Nye pallereoler til proteinprodukterne

Nye pallereoler til proteinprodukterne

Samarbejdet med Constructor om implementeringen af et nyt reolsystem, har optimeret og effektiviseret lageret og logistikprocesserne hos virksomheden Toft Care, der producerer proteinberigede fødevarer

Toft Care er en familieejet virksomhed der gennem de seneste tre årtier har beskæftiget sig med proteinberigelse af fødevarer inden for sundhedssektoren, plejehjem og sygehuse.

Innovation har altid været et omdrejningspunkt, og dette har bl.a. ført til udvikling og introduktion af forretningsområdet sportsernæring.

Det handler blandt andet om ernæring til atleter, ikke mindst inden for den såkaldte Endurance Sport, hvor kroppen er i gang i mange timer ad gangen.

De mange udviklingsprojekter har skabt vækst hos Toft Care. Hvilket har skabt behov for en optimering af lageret.

Med væksten kom også nye produkter til, og det var svært for lageret at holde trit. Fælles for rå- og færdigvarer var at alt blev bulkopbevaret på gulv, hvilket gjorde håndteringen både tidskrævende og ineffektiv.

I den forbindelse har virksomheden indledt et samarbejde leverandøren af lagerinventar, Constructor, om en opgradering af lageret, som dermed skulle effektivisere logistikprocesserne. 

Nye pallereoler
Toft Care råder over tre lagerhaller, hvoraf kun nr. 1 og delvist nr. 2 var i brug. Hal 3 stod ubenyttet hen. Løsningen blev at udstyre hal 2 med P90 pallereoler, hvilket har givet i alt 350 pallepladser.

Det viste sig dog hurtigt at der blev behov for mere lagerkapacitet, og næste skridt var at tage hal 3 i brug.

Denne hal anvendes udelukkende til opbevaring af råvarer som anvendes i produktionen af pulver. Her er ligeledes monteret P90 pallepladser, i alt 150 pallelokationer.

Både råvare- og færdigvarelager har stadig ledig kapacitet, hvilket giver en uundværlig fleksibilitet og samtidig undgås tidsspilde med at flytte rundt på paller.

Jesper Dalgaard fra Toft Care.

Seneste trin i lageroptimeringen blev implementeringen af et nyt lagersystem med lokationsstyring.

Tidligere blev der brugt en del tid på at stille pallerne så samlet som muligt, så det var muligt at komme til og sikre sig at det var den rigtige palle, der blev plukket.

Kaoslager giver overblik
I dag anvendes kaos-lager princippet, hvor pallen sættes hvor der er ledigt. Det kan lade sig gøre fodi alt er scannet ind og lokationssystemet viser hvor der skal plukkes næste gang.

Forud for lageroptimeringen var gået en del overvejelser for at opnå et bedre arbejdsflow, overblik og effektivitet som igen skulle munde ud i frigjort tid for personalet. Jesper Dalgaard fra Toft Care fortæller:

- Som fødevareproducent er vi underlagt strenge krav til hygiejne, ikke mindst fordi vi er ISO22000-certificeret. Det betyder at vi går meget op i orden og renlighed, f.eks. gøres produktion og lager rent en gang om ugen. Vores lagerløsning har gjort en kæmpe forskel. Når pallerne kommer på plads i reolen, er der altid ryddet op. Det giver overblik og kombineret med lagerstyringen, har vi godt styr på plukning i forhold til dato og batch-nr.

Virksomheden går tre generationer tilbage, og startede oprindeligt inden for landbruget. De 20 medarbejdere er fordelt i produktion, lager og administration hvorfra hovedmarkedet Danmark serviceres med daglige forsendelser af paller og pakker. Dog sælges også til Norden samt resten af Europa via egen webshop og samarbejde med diverse forhandlere.

-hawin

25/11 2022
  • DHLs første fuldautomatiske opfyldningslager i Centraleuropa åbnet

    DHLs første fuldautomatiske opfyldningslager i Centraleuropa åbnet

    lagerindretning ›Polen er hjemstedet for DHL Supply Chains automatiserede AutoStore-system. Det robotstyrede lager er opført af Element Logic og markerer DHLs første implementering af typen inden for kontraktlogistik i Central- og Østeuropa
  • Sådan styrer du et lager effektivt – 4 tips til lagerchefer

    Sådan styrer du et lager effektivt – 4 tips til lagerchefer

    lagerindretning ›SPONSORERET INDHOLD: Er du ansvarlig for et stort lager? Og vil du gerne vide, hvordan du styrer et lager mere effektivt? Så får du her fire enkle trin til bedre processer og øget produktivitet.
  • Grundstenen til nyt Bosch hovedkontor i Ballerup er lagt

    Grundstenen til nyt Bosch hovedkontor i Ballerup er lagt

    lagerindretning ›Kontorer, værkstedsfaciliteter, træningslokaler og showroom bliver samlet i den tyske teknologivirksomheds kommende domicil i Danmark. Den næsten 10.000 m2 store bygning er blandt de første industribyggerier, der bliver opført i træ
  • Jysk åbner to mindre lagre med nyt koncept i Irland og Marokko

    Jysk åbner to mindre lagre med nyt koncept i Irland og Marokko

    lagerindretning ›Jysk ønsker at komme tættere på sine kunder, også når det gælder logistik-setuppet. Derfor er koncernen er ved at opføre to såkaldte 'dark store' lagre, der udelukkende er til e-handlede varer. Det første åbner i Dublin
  • Renrum er afgørende for fremtidens samfundsudvikling

    Renrum er afgørende for fremtidens samfundsudvikling

    lagerindretning ›Cleanzonemessen i Frankfurt am Main viste endnu en gang, at renrum bl.a. bidrager til at redde liv, sikre fremtidens fødevareforsyning og levere energi
  • Modula etablerer datterselskab i Sverige

    Modula etablerer datterselskab i Sverige

    lagerindretning ›Det seneste år har eksperten i lagerautomater, Modula øget tilstedeværelsen i Norden med en nordisk og dansk afdeling i Danmark. Nu er turen kommet til Sverige, hvor virksomheden etablerer Modula Sweden
  • 5 idéer til omkostningsbesparelser på lageret, du skal prøve

    5 idéer til omkostningsbesparelser på lageret, du skal prøve

    lagerindretning ›SPONSORERET INDHOLD: Vil du gerne reducere dine lageromkostninger? Vi har samlet 5 omkostningsbesparende ideer, som du måske ikke har overvejet endnu
  • Logistik – kilder til støv: det skal du holde øje med

    Logistik – kilder til støv: det skal du holde øje med

    lagerindretning ›SPONSORERET INDHOLD: Støv er et almindeligt problem i lagerområder, og hvis det får lov til at samle sig, kan det føre til snavsede produkter, maskiner, der ikke fungerer optimalt, ekstra rengøringsarbejde, sundhedsproblemer hos medarbejderne og lav kundetilfredshed. Her er de vigtigste kilder til støv, som du skal holde øje med for at undgå den type problemer