Danx indfører kunstig intelligens for at optimere planlægning af ruter og last
Logistikfirmaet Danx har i samarbejde med den danske startup-virksomhed Sentispec indført en løsning, hvor kunstig intelligens medvirker til at analysere data og derved forbedre planlægningen af ruter og last
Løsningen er udviklet og håndteres af Sentispec. Den er baseret på systemet Inspector og kan blive et effektfuldt svar på et logistikproblem, som er en udfordring for mange transport- og planlægningschefer.
Løsningen fungerer sådan, at man ved hjælp af en app på en smartphone tager billeder af trailere, når lastningen er foretaget.
Derefter sendes data automatisk til analyse og videre til pladsansvarlige og ruteplanlæggere. Chefer og planlæggere kan efterfølgende optimere last- og ruteplanlægningen.
- Inspector-systemet er en stor hjælp i forhold til ruteplanlægning, og systemet giver os hver dag store tidsbesparelser, siger Eveliina Ojala, pladschef hos Danx, der er en del af Danx Carousel-gruppen.
Systemet er afprøvet i forbindelse med et pilotprojekt i Helsinki, og de foreløbige resultater er lovende:
- Allerede i løbet af de første måneder har vi ved hjælp af Inspector-systemet konstateret flere værdifulde optimeringspotentialer, siger Heikki Nikamaa, pladschef hos Danx i Helsinki.
Avanceret teknik
Processen kan lyde enkel, men den bagvedliggende AI-teknik, som gør det muligt at opnå indsigt baseret på billeder, er kompliceret.
Sentispecs Inspector-system tolker information fra visuelle data og kan dermed bedømme, i hvilken grad hver enkelt trailer er fyldt.
Systemet kan også advare, hvis en rute ikke opfylder sin fastsatte kvote. Sådanne informationer kan anvendes af ruteplanlæggere, så de kan korrigere last trailer for trailer relativt hurtigt, dvs. i løbet af få dage i stedet for uger eller måneder.
Alt dette giver for hvert enkelt stykke gods besparelser, både hvad angår tid, penge og CO2-udslip. Eftersom kapacitetsudnyttelse kan kontrolleres, og last kan optimeres, kan Danx mindske antallet af lastbiler på vejene.
Det er Danx’ ansvarlige for transformation og information, Thomas Wad, der har taget initiativ til brug af den nye teknik med kunstig intelligens. Han gik i samarbejde med Sentispec for at nå frem til en helt ny og enkel løsning på et komplekst problem.
- Vi er hos Danx kendte for ikke kun at arbejde alene i dagtimerne, men også hele natten. Vi kører ud fra en lang række indsamlings- og distributionsterminaler. Derfor havde vi behov for at blive bedre til at bedømme, hvordan hver rute påvirkes af små og store ændringer i volumen.
- En bedre forståelse for dette kan føre til, at vi gennem hele døgnet udnytter vores ressourcer bedst muligt. Sentispecs Inspector-system hjælper os ved, at det indsamler vigtige data og giver indsigter til vores terminal- og planlægningspersonale.
- En ting, som i særlig grad er en hjælp for os, er muligheden for over tid at kunne analysere, hvordan hver trailer anvendes. Dermed kan vi forbedre vores kapacitetsplanlægning, siger Thomas Wad.
Sentispecs stifter og administrerende direktør Andreas Claudi fremhæver, at Inspector-systemet giver værdifulde input til såvel rute- som flådeplanlægning.
- Løsningen giver adgang til data, som gør det muligt at optimere arbejdsprocesser i hele virksomheden. Den produktportefølje, som løsningen indgår i, øger både automatisering og transparens, når det handler om forsyningskæder rundt om i verden. Desuden er den meget enkel både at indføre og anvende i dagligdagen, siger Andreas Claudi.
-hawin
Fakta om Danx
Danx er distributør af alle typer reservedele. I kraft af et stort netværk af lagre og indsamlingscentraler kan Danx garantere levering på mindre end 12 timer med ankomst før kl. 7:00 den førstkommende morgen. Danx har et unikt og fleksibelt netværk af skræddersyede transportflows for reservedele fra Centraleuropa til hele Norden og de baltiske lande. Ved hjælp af en komplet end-to-end IT-platform integreret med kundernes produktionsflows og processer hjælper Danx sine kunder med at optimere forsyningskæder ved at minimere levering- og produktionstid.