionsvirksomheder, der er afhængige af høj effektivitet i varehåndteringen med lagertruck. Med den hurtige åbningstid sørger Novosprintportene for, at truck kan operere så effektivt som muligt, uden at det bliver farligt, siger Jan Cortzen.
Som han kommer ind på, kan der opstå farlige situationer i de tilfælde, hvor porte åbner langsomt. Det sker, at gaffeltruck kører for hurtigt igennem porte med lodret åbning. Er porten ikke helt åben, risikerer truckføreren, at godset rammer portkanten.
Det skaber farlige situationer for truckføreren og andre trafikanter. Samtidig kan godset blive skadet. Situationerne kan opstå både, fordi porten ikke er hurtig nok, eller fordi godset ligger højere end truckførerens synsfelt, og overblikket derfor mangler.
Det er den danske portleverandør, Niels Burcharth, som importerer og forhandler portene fra Butzbach, heriblandt Novosprint-porten. Forhandleren tilbyder endvidere omfattende service i hele landet.
- De problemer undgår man med Novosprintportene. Ud over fuld højde igennem porten i løbet af et øjeblik slipper man også for sammenstød med bundskinnerne, som man kender fra de lodrette hurtigporte. Dermed er der tale om sikker transport. Både for truckføreren og for selve porten.
500.000 åbninger
På verdensplan er der monteret i omegnen af 25.000 hurtiggående Novosprintporte. De fleste er stadig i drift. Med en levetids-garanti på mere end 500.000 åbninger af fjedrene viser Butzbach, at firmaet ikke kun er blandt de førende, hvad den specielle teknik angår, men også har styr på kvaliteten af deres produkter.
Selvom ideen er mere end 30 år gammel, har teknikken ikke været mere aktuel end i dag, og den byder på mange fordele for brugeren. Med en åbningshastighed på op til fem meter i sekundet har man i løbet af et sekund den komplette åbning til rådighed, hvilket muliggør passage uden forsinkelse af lagerdriften. Men også lukkehastigheden er hurtig.
- Det reducerer den effektive åbningstid til et minimum og beskytter derved medarbejderne mod blandt andet støj, træk og kuldepåvirkning. Det er eksempelvis tilfældet i den del af logistikindustrien, som arbejder med køle- og frostlagre. Her sikrer man både medarbejdere mod koldt træk og reducerer samtidig energitabene ved, at portene står for længe åbent, siger Jan Cortzen.
Dobbeltdug og lysgitter
Novosprintporten kan også udføres i henhold til specialønsker – blandt andet en dobbeltdug version for forøget varmeisolering og støjreduktion, tilslutning af mange forskellige typer aktiveringer såvel som rustfri udførsel til fødevareindustrien og den farmaceutiske industri.
Og så er der flere muligheder for at øge personsikkerheden i forbindelse med, at porten er i brug. Et integreret lysgitter, som udløser en kontaktløs returnering af portpanelet, når porten lukker, er en af dem. Automatisk åbning af porten ved strømsvigt samt godkendt portfunktion ved flugt- og redningsveje er andre.
Med lavprismodellen som udgangspunkt kan porten gradvis tilpasses individuelt, eller efter behov. Derved er portens anskaffelse allerede økonomisk fordelagtig, ligesom driftsomkostningerne igennem årtier og flere millioner åbninger.
-hawin
Hør nærmere om Novosprintporten og mange andre portprodukter på NielsBurcharths stand på HI Tech & Industry, stand H6114.