Åbne standarder nedbringer ventetiden
PEPPOL og UBL er åbne standarder, som kan være med til at nedbringe ventetiden dramatisk for eksportvirksomheder. I Danmark arbejder ClearView Trade på at udvikle og udbrede standarderne
I dag venter den fysiske transport i form af containere med varer på kajen stadig på et gennembrud i den digitale sagsbehandling. ClearView Trade, der arbejder for at digitalisere dansk eksport med eksportportalen.dk, hører om tilfælde, hvor containere er strandet flere dage, fordi eksportøren venter på at få de rigtige dokumenter, så lasten kan blive afsendt.
Som folkene hos ClearView ser sagen, befinder Dansk Eksport i 2019 sig stadig i papiralderen, hvor det er stempler, vandmærker og fysisk transporterede dokumenter, der regerer. Løsningen, mener man, er åbne standarder, og dem er ClearView Trade med til at udvikle.
Gør transportinformation elektronisk
De åbne standarder for elektroniske dokumenter kaldes Universal Business Language (UBL). De første transportdokumenter i UBL blev tilgængelige i 2006 og i 2011 kom der en ny version, som blev en ISO standard. ClearView Trade leder arbejdet med at få de sidste manglende dokumenter ind i næste udgave af UBL.
Ifølge Chief Architect, Peter Borresen fra ClearView Trade er målet, at al nødvendig information kan udveksles elektronisk, før containeren bliver sendt ud ad porten.
- I dag kan en eksportør risikere, at en container bliver sendt med skib, men ikke kan komme ind i bestemmelseslandet, fordi papirerne ikke er i orden. Hvis det er fødevarer, er lasten tabt, siger han.
Validering til rådighed
Men standarder gør det ikke alene. Det er også behov for et netværk til at transmittere dem. Et sådant netværk er PEPPOL. PEPPOL står både for at transportere dokumenterne krypteret fra afsender til modtager og for den logiske håndtering af dokumenterne ved at stille guidelines, validering og andre ting til rådighed. Brugerne registrerer, hvad man er i stand til at modtage og på denne måde kan man sende til hinanden uden forudgående aftale.
PEPPOL transporterer i dag millioner af fakturaer mellem virksomheder og offentlige myndigheder. Netværket har mere end ti år på bagen og den arkitektur, det bygger på er af EU blevet udpeget til at være fremtidens netværk.
EU-Støttede pilotprojekter
I Danmark er PEPPOL ved at overtage NemHandels rolle inden for fakturering, men det kan meget vel blive inden for transport, at det får det store gennembrud. Der har nemlig gennem fem år været et PEPPOL community inden for transport, og der er gennemført flere EU støttede pilotprojekter med det.
- Det er dette Community, som ClearView Trade arbejder på at udvikle og udbrede i Danmark og mellem de danske eksportørers handelspartnere. Fordelen ved PEPPOL er, at det er et såkaldt 4-hjørne netværk. I et 4-hjørne netværk behøver man ikke at have den samme operatør for at kommunikere. Det svarer til, at man har sin telefon hos TDC, men godt kan tale med kunder hos 3, forklarer Peter Borresen.
Stort og levedygtigt community
ClearView Trade håber på, at mange andre PEPPOL operatører vil kaste sig over transportmeddelelserne og på den måde skabe et stort og levedygtigt community blandt aktørerne i verdenshandlen.
- På den måde kommer vi et stort skridt nærmere hurtig, effektiv og billig sagsbehandling - helt uden ventetider på kajen, forklarer Peter Borresen.
-hawin
Fordelene ved åbne standarder
- Digital dokumentbehandling sikrer langt hurtigere sagsbehandling
- Digital dokumentbehandling sikrer færre fejl med én enkelt indtastning
- UBL 2.3 standarden er åben og alle kan bidrage til udviklingen via Communities med input og kritik
- Alle kommer til at tale samme sprog: Eksportører, transportfirmaer og offentlige myndigheder taler samme sprog på samme platform
- 5 G vil bidrage til endnu hurtigere digital sagsbehandling
- ClearView Trade sikrer dig ét acces point til PEPPOL og UBL 2.3
- ClearView Trade bruger sin ekspertise til at udvikle UBL 2.3 transport delen og deltager i UBL komiteen