Den digitale rejse mod mere bæredygtig logistik
Tekniske løsninger og innovationer har ikke kun strømlinet logistiksektoren til fordel for bundlinjen i kvartalsrapporten. Der er også klare fordele på miljøfronten, når den digitale transformation inden for transport og lagerhåndtering for alvor tager til. Sådan ser man situationen hos Panasonic. Salgschef hos Panasonic Toughbook Norden, Stefan Lindau, uddyber i dette indlæg
Klima og miljø er relevante emner som aldrig før. Ikke mindst ses dette i logistikbranchen, som ofte skal bære store dele af skylden, når det kommer til CO2-udledning og energispørgsmål. Så hvad gøres der for at sikre, at logistiksektoren når de ambitiøse klimamål, der er opstillet af blandt andet FN?
Her er digitale og intelligente løsninger en stor del af svaret, og mange af løsningerne giver også besparelser for virksomhederne bag, efterhånden som digitaliseringen skrider frem.
Et område, hvor der er stort potentiale for effektivisering, er spedition og forsendelse. En spændende udvikling er "Uberficering" af transport-sektoren (hvor taxitjenesten Uber også har været involveret i udvalgte markeder), som allerede kan ses i dag.
Kort sagt handler det om, at speditører kan tilbyde innovative, skræddersyede forsendelsesløsninger på en enkel måde, og hvor der ikke mindst er økonomiske fordele, når transporter kan udsættes for øget konkurrence og prispres, men også miljømæssige fordele, når eksempelvis en ellers tom returrejse nu i stedet kan tilbydes gnidningsløst til markedet, eller hvor dele af en ellers ubrugt rute kan fyldes med gods på en effektiv og tilgængelig måde for hele branchen.
Mulighederne er enorme.
Sådan kan digitalisering spare 3,6 milliarder ton emissioner
Når vi taler om ruter, er der også enorme besparelser at finde i ruteplanlægning. De fleste af os har sandsynligvis brugt vores mobiltelefons indbyggede kortfunktion i løbet af ferien, da vi kørte gennem mindre kendte områder.
Tænk et øjeblik, hvor mange unødvendige fejl du har undgået takket være digitale kort og navigeringssoftware.
For professionelle spillere er der imidlertid uendeligt mere avanceret software, der udnytter kunstig intelligens til at planlægge for eksempel en forsendelsesrute.
Måske består flåden af flere forskellige typer køretøjer med varierende lastkapacitet, så hvordan bruges disse bedst, og er der midlertidige flaskehalse i trafikken, der skal medregnes i transporttiden – eller helt undgås Mulighederne er næsten uendelige, ligesom de potentielle besparelser for miljøet og tegnebogen.
Accenture har for eksempel konkluderet, at en digital transformation af ruteplanlægning allerede i 2025 kan reducere logistikindustriens giftige emissioner med op til 3,6 milliarder ton.
Som du ved, er ingen kæde stærkere end dens svageste led, og derfor er det i sidste ende vigtigt at inkludere mennesker i den digitale transformation.
Det kan være kurérpersonale med behov for straks at bekræfte og gemme en modtagers underskrift, lastbilchauffører, der er afhængige af en enhed med en god netværksforbindelse for at få vigtige oplysninger om last eksternt, eller måske en lagerarbejder der udskifter papir og pen til en håndholdt enhed - som samtidig skal kunne klare at blive tabt, når ulykken opstår.
Holdbare løsninger er nødvendige
Behovene synes at være mange, og de potentielle fordele i form af både monetære og miljømæssige besparelser er enorme. Derfor er vi hos Panasonic meget stolte af vores bidrag til den digitale transformation af logistiksektoren.
Vi tilbyder en bred vifte af holdbare, pålidelige og tilsluttede arbejdsværktøjer, i sig selv vigtige dele af en digital kæde, der er afhængige af nøjagtige og øjeblikkeligt tilgængelige data.
Ikke mindst den alsidige Toughbook N1, der formår at være både tablet-, telefon- og stregkodelæser på samme tid. Dette er på trods af en meget bærbar formfaktor, der ikke er bange for lejlighedsvis slag i hverdagen.
Fremtiden er, som det ser ud, allerede her på mange måder.
Er du klar?