Apport WMS fordobler Motor Parts plukkehastighed
Optimering af oppetid, effektivisering af pluk og forberedelse til implementering af volumenberegning er alt sammen blandt fordelene, som norske Mortor Parts har fået ved at skifte til Apports lagerstyringssystem, Apport WMS
Motor Part, der er et af Motor Gruppens selskaber, leverer reservedele, tilbehør og professionelle tjenester til bilejere i Norge, der enten kører Mitsubishi, Renualt, Hongqi eller Dacia.
Motor Part holder til i Drammen, hvor de med et lager på 4.000 m2 og over 25.000 SKU’er spiller en afgørende rolle inden for bilimport, salg og service.
For at kunne leve op til hurtig og sikker levering af de mange produkter har Mortor Part samarbejdet med Apport og implementering af leverandørens lagerstyringssystem.
Ud med nedetid og manuel vareoptælling
Før Motor Part implementerede Apport WMS, stod de over for en række udfordringer.
Det eksisterende lagerstyringssystem krævede hyppige manuelle varetællinger, der var tidskrævende og ineffektive og som ofte krævede, at man tog hele weekender i brug.
Motor Part manglede også sporbarhed og nøjagtighed, hvilket betød forsinket distribution.
Der var også et presserende behov for at optimere plukkerutiner og forbedre kommunikation på tværs af afdelingerne. Motor Part ønskede at eliminere nedetid og få mere effektive rullende varetællinger.
Der var tidspunkter, hvor det var svært at holde styr på, hvor varerne befandt sig til enhver tid. Det førte til diskussioner mellem indkøb og distribution om, hvor varerne var forsvundet hen.
- Der var også meget downtime, og jeg tænker, at nu hvor Apport f.eks. kører på sin egen server, betyder det, at hvis ERP-systemet oplever problemer på serveren, så kan vi stadig arbejde, siger Per Christian, Motor Part.
WMS som Game Changer
Motor Part valgte en enkel startversion af Apport WMS for at få kontrol over kernefunktionerne, inden de udvidede systemet.
Denne strategi gjorde det muligt for dem at undgå at miste fokus og arbejde målrettet på at optimere deres lagerlogistik.
For at sikre en problemfri implementering af lagersystemet, havde Motor Part omhyggeligt forberedt sine data.
En anden nøglefaktor var implementeringen af pick-by-voice, der både har øget effektiviteten betydeligt samt reduceret fejl i plukkeprocessen.
Indførelsen af pick-by-voice har endvidere effektiviseret pluk i lagerautomaterne. Med den tidligere løsning skulle to operatører bemande lagerautomaten, hvor de tilsammen kunne håndtere op til 300 linjer i timen.
- Med voice og én operatør, kan vedkommende håndtere 250 linjer i timen. Det tror jeg skyldes, at voice holder dig i gang – så voice er bestemt også et værktøj, man bør overveje, siger Per Christian.
Optimeret lagerlogistik og forbedret kundeservice
Motor Part ser frem til at fortsætte samarbejdet med Apport, og planlægger at udvikle systemet yderligere. De arbejder på at implementere volumenberegning, der vil have afgørende betydning for deres distributionsafdeling og Motor Part som helhed.
Apport spiller en central rolle i dette projekt, da de skal sikre, at små detaljer ikke bliver overset samtidigt med, at implementeringen bliver vellykket.
Motor Part har indset, at en gradvis tilgang og en klar strategi for systemudvikling er nøglen til succes. De ser optimistisk på fremtiden, hvor de både vil optimere deres lagerlogistik og levere bedre service til deres kunder.
Sammen med Apport ser de frem til at fortsætte med at opnå gode resultater i deres branche.
-hawin