Sådan styrer du et lager effektivt – 4 tips til lagercheferAlle foto: Zehnder Group International AG, Gränichen.

Sådan styrer du et lager effektivt – 4 tips til lagerchefer

SPONSORERET INDHOLD: Er du ansvarlig for et stort lager? Og vil du gerne vide, hvordan du styrer et lager mere effektivt? Så får du her fire enkle trin til bedre processer og øget produktivitet.

Logistiksektoren ser ud til at køre en stabil kurs trods resten af økonomiens op- og nedture.

Selv om produktionssektoren kæmper, forbliver situationen i logistikken på et konstant højt (eller endda vækstende) niveau – takket være den stadigt voksende e-handel.

Det gør lagerplads til en eftertragtet vare.

Men den store efterspørgsel skaber også udfordringer. Som lagerchef har man i dag ikke kun ansvaret for større lagerpladser – man skal også sørge for, at hurtigere ekspeditionstider altid overholdes.

Den voksende onlinehandel har skabt en forventning om, at køberne modtager deres indkøb næsten med det samme. Den virkelige kunst ved lagerføring handler derfor i dag om logistik.  

Og logistikken kan være vanskelig at styre på et stort lager. Hvis du ikke får styr på alle trin, og produkterne bliver sendt for sent eller i en ikke helt perfekt stand, vil det gå ud over din virksomhed.

Her er fire tips, der kan sikre en mere effektiv styring af dit lager.

  1. Anvend lean-praksis på lageret

For at drive et effektivt lager er det vigtigt at få mest muligt ud af den plads, du har til rådighed. Optimal brug tager højde for gulvplads og vertikal plads.

Og en virksomhed i vækst er nødt til at tænke langsigtet og revurdere pladsen hvert tredje til femte år.

Indretningen af dit lager skal prioritere tilgængelighed og effektivitet. Alt udstyr og alle arbejdsstationer skal placeres på en måde, der understøtter effektiv produktivitet.

Så du fx undgår, at dine medarbejdere skal gå frem og tilbage mellem områderne for at udføre deres opgaver.

Indret hellere lageret på en måde, så varerne følger en logisk rute fra ankomst til opbevaring og afsendelse. Det gør det nemmere at holde orden på lageret – og det vil kunne ses på bundlinjen.

Det er også vigtigt, at dine medarbejdere ikke spilder tid på at lede efter værktøj eller udstyr.

Du kan bruge ‘5S-metoden’ til at sikre, at jeres arbejdsstationer er så organiserede som muligt. 5S-metoden beskriver, hvordan man organiserer et arbejdsområde, så det bliver effektivt.

Foto:  Zehnder Group International AG, Gränichen.

Desuden skal alle modtagne varer opbevares korrekt. For at opnå det er det en god idé at få leverandørerne til at levere mindre partier i hyppigere cyklusser. Det vil gøre det lettere at behandle nye varer.

Varerne skal også holdes i god stand fra det øjeblik, de ankommer – mere om det senere.  

  1. Gør modtagelsesområdet større

Modtagelsesområder er en kritisk funktion på ethvert lager. Hvis de er for små, vil processerne ikke køre effektivt.

Medarbejderne skal have plads nok til at udføre deres opgaver hurtigt og godt – uanset om det drejer sig om nedbrydning af paller eller lageropgørelse.

Giv ikke dit lagerstyringsteam et lille rum for enden af gangen. Mange fejl i varemodtagelsen – som fx at forveksle eksisterende varer med returvarer eller forveksle udgående varer med nye indgående varer – sker netop, hvis dine medarbejdere ikke har nok plads at arbejde på.

Indfør klare regler for modtagelsen, der beskriver processer og ansvarsområder – det vil hjælpe med at minimere fejl og maksimere effektiviteten.

  1. Brug teknologi til at understøtte dine processer

At automatisere så mange af dine processer som muligt kan hjælpe dig med at optimere din lagerdrift og holde din virksomhed foran konkurrenterne.

Hvert trin, der automatiseres, betyder, at der er en ting mindre at administrere.

Et lagerstyringssystem, der er tilpasset din virksomheds unikke behov, er værd at investere i. Dataindsamlingsteknologier giver dig mulighed for at analysere dine processer og dermed forbedre dine arbejdsgange. Det er en enorm konkurrencefordel.

Transportørsystemer er også en stor hjælp til at mindske den afstand, som plukkerne skal tilbagelægge.

Andre automatiserede lagerværktøjer, du kan overveje, omfatter strækfilmssystemer og robotpalleteringsmaskiner.

Men husk, at det er afgørende, at dit udstyr holdes i perfekt stand for at sikre, at det udfører det arbejde, du har brug for.

  1. Sigt efter renlighed og nøjagtighed på dit lager

For at sikre, at dit værksted imponerer besøgende og leverandører, skal det være rent og organiseret.

Foto: Zehnder Group International AG, Gränichen.

Et uorganiseret og rodet lager vil ikke imponere nogen, og den manglende effektivitet kan også have en negativ indvirkning på personalets moral, hvilket igen kan sænke produktiviteten.

Kombinér det med kunder, der er utilfredse med de beskidte, støvede varer, de modtager – og så har du et forretningsproblem.

For at sikre, at dine varer altid leveres til tiden og i god stand, skal du holde dem rene og i orden, mens de er på lageret. Sørg for, at alle varer er tydeligt mærket og arrangeret på en måde, så de er nemme at finde.

Et rent lager er også et organiseret lager: medarbejderne kan bevæge sig hurtigere rundt og lettere få tingene gjort.

Tænk på det usynlige først: luften på dit lager
Ved at investere i ren luft kan du løse flere af de ovennævnte udfordringer på én gang. Det skyldes, at ren luft betyder mindre støv på varer, udstyr, arbejdsstationer og medarbejderne selv.

Og mindre støv betyder mindre rengøring, mere produktivitet og et bedre image.

Men hvordan kan du opnå det?

Det kan du ved at implementere en industriel luftrensningsløsning som dem fra Zehnder Clean Air Solutions.

Enhederne filtrerer støv fra luften, før det sætter sig fast.  Det hjælper dig med at administrere dit lager mere effektivt, fordi dine varer holdes i god stand fra det øjeblik, de ankommer.

Det betyder, at varerne ikke skal rengøres før afsendelse, og at udstyr som pallelastere kører mere jævnt og kræver mindre vedligeholdelse.

Hvis du holder dit lager og dine varer rene, vil det desuden hjælpe din virksomhed med at opretholde et godt image, og dine medarbejdere vil være mere tilfredse med deres arbejdsforhold.

I den hurtige e-handelsverden betyder alt dette, at medarbejderne kan arbejde hurtigere, og at varerne er klar til levering til tiden, hver gang. 

Hvis du vil vide mere eller tale med en ekspert i ren luft på arbejdspladsen, er du velkommen til at kontakte teamet hos Zehnder Clean Air Solutions.

28/10 2024
  • PTFE-fri teleskopskinne til trinløs justering

    PTFE-fri teleskopskinne til trinløs justering

    lagerindretning ›Igus lancerer glideelementer lavet af iglidur JGPF, som sikrer lav friktion og lydsvag drift af teleskopskinnen drylin NT-60-4 som sikrer trinløs justering på op til to meter
  • PanPac styrker den digitale tilstedeværelse

    PanPac styrker den digitale tilstedeværelse

    lagerindretning ›PanPac Engineering oplever stigende efterspørgsel fra internationale markeder og har derfor styrket sin digitale profil for bedre at kunne imødekomme globale kunders behov
  • Mobil reolløsning står færdig hos Frigoscandia i Hyllinge

    Mobil reolløsning står færdig hos Frigoscandia i Hyllinge

    lagerindretning ›Det er en af de største mobile reolinstallationer i Nordeuropa, som stow for nyligt har færdiggjort på Frigoscandias topmoderne logistikanlæg i Hyllinge, Sverige
  • Let håndtering af det tunge grej

    Let håndtering af det tunge grej

    lagerindretning ›Håndteringen af redskaber til frontlæssere, traktorer og andre entreprenør- og landbrugsmaskiner er blevet nemmere og både mere effektiv og sikker hos MO Implement. Det sørger den lagerløsning for, som Constructor har udviklet og installeret hos grossisten   
  • DHLs første fuldautomatiske opfyldningslager i Centraleuropa åbnet

    DHLs første fuldautomatiske opfyldningslager i Centraleuropa åbnet

    lagerindretning ›Polen er hjemstedet for DHL Supply Chains automatiserede AutoStore-system. Det robotstyrede lager er opført af Element Logic og markerer DHLs første implementering af typen inden for kontraktlogistik i Central- og Østeuropa
  • Grundstenen til nyt Bosch hovedkontor i Ballerup er lagt

    Grundstenen til nyt Bosch hovedkontor i Ballerup er lagt

    lagerindretning ›Kontorer, værkstedsfaciliteter, træningslokaler og showroom bliver samlet i den tyske teknologivirksomheds kommende domicil i Danmark. Den næsten 10.000 m2 store bygning er blandt de første industribyggerier, der bliver opført i træ
  • Jysk åbner to mindre lagre med nyt koncept i Irland og Marokko

    Jysk åbner to mindre lagre med nyt koncept i Irland og Marokko

    lagerindretning ›Jysk ønsker at komme tættere på sine kunder, også når det gælder logistik-setuppet. Derfor er koncernen er ved at opføre to såkaldte 'dark store' lagre, der udelukkende er til e-handlede varer. Det første åbner i Dublin
  • Renrum er afgørende for fremtidens samfundsudvikling

    Renrum er afgørende for fremtidens samfundsudvikling

    lagerindretning ›Cleanzonemessen i Frankfurt am Main viste endnu en gang, at renrum bl.a. bidrager til at redde liv, sikre fremtidens fødevareforsyning og levere energi