Tømmerhandel etablerer lager i københavnsområdet
10-4 Tømmerhandel & Byggecenter har etableret en afdeling på Avedøre Holme i Hvidovre i det storkøbenhavnske område. Her har man indrettet lager til de mange varer.

Tømmerhandel etablerer lager i københavnsområdet

10-4 Tømmerhandel & Byggecenter er nu helt på plads i de nye lokaler på Avedøre Holme. Nye reoler og et nyt bokskoncept sørger for, at logistikken spiller for distributionen af varer

Af Hans Windeløv

Tømmerhandlen og byggecentret, 10-4, er rykket ind i Københavnsområdet for nemt og hurtigt at kunne servicere de sjællandske kunder.

Det er familiefirmaet Henry Kjeldsen A/S, som står bag det moderne fællesnavn 10-4. Firmaet opererer primært i det jyske med afdelinger i Ringkøbing, Videbæk, Ulfborg, Varde, Viborg og Aarhus. Efter at man har fået flere forespørgsler fra jyske håndværkere, der udfører opgaver i det københavnske, samt flere og flere webforespørgsler fra sjællandske webkunder, har virksomheden valgt at åbne en netbaseret tømmerhandel.

Den gør det muligt hurtigt at levere de varer, som private webkunder samt professionelle håndværkere måtte ønske at bestille via nettet på www.10-4.dk. De professionelle håndværkerkunder oprettes med et login og et password, så de kan handle via hjemmesiden på gunstige vilkår, men det er også muligt at ringe til en af firmaets 250 ansatte og få hjælp på helt traditionel vis.

Det kræver imidlertid god logistik at få varerne fejlfrit, sikkert og uskadt frem til kunderne til tiden. I den forbindelse er forholdene for den interne logistik på lageret vigtig.

To forskellige kundesegmenter

Virksomhedens medarbejdere er glade for, at hverdagen nu er begyndt at indfinde sig, da det var en hård proces at færdiggøre og indrette virksomhedens sjællandske centrallager på Stamholmen i det storkøbenhavnske område. Her spiller indretningen med reoler en afgørende rolle.

- Vi har 5.000 kvadratmeter lager. En stor del af det er indrettet med pallereoler. Derudover har vi grenreoler på vore udendørsarealer til de lange emner. Alle reoler er leveret af Reoler A/S, som vi har været i tæt dialog med, om hvilke reoler vi skulle have leveret. Dybest set handler det om at skabe en indretning, der giver det bedste flow for pluk af varer, forklarer chefen for 10-4’s lager på Stamholmen, Flemming Nielsen.

Optimering af det daglige flow

I virksomheden har man ABC-analyseret sig frem til, hvilke varegrupper der er mest efterspurgt. Dermed får man reoler og varer placeret så hensigtsmæssigt som muligt, så pluk, indlagring, kørsel og det daglige flow på lageret bliver så optimal og effektiv som muligt.

- Vi sælger både til privatkunder og til håndværkere. Det er to vidt forskellige kundesegmenter, og det stiller krav til placeringen af varerne og den interne logistik, forklarer Flemming Nielsen.

Kampagnevarer som kunderne ofte køber stykvis er placeret i kasser på reoler i en af lagerhallerne. Hvorimod varer, som både private og håndværkere traditionelt køber store partier af til brug i projekter, er mulige at afhente som hele paller.

- Hvad opbygningen af lageret angår, er det helt traditionelt grebet an og ligger fint i tråd med de indretningskoncepter, vi har på de jyske centrallagre, siger Flemming Nielsen.

Varer ligger klar i boksen

Medarbejderne på lageret udfører pluk fra truck. Ordrerne tikker ind elektronisk, hvorefter medarbejderne plukker og kører varerne til forsendelsesområdet, hvor de bliver pakket og forsynet med fragtsedler.

Som noget helt nyt etablerer 10-4 en ’boks’, som de kalder ’10-4 Boxen’, hvor kunderne selv kan hente varerne.

- Der er altså stadig tale om en webshop, så det er ikke fordi, kunderne kan komme og shoppe rundt på lageret. Kunderne får muligheden for at hente varerne selv i en af boksene, da vi erfaringsmæssigt ved, at det ikke altid er muligt for håndværkeren at planlægge så godt, at afhentningsordrer kan undgås, siger Flemming Nielsen.

Hurtig afhentning

’Boxen’ er et område i en af lagerhallerne, som er blevet indrettet med en lang række aflåste bokse, hvor kundernes varer bliver placeret med en ordre i hver boks. Når ordren er plukket, og varerne placeret i boksen, får kunden en sms med en kode til låsen på boksens dør. Det gør afhentningen fleksibel, og giver kunden mulighed for at afhente, når det passer ham, og uden at man skal involvere lagerets medarbejdere.

En ting er, at de fysiske rammer er i orden. Nok så vigtigt er det, at håndværkeren kan logge ind og se aftalte priser på iOS app, mobilhjemmeside eller almindelig hjemmeside.

Her kan han så bestille sin ordre online, så han næste dag kan drøne ind forbi ’10-4 Boxen’ og foretage en hurtig afhentning inden dagens arbejde påbegyndes. Når håndværkeren har logget ind, så kan han desuden se hvilke varer, der er på lager, så han undgår at køre forgæves.

Transporten tilpasser sig ordren

10-4 København entrerer med en lang række samarbejdspartnere, når det handler om distributionen af varerne.

- Når der er tale om en webshop, drejer det sig om at få varerne ud til kunderne hurtigt og effektivt. Da en del af vore kunder er privatpersoner, som skal have leveret på privatadressen, hvad enten det er i villakvarterer eller inde i byerne, tilpasser vi transporten, så vi fortrinsvis kører med varebiler. Store partier af varer til større projekter klarer vi med lastbiler udstyret med kraner. Det bliver planlagt som en del af det samlede logistikbillede, siger Flemming Nielsen, som glæder sig over, at lageret er færdigindrettet, varerne lagt på reoler og logistikken spiller.


7/4 2016
  • DHLs første fuldautomatiske opfyldningslager i Centraleuropa åbnet

    DHLs første fuldautomatiske opfyldningslager i Centraleuropa åbnet

    lagerindretning ›Polen er hjemstedet for DHL Supply Chains automatiserede AutoStore-system. Det robotstyrede lager er opført af Element Logic og markerer DHLs første implementering af typen inden for kontraktlogistik i Central- og Østeuropa
  • Sådan styrer du et lager effektivt – 4 tips til lagerchefer

    Sådan styrer du et lager effektivt – 4 tips til lagerchefer

    lagerindretning ›SPONSORERET INDHOLD: Er du ansvarlig for et stort lager? Og vil du gerne vide, hvordan du styrer et lager mere effektivt? Så får du her fire enkle trin til bedre processer og øget produktivitet.
  • Grundstenen til nyt Bosch hovedkontor i Ballerup er lagt

    Grundstenen til nyt Bosch hovedkontor i Ballerup er lagt

    lagerindretning ›Kontorer, værkstedsfaciliteter, træningslokaler og showroom bliver samlet i den tyske teknologivirksomheds kommende domicil i Danmark. Den næsten 10.000 m2 store bygning er blandt de første industribyggerier, der bliver opført i træ
  • Jysk åbner to mindre lagre med nyt koncept i Irland og Marokko

    Jysk åbner to mindre lagre med nyt koncept i Irland og Marokko

    lagerindretning ›Jysk ønsker at komme tættere på sine kunder, også når det gælder logistik-setuppet. Derfor er koncernen er ved at opføre to såkaldte 'dark store' lagre, der udelukkende er til e-handlede varer. Det første åbner i Dublin
  • Renrum er afgørende for fremtidens samfundsudvikling

    Renrum er afgørende for fremtidens samfundsudvikling

    lagerindretning ›Cleanzonemessen i Frankfurt am Main viste endnu en gang, at renrum bl.a. bidrager til at redde liv, sikre fremtidens fødevareforsyning og levere energi
  • Modula etablerer datterselskab i Sverige

    Modula etablerer datterselskab i Sverige

    lagerindretning ›Det seneste år har eksperten i lagerautomater, Modula øget tilstedeværelsen i Norden med en nordisk og dansk afdeling i Danmark. Nu er turen kommet til Sverige, hvor virksomheden etablerer Modula Sweden
  • 5 idéer til omkostningsbesparelser på lageret, du skal prøve

    5 idéer til omkostningsbesparelser på lageret, du skal prøve

    lagerindretning ›SPONSORERET INDHOLD: Vil du gerne reducere dine lageromkostninger? Vi har samlet 5 omkostningsbesparende ideer, som du måske ikke har overvejet endnu
  • Logistik – kilder til støv: det skal du holde øje med

    Logistik – kilder til støv: det skal du holde øje med

    lagerindretning ›SPONSORERET INDHOLD: Støv er et almindeligt problem i lagerområder, og hvis det får lov til at samle sig, kan det føre til snavsede produkter, maskiner, der ikke fungerer optimalt, ekstra rengøringsarbejde, sundhedsproblemer hos medarbejderne og lav kundetilfredshed. Her er de vigtigste kilder til støv, som du skal holde øje med for at undgå den type problemer