Tømmerhandel etablerer lager i københavnsområdet
10-4 Tømmerhandel & Byggecenter er nu helt på plads i de nye lokaler på Avedøre Holme. Nye reoler og et nyt bokskoncept sørger for, at logistikken spiller for distributionen af varer
Af Hans WindeløvTømmerhandlen og byggecentret, 10-4, er rykket ind i Københavnsområdet for nemt og hurtigt at kunne servicere de sjællandske kunder.
Det er familiefirmaet Henry Kjeldsen A/S, som står bag det moderne fællesnavn 10-4. Firmaet opererer primært i det jyske med afdelinger i Ringkøbing, Videbæk, Ulfborg, Varde, Viborg og Aarhus. Efter at man har fået flere forespørgsler fra jyske håndværkere, der udfører opgaver i det københavnske, samt flere og flere webforespørgsler fra sjællandske webkunder, har virksomheden valgt at åbne en netbaseret tømmerhandel.
Den gør det muligt hurtigt at levere de varer, som private webkunder samt professionelle håndværkere måtte ønske at bestille via nettet på www.10-4.dk. De professionelle håndværkerkunder oprettes med et login og et password, så de kan handle via hjemmesiden på gunstige vilkår, men det er også muligt at ringe til en af firmaets 250 ansatte og få hjælp på helt traditionel vis.
Det kræver imidlertid god logistik at få varerne fejlfrit, sikkert og uskadt frem til kunderne til tiden. I den forbindelse er forholdene for den interne logistik på lageret vigtig.
To forskellige kundesegmenter
Virksomhedens medarbejdere er glade for, at hverdagen nu er begyndt at indfinde sig, da det var en hård proces at færdiggøre og indrette virksomhedens sjællandske centrallager på Stamholmen i det storkøbenhavnske område. Her spiller indretningen med reoler en afgørende rolle.
- Vi har 5.000 kvadratmeter lager. En stor del af det er indrettet med pallereoler. Derudover har vi grenreoler på vore udendørsarealer til de lange emner. Alle reoler er leveret af Reoler A/S, som vi har været i tæt dialog med, om hvilke reoler vi skulle have leveret. Dybest set handler det om at skabe en indretning, der giver det bedste flow for pluk af varer, forklarer chefen for 10-4’s lager på Stamholmen, Flemming Nielsen.
Optimering af det daglige flow
I virksomheden har man ABC-analyseret sig frem til, hvilke varegrupper der er mest efterspurgt. Dermed får man reoler og varer placeret så hensigtsmæssigt som muligt, så pluk, indlagring, kørsel og det daglige flow på lageret bliver så optimal og effektiv som muligt.
- Vi sælger både til privatkunder og til håndværkere. Det er to vidt forskellige kundesegmenter, og det stiller krav til placeringen af varerne og den interne logistik, forklarer Flemming Nielsen.
Kampagnevarer som kunderne ofte køber stykvis er placeret i kasser på reoler i en af lagerhallerne. Hvorimod varer, som både private og håndværkere traditionelt køber store partier af til brug i projekter, er mulige at afhente som hele paller.
- Hvad opbygningen af lageret angår, er det helt traditionelt grebet an og ligger fint i tråd med de indretningskoncepter, vi har på de jyske centrallagre, siger Flemming Nielsen.
Varer ligger klar i boksen
Medarbejderne på lageret udfører pluk fra truck. Ordrerne tikker ind elektronisk, hvorefter medarbejderne plukker og kører varerne til forsendelsesområdet, hvor de bliver pakket og forsynet med fragtsedler.
Som noget helt nyt etablerer 10-4 en ’boks’, som de kalder ’10-4 Boxen’, hvor kunderne selv kan hente varerne.
- Der er altså stadig tale om en webshop, så det er ikke fordi, kunderne kan komme og shoppe rundt på lageret. Kunderne får muligheden for at hente varerne selv i en af boksene, da vi erfaringsmæssigt ved, at det ikke altid er muligt for håndværkeren at planlægge så godt, at afhentningsordrer kan undgås, siger Flemming Nielsen.
Hurtig afhentning
’Boxen’ er et område i en af lagerhallerne, som er blevet indrettet med en lang række aflåste bokse, hvor kundernes varer bliver placeret med en ordre i hver boks. Når ordren er plukket, og varerne placeret i boksen, får kunden en sms med en kode til låsen på boksens dør. Det gør afhentningen fleksibel, og giver kunden mulighed for at afhente, når det passer ham, og uden at man skal involvere lagerets medarbejdere.
En ting er, at de fysiske rammer er i orden. Nok så vigtigt er det, at håndværkeren kan logge ind og se aftalte priser på iOS app, mobilhjemmeside eller almindelig hjemmeside.
Her kan han så bestille sin ordre online, så han næste dag kan drøne ind forbi ’10-4 Boxen’ og foretage en hurtig afhentning inden dagens arbejde påbegyndes. Når håndværkeren har logget ind, så kan han desuden se hvilke varer, der er på lager, så han undgår at køre forgæves.
Transporten tilpasser sig ordren
10-4 København entrerer med en lang række samarbejdspartnere, når det handler om distributionen af varerne.
- Når der er tale om en webshop, drejer det sig om at få varerne ud til kunderne hurtigt og effektivt. Da en del af vore kunder er privatpersoner, som skal have leveret på privatadressen, hvad enten det er i villakvarterer eller inde i byerne, tilpasser vi transporten, så vi fortrinsvis kører med varebiler. Store partier af varer til større projekter klarer vi med lastbiler udstyret med kraner. Det bliver planlagt som en del af det samlede logistikbillede, siger Flemming Nielsen, som glæder sig over, at lageret er færdigindrettet, varerne lagt på reoler og logistikken spiller.