Ny kampagne skal få lagervirksomheder til at spare på energien

Ny kampagne skal få lagervirksomheder til at spare på energien

Der bruges unødvendigt meget energi i landets engroslagre, selvom relativt enkle indgreb vil kunne reducere for eksempel varmeregningen mærkbart. Energistyrelsen har nu lanceret en kampagne, som skal hjælpe energibesparelser ind på lagrene

Af Malene Klarlund

Der bliver i den grad fyret for gråspurvene og lyst op uden grund i landets engroslagre.

Energisparepotentialerne er store, derfor har Energisparesekretariatet, en enhed under Energistyrelsen, lanceret en kampagne, der skal få lagervirksomhederne til at få øjnene op for de forskellige formuligheder.

Det fortæller specialkonsulent i Energisparesekretariatet Christina Burgos Nittegaard.

- Der har ikke været særligt fokus på den her branche før, og vi ved fra undersøgelser, at der ofte mangler konkret viden ude i virksomheden om, hvordan man sparer på energien. Den viden vil vi nu gerne formidle videre.

Kampagnen går kort fortalt ud på at skabe dialog med lagervirksomhederne gennem direkte henvendelser og få dem til at forholde sig til deres energiforbrug og overveje de sparemuligheder, der er.

Store potentialer på varmeområdet
Det er især varmeforbruget, der rummer store besparelsespotentialer, viser en undersøgelse fra rapporten ’Energibesparelser i lagre i engrosbranchen’ fra 2016, som rådgivningsvirksomheden COWI har udarbejdet på bestilling fra Energistyrelsen.

Den viser, at det er muligt at reducere varmeforbruget med hele 30-45 procent ved hjælp af relativt simple indgreb som eksempelvis at opsætte rullegardiner og rulleporte mellem selve lageret og modtagerområdet.

Ifølge undersøgelsen mangler 58 procent af lagrene netop det.

- Det vil sige, at varmen fiser ud, når varer skal ind og ud af lageret. En løsning med lameller eller rulleporte vil tage et til to år at betale tilbage, så det burde være en god forretning for de fleste virksomheder, der jo vil høste gevinsten af investeringen mange år frem, siger Christina Burgos Nittegaard.

Andre installationer, der kan hive varmeforbruget ned, er blandt andet strålevarme, nye vinduer og udnyttelse af spildvarme – sidstnævnte er dog mere kompliceret for lagrene at gå til grundet større investeringer og afgiftsregler.

Økonomien er afgørende
Netop kroner og øre kan gå hen og blive et springende punkt, når Energisparesekretariatet, anført af kommunikationsbureauet Rostra Kommunikation, skal ud og sælge energisparemulighederne til engroslagrene.

Det siger Lars Bech Jensen fra Langebæk Consult, der har rådgivet om lagerindretning og logistik i 30 år.

- Der er stor konkurrence i detailbranchen, hvilket påvirker engrosbranchen, som er deres hovedleverandører. Engrosbranchen presses til at reducere priserne på deres varer, hvilket selvsagt gør deres egen økonomi presset. Der er derfor sjældent råd til at investere i energisparetiltag, som har en længere tilbagebetalingstid end 1 -2 år.

I Energisparesekretariatet anerkender man, at økonomi kan være en udfordring for nogle på den korte bane, men kigger man lidt længere ud i horisonten, kommer det virksomheden til gode, siger Christina Burgos Nittegaard.

- Vi har aldrig hørt om virksomheder, der har fortrudt, at de har lavet energibesparelser.

Hun fortsætter:

- Selvfølgelig koster det penge her og nu, men de fleste af de ting, vi anbefaler, er betalt hjem efter 1-4 år, så det er sund fornuft at gøre det ud fra et lidt mere langsigtet virksomhedsøkonomisk synspunkt, for de kommer til at tjene penge på det længe efter, investeringen er tjent hjem.

Kirsten Giftekniv
Rostra Kommunikation har ved hjælp af udtræk fra CVR-registret udarbejdet en liste over engrosvirksomheder med eget lager som målgruppe for kampagnen.

Senere på foråret vil de, som en sand Kirsten Giftekniv, forsøge at få dem til at deltage i møder, hvor eksempelvis energikonsulenter, portleverandører og lyseksperter vil sidde klar til at give gode råd om energibesparelser.

Netop den direkte kontakt er dét, der skal gøre forskellen, fortæller Christina Burgos Nittegaard:

- Vi tror på, at det virker. Det, man ofte før har gjort for at få energispareindsatser kommunikeret ud, er at udrulle generelle kampagner som ’husk at slukke for lyset’.  Her tager vi i stedet konkret udgangspunkt i den enkelte virksomheds behov og går efter en direkte kontakt frem for generel oplysning.

Også sparemuligheder på elområdet
I rapporten ’Energibesparelser i lagre i engrosbranchen’ kan man også læse, at der er muligheder for at spare på elområdet. Her vurderes besparelsespotentialet til at være på op til 10 procent.

I den simple afdeling kan lagervirksomheder hente en hurtig gevinst hjem ved at skifte til LED-pærer og lade belysningen styre af bevægelsessensorer.

I den tungere ende kan det betale sig at kigge sin eltruckflåde efter i sømmene.

Har den en del år på bagen, kan det sandsynligvis betale sig at skifte over til mindre energislugende modeller som eksempelvis dem, der kører med teknologien ’BlueQ’ fra truckudbyderen Still.

Teknologien koster 5300 kroner og reducerer ifølge Still Danmark elforbruget med små 4000 kroner/årligt. Det giver en tilbagebetalingstid på omkring halvandet år, før regnskabet begynder at gå i plus.

Arbejdet med kampagnen gik i gang 1. februar og forventes at være afsluttet ultimo juni 2016. Den direkte kontakt til lagrene forventes at blive taget i maj måned.

5/4 2016
  •  Unimec bygger ny montagehal og udvider med 33 procent

    Unimec bygger ny montagehal og udvider med 33 procent

    lagerindretning ›Automations- og ingeniørvirksomheden Unimec har taget første spadestik til et nyt 1000 kvadratmeters byggeri. Udvidelsen skal bl.a. give plads til vækst i markedet for specialmaskiner til pharma- og medicoindustrien
  • MULTIVAC udvider sortiment af tværbane-etiketmaskiner

    MULTIVAC udvider sortiment af tværbane-etiketmaskiner

    lagerindretning ›CL 1-serien er skabt til kompakte termoformende pakkemaskiner, og de kan integreres i nye maskiner eller eftermonteres på eksisterende maskiner. Modellerne bliver lanceret på Anuga FoodTec i Köln den 19. - 24. marts
  • Striber holder styr på lagerlogistikken

    Striber holder styr på lagerlogistikken

    lagerindretning ›Normals nye lager i Hedensted bliver snart taget i brug i fuld skala. Opstribningen af lageret, som Skilte Expressen står for, har været et vigtigt element i klargøringen af det
  • Pakkelinjer med fuldautomatisk sortering hos Søstrene Grene

    Pakkelinjer med fuldautomatisk sortering hos Søstrene Grene

    lagerindretning ›SPONSORERET INDHOLD: Vi har være på besøg på lageret hos Søstrene Grene og talt med Kasper Jacobsen, der er Head of E-Com Fulfilment
  • Modulas pluk- og lagerautomater indtager Danmark

    Modulas pluk- og lagerautomater indtager Danmark

    truck ›Den italienske leverandør af Lager- og plukatomater, Modula har åbnet en afdeling i Danmark, hvilket markerer begyndelsen på  virksomhedens ekspansion i Nordeuropa
  • SSI Schäfer indgår samarbejde med STL Lagerteknik

    SSI Schäfer indgår samarbejde med STL Lagerteknik

    logistikloesninger ›Fra 1.oktober 2023 har STL Lagerteknik overtaget salgsansvaret for en lang række produkter i SSI Schäfers portefølje af lagersystemer. Det sker for at SSI Schäfer kan udbygge sin position i Danmark
  • Intet lager lades i stikken

    Intet lager lades i stikken

    truck ›stow Group, der designer, fremstiller og implementerer avancerede lagerløsninger og automatiserede lagersystemer, har netop lanceret det nye "Movu Robotics"-brand, der er udviklet for at styrke virksomhedens forretningsenhed "Robotics" og imødekomme kundernes stigende efterspørgsel på automatiserings- og robotløsninger
  • Grøn omstilling er den røde tråd på HI-messen

    Grøn omstilling er den røde tråd på HI-messen

    logistikloesninger ›125 events og aktiviteter og flere end 600 udstillere er i vente på årets udgave af HI-messen, der har et gennemgående fokus på grøn omstilling. Messen, der i år har 60-års jubilæum, finder sted i MCH Messecenter Herning 3.-5. oktober 2023