Effektiv lagerstyring realiserer Imercos ambitioner
Imerco er Danmarks største isenkræmmerkæde med 166 butikker fordelt over hele Danmark, en stor online forretning og en kundeklub med over en million medlemmer. Effektiv logistik er derfor et afgørende parameter. Siden de etablerede deres centrallager i 2014 har Imerco da også løbende effektiviseret varehåndteringen, senest med Apports WMS, som spiller sammen med Autostoreløsningen, som blev lanceret i 2021
Nogle gange giver det mening at ændre på noget, der fungerer. Det erfarede Imerco allerede tilbage i 2014, hvor de etablerede deres store centrallager I Vallensbæk. Det betød, at de fik brug for et WMS-system, og her stod Apport klar til at hjælpe.
”Når lager og webshop opnår en størrelse, som det vi har, er vi nødt til at have et WMS til at understøtte hele det flow. Vi ville simpelthen ikke kunne køre en effektiv lagerdrift uden at have et system, som hjælper os med det. En af de ting, der har været yderst positive i samarbejdet med Apport, er, at de har leveret en virkelig dedikeret indsats for at få tingene til at fungere optimalt. Vi har hele tiden haft følelsen af at være en vigtig kunde”, lyder det i en kommentar fra Imerco.
Tydelige forandringer
Den tætte kontakt mellem Imerco og Apport betød blandt andet, at der ikke gik lang tid, fra en beslutning blev truffet, til den endelige løsning blev implementeret.
Apport løste opgaven inden for den fastsatte tidsramme. Det er der stor tilfredshed med hos Imerco, idet hurtig eksekvering under vanskelige betingelser var påkrævet. Med butikker over hele landet er der nemlig meget, der kan gå galt, og fejl og ikke mindst nedetid kan koste dyrt. Derfor var det afgørende for Imerco, at både opbygning af lageret samt oplæring af medarbejdere og implementering af systemet forløb problemfrit.
Allerede kort efter implementeringen var forandringen tydelig at mærke. Ikke mindst muligheden for mere fleksible arbejdsgange og løbende tilpasning af processerne var ifølge Imerco en stor fordel i forhold til tidligere.
Før virksomheden samarbejdede med Apport, havde man ikke noget decideret WMS-system. Pluk og pakkeprocessen var betydelig mere manuel, så der er ingen tvivl om, at effektiviteten er steget markant. Samtidig tager langt kortere tid at producere en ordre i dag.
Effektivisering med automatisering
I starten af 2021 valgte Imerco at investere i en Autostore løsning, da det på daværende tidspunkt var udfordrende at finde arbejdskraft. Derudover havde den store vækst betydet, at pladsen var ved at blive trang på centrallageret i Vallensbæk
Efter et årti med Apport WMS betragtede Imerco det som et naturligt valg at sammenkoble den nye Autostore løsning med deres WMS-system. De valgte derfor at tilkøbe Apports Autostore Framework modul, som integrerer Autostore løsningen med resten af lageret, og skaber sammenhæng på lageret.
For Imerco betød det, at de var sikret et system der virkede fra dag et, og at de altid kunne få et realtidsoverblik over, hvor deres varer var placeret. Med 25.000 varenumre, og en stor mængde daglige ordrer fra både deres butikker og webshop-kunder, var det nødvendigt for dem.
Imerco er da også godt tilfredse med hele projektforløbet og implementeringen af automationsløsningen, som faktisk har styrket samarbejdet med Apport
Antallet af medarbejdere er reduceret
Imercos lager er opdelt i en B2B afdeling, hvor de plukker til deres butikker, og en B2C afdeling, hvor de behandler webshop ordrer.
I B2B afdelingen bruger de Apports WMS-system til at optimere lagerprocesserne og lokationsopbygning, så alt har sin plads.
De logistiske procedurer på lageret er første led i en kædereaktion, og jo mere effektiv logistikken er, desto bedre ydelse kan virksomheden levere til butikkerne. Samtidig giver det de bedste muligheder for en optimal kundeservice.
I B2C afdelingen, har Autostore hjulpet med at effektivisere og reducere antallet af medarbejdere på lageret, hvilket har minimeret den gående trafik og skabt mere plads til deres B2B afdeling. I B2C afdelingen bruger Imerco Apports system til deres pakkeborde, for at sikre at deres kunder altid får de rigtige varer leveret.
Gearet til vækst
Imercos centrallager blev taget i brug i marts 2014, og i dag kører de logistiske processer endnu mere velsmurt end tidligere. I højsæsonen behandler lageret op mod 15.000 ordrer om dagen, og Imerco har kun ambitioner om at vækste endnu mere.
Derfor har det været en ambition og en prioritet at sikre at lageret kan håndtere den vækst der kommer. Imerco forventer at størstedelen af væksten vil komme fra de digitale spor gennem både butikkerne og webshoppen. Derfor er de også i fuld gang med at optimere deres løsning til Click-and-Collect ordrer, såvel som andre opgaver der optimerer deres drift.
Imercos ambitiøse strategi, plan 500, handler om at vækste toplinjen med 30 % frem mod 2027. I den forbindelse var det også et naturligt valg for virksomheden at indføre automatik, som har gjort det muligt at håndtere den vækst, man forventer i de kommende år på lageret.
Fremtidsplanlægning
Den dag i dag kører Imerco stadigvæk en masse optimeringsprocesser og udvikling med Apport for at understøtte den fremtidige vækst-strategi. Der er blandt andet et udviklingspor mellem Apport og Imerco, hvor samarbejdspartnerne hele tiden planlægger hvad der skal ske i de kommende år.
- Vi har diverse forskellige ønsker, der er specifikke for os, som systemet ikke nødvendigvis understøtter i dag. Vi har en god dialog med Apport omkring udvikling af systemet, så det kan gøre de ting som er optimalt for os, udtaler Andreas Feltsen fra Imerco.
-hawin