5 idéer til omkostningsbesparelser på lageret, du skal prøve

5 idéer til omkostningsbesparelser på lageret, du skal prøve

SPONSORERET INDHOLD: Vil du gerne reducere dine lageromkostninger? Vi har samlet 5 omkostningsbesparende ideer, som du måske ikke har overvejet endnu

Alle virksomheder vil gerne spare penge. De daglige udgifter er et godt sted at starte, da de ofte er langt dyrere, end de behøver at være.

Små ændringer i lagerdriften kan resultere i større overskud – men du ved måske ikke, hvor problemerne på dit lager er – og så er det svært at gøre noget ved dem.

For at hjælpe dig med at reducere omkostningerne på dit lager har vi set på, hvad eksperter siger om emnet, og samlet det, vi mener, er de mest værdifulde oplysninger.

Her er 5 idéer til omkostningsbesparelser på lageret, som du måske ikke har overvejet endnu.

  1. Reducér antallet af fejl

På lagre er det ikke usædvanligt, at der opstår fejl, som f.eks. forkert emballerede ordrer. Det er både spild af tid og penge, og kan blive meget dyrt, især når fejlen gentager sig.

For at reducere fejlene på dit lager og dermed spare omkostningerne forbundet med fejlene er første skridt at finde ud af, hvor de opstår, og hvor ofte.

En god løsning er at indføre et fejlrapporteringssystem. Du kan indsamle data på fejlene og få svar på spørgsmål som: hvor, hvorfor, hvad, hvem og hvornår samt identificere eventuelle problematiske mønstre.

Derefter kan du dele oplysningerne med dine medarbejdere og forbedre processerne.

Dine medarbejdere vil føle sig langt mere motiverede til at holde op med at begå fejl, hvis du sætter klare mål og belønninger.  

  1. Skær ned på rengøringen

At holde dit lager rent er afgørende for din virksomhed – men det behøver ikke at koste dig en formue.

En af de mest nyttige idéer til omkostningsbesparelser på lageret handler om rengøringsprocesser.

Tænk over det på denne måde – hvis der var mindre støv på dit udstyr og dine produkter til at begynde med, ville der være behov for meget mindre rengøring.

I betragtning af hvor meget skidt og støv, der kan opstå på et lagrer, lyder det måske som et alt for optimistisk perspektiv – men det er det ikke.

Med et luftrensningssystem som Zehnder Clean Air Solutions kan du reducere mængden af støv på dit lager betydeligt.

Systemerne filtrerer støvet fra luften på dit lager, før det kan sætte sig på udstyr eller varer. Det betyder mindre rengøring og betragtelige besparelser.

  1. Optimér din brug af plads

Lagerplads er dyrt. Det er vigtigt, at du vurderer dine nuværende behov i forhold til størrelsen på dit lager, da du måske betaler for mere, end du har brug for.

For at finde ud af, om det er et problem på dit lager, skal du starte med at se på omkostningerne for dit lager som helhed sammenlignet med antallet af paller, du opbevarer.

Hvis omkostningerne pr. opbevaret palle er for høje, er du nødt til at optimere brugen af pladsen på dit lager.

Udnytter du f.eks. hele arealet fra gulv til loft – eller kan du maksimere højden på dit lager endnu mere? Og er dine lagerkorridorer måske for brede?

Et andet aspekt, du bør overveje, er, om den lagerplads, der tildeles pr. vare, er i overensstemmelse med varens størrelse.

Hvis en færdig vare pakkes i en beholder på 1,5 x 1,5 meter, skal det område, hvor varen opbevares, afspejle denne størrelse.

Hvis lagerpladsen er større, betaler din virksomhed penge for at opbevare luft omkring en vare.

Kort sagt – vurdér dit sted, og find ud af, hvordan du kan opbevare flere varer på mindre plads. Det vil spare dig penge i det lange løb.

  1. Øg din arbejdskrafts produktivitet

Arbejdskraft er en anden væsentlig omkostning for de fleste virksomheder, og derfor er øget medarbejderproduktivitet én af vores idéer til omkostningsbesparelser på lageret.

Enhver ressource, der ikke arbejder med fuld kapacitet, koster dig penge. Så hvis du formår at forbedre dine medarbejderes produktivitet, vil de få mere arbejde gjort på kortere tid – og det vil betyde øget fortjeneste.

Der er mange ting, du kan gøre for at øge dine medarbejderes produktivitet. F.eks:

  • Tilbyde dem præstationsbaserede incitamenter.
  • Udnævne erfarne og dygtige medarbejdere til at være mentorer for andre.
  • Engagere medarbejderne gennem teambuilding-aktiviteter og træningsprogrammer.
  • Implementere Kaizen- eller 5S-metoderne for at undgå ineffektivitet og forbedre de organisatoriske processer på arbejdspladsen; metoder, der fokuserer på effektivitet og løbende forbedringer.
  • Give medarbejderne et rent arbejdsmiljø. For at dine medarbejdere kan være fuldt ud produktive, skal deres arbejdsmiljø være behageligt. Det betyder også, at de skal have ren luft at indånde. Ved hjælp af Zehnder Clean Air Solutions kan du forbedre luftkvaliteten på dit lager og gøre dine medarbejdere gladere og mere produktive.
  1. Optimér processer

Ineffektive processer kan være svære at få øje på. En alt for almindelig fejl er, når nye processer implementeres uden at overveje, hvordan de gør nogle funktioner i ældre processer overflødige.

Det kan betyde, at dine medarbejdere ender med at udføre dobbeltarbejde, hvilket er et dyrt spild af ressourcer.

For at forbedre effektiviteten af dine processer bør du tage et nyt kig på de trin, der er involveret i dit produktflow og din ordreudførelse, og så se, om der er nogle trin, du kan fjerne.

Generelt gælder det, at jo færre trin der er i arbejdsgangen, jo hurtigere bliver det gjort, og det sparer tid og penge.

- Du vil også gerne finde ud af, hvor meget flaskehalse i din virksomhed koster dig, siger John Mills, executive vice president of Business Development hos Rideau Recognition Solutions i et interview med IndustryWeek.

- Hvis omkostningerne er betydelige, kan det være berettiget at investere i nye maskiner for at fjerne flaskehalsen eller lave om på den pågældende proces.

Der er mange enkle tiltag, du kan gøre for at reducere omkostningerne på dit lager, som du måske ikke er klar over. Alt, hvad de kræver, er en smule handling og opmærksomhed.

 

Om Zehnder Clean Air Solutions

Zehnder Clean Air Solutions er førende inden for industriel luftrensning med årtiers erfaring og stor ekspertise. Vi er stolte af at opbygge stærke relationer til kunderne, lytte omhyggeligt til deres behov og arbejde tæt sammen om løsningerne. På den måde er vi – med vores industrielle luftrensere – med til at skabe et trygt og sikkert arbejdsmiljø, forbedre menneskers sundhed og virksomheders præstationer overalt.

Start with clean air; start with Zehnder. 

20/9 2024
  • DHLs første fuldautomatiske opfyldningslager i Centraleuropa åbnet

    DHLs første fuldautomatiske opfyldningslager i Centraleuropa åbnet

    lagerindretning ›Polen er hjemstedet for DHL Supply Chains automatiserede AutoStore-system. Det robotstyrede lager er opført af Element Logic og markerer DHLs første implementering af typen inden for kontraktlogistik i Central- og Østeuropa
  • Sådan styrer du et lager effektivt – 4 tips til lagerchefer

    Sådan styrer du et lager effektivt – 4 tips til lagerchefer

    lagerindretning ›SPONSORERET INDHOLD: Er du ansvarlig for et stort lager? Og vil du gerne vide, hvordan du styrer et lager mere effektivt? Så får du her fire enkle trin til bedre processer og øget produktivitet.
  • Grundstenen til nyt Bosch hovedkontor i Ballerup er lagt

    Grundstenen til nyt Bosch hovedkontor i Ballerup er lagt

    lagerindretning ›Kontorer, værkstedsfaciliteter, træningslokaler og showroom bliver samlet i den tyske teknologivirksomheds kommende domicil i Danmark. Den næsten 10.000 m2 store bygning er blandt de første industribyggerier, der bliver opført i træ
  • Jysk åbner to mindre lagre med nyt koncept i Irland og Marokko

    Jysk åbner to mindre lagre med nyt koncept i Irland og Marokko

    lagerindretning ›Jysk ønsker at komme tættere på sine kunder, også når det gælder logistik-setuppet. Derfor er koncernen er ved at opføre to såkaldte 'dark store' lagre, der udelukkende er til e-handlede varer. Det første åbner i Dublin
  • Renrum er afgørende for fremtidens samfundsudvikling

    Renrum er afgørende for fremtidens samfundsudvikling

    lagerindretning ›Cleanzonemessen i Frankfurt am Main viste endnu en gang, at renrum bl.a. bidrager til at redde liv, sikre fremtidens fødevareforsyning og levere energi
  • Modula etablerer datterselskab i Sverige

    Modula etablerer datterselskab i Sverige

    lagerindretning ›Det seneste år har eksperten i lagerautomater, Modula øget tilstedeværelsen i Norden med en nordisk og dansk afdeling i Danmark. Nu er turen kommet til Sverige, hvor virksomheden etablerer Modula Sweden
  • Logistik – kilder til støv: det skal du holde øje med

    Logistik – kilder til støv: det skal du holde øje med

    lagerindretning ›SPONSORERET INDHOLD: Støv er et almindeligt problem i lagerområder, og hvis det får lov til at samle sig, kan det føre til snavsede produkter, maskiner, der ikke fungerer optimalt, ekstra rengøringsarbejde, sundhedsproblemer hos medarbejderne og lav kundetilfredshed. Her er de vigtigste kilder til støv, som du skal holde øje med for at undgå den type problemer
  • Et forhandlermøde er også et forhandlerforum

    Et forhandlermøde er også et forhandlerforum

    lagerindretning ›Selvom Palomat er placeret på Mors, har producenten af pallemagasiner en kontaktflade, der dækker det meste af verden. Det kom til udtryk, da det globale forhandlernetværk var inviteret til forhandlermøde i hovedkvarteret