
Faglig sparring klæber ved løsningerne
Etiketter er bærere af vigtige informationer om varernes vej i logistikkredsløbet. Derfor er den rette etiketløsning også utrolig vigtig. Paper Consult har den faglige ekspertise
Af Hans WindeløvOptimal logistik effektiviserer varernes vej fra a til b og sørger, for at omkostningerne bliver så minimale som muligt.
Tid er en kritisk faktor, og en vigtig del af vareflowet handler også om hurtig identificering af varer, når de bliver håndteret de forskellige steder i logistikkredsløbet.
Her spiller etiketter en vigtig rolle. Det er nemlig etiketter, som er bærere af informationer om varerne, om indholdet af dem, hvor de er på vej hen og hvor de kommer fra.
Og selv om der nok er mange logistikchefer og lagermedarbejdere, som blot forventer, at de sædvanlige etiketter ligger klar, når de plukkede varer er pakket og skal have dem sat på, ja, så er der faktisk også effektiviseringsgevinster, besparelser og optimeringer at hente på etiketområdet.
Effektivt indkøb
Sådan ser man i hvert fald på sagen hos firmaet Paper Consult. Indehaveren af firmaet, Steen Bach-Larsen, forklarer, at etiketter ofte er noget, man tager for givet ude på lagrene, terminalerne, i producerende virksomheder og mange af de andre steder, hvor man hver dag forsyner læssevis af varer med fragtetiketter.
- Det er logistik- eller lagerchefen, som indkøber etiketter. Det er en standardvare, som skal være på plads og klar til brug, når det gælder. Mange steder fornyer virksomhederne da også bare ordrerne, når beholdningen er ved at være i bund.
- Det er business as usual og fungerer fint. Men der er faktisk muligheder for at effektivisere, både lagerprocesserne og indkøbet. Vi leverer alle slags etiketter og har også både kopipapir, TOWA prispistoler, farvebånd og tape samt et bredt udvalg forskellige emballageprodukter i sortimentet. Det betyder, at virksomhederne kun skal henvende sig et sted med henblik på sine indkøb i dette segment.
- Det er værd at tage med i en travl hverdag på lageret. På etiketter tilbyder vi altid lave priser og hurtig levering, og vi garanterer kunderne besparelser på mellem 5 og 10 procent. Samles alle virksomhedens indkøb af papir, farvebånd, emballage, pakkematerialer og etiketter hos os, garanterer vi besparelser på mellem 10 og 15 %, siger Steen Bach-Larsen.
De optimale løsninger
Via fordelagtige indkøb og langvarige samarbejder direkte hos flere anerkendte udenlandske etiketproducenter og ved at have en slank organisation i firmaet er Paper Consult i stand til at levere til de lave priser.
Og med lagervarer af de mest anvendte fragtetiketter i Danmark tilbyder Paper Consult ligeledes leveringssikkerhed med levering fra dag til dag helt ned til enkelte kasser. Men samarbejdet med kunderne handler dog om meget andet end priserne.
- Vores mission er at skabe værdi og dermed de mest optimale løsninger for kunderne. Det betyder, at vi ofte går ind i en dialog med kunderne om, hvordan de kan ændre deres setup, så det bliver mere effektivt.
- Både med henblik på indkøbene og processerne på lageret. Vi sætter os ind i kundernes forretningsgang og spørger ind til de konkrete opgaver, de løser på lageret. Her rådgiver vi om brug af de helt rigtige etiketter og også om de bedste løsninger med emballagefyld og pakkematerialer.
- Dels garanterer vi, at de får den bedste pris hos os, og dels sørger vi for, at alle processerne spiller optimalt. Vi skaber løsninger med sammenhæng, så varerne nemt og hurtigt bliver forsynet med indpakning, emballagefyld og etiketter, siger Steen Bach-Larsen.
20 års erfaring fra papirindustrien
Han har en baggrund i papirbranchen og har 20 års erfaring som salgsdirektør for de førende europæiske papirgrossister i Danmark og Norden.
Han har opbygget en betydelig ekspertviden inden for etiketter og farvebånd, pakning og kopipapir, og han kender alt til markedet og produkterne. Derfor kender Steen Bach-Larsen også de problemstillinger, kunderne står over for.
- Vi leverer kun de bedste etiketter til kunderne. Det er etiketter, som er gennemtestet og allerede anvendes rundt om i Europa, så opgaverne bliver løst perfekt. Uanset hvor i logistikkredsløbet kunderne befinder sig, leverer vi den rigtige løsning, siger Steen Bach-Larsen.
Markedet for pakkematerialer har gennem mange år været præget af en høj grad af specialisering, hvor en række leverandører fokuserer på et enkelt eller nogle få produkter.
- Her tilbyder vi, at kunderne kan samle alle deres indkøb af kopipapir, farvebånd, tape og etiketter med og uden tryk og øvrige pakkematerialer på et sted. Det optimerer deres indkøb og sparer tid.
Nørdede detaljer er også vigtige
Som Steen Bach-Larsen påpeger, er der også stor forskel på, om det er løsninger til frysehuset, hvor etiketterne skal klæbe, når de bliver påsat i minus 30 graders kulde, eller de bliver sat på ved minus syv grader og derefter bliver yderligere nedfrosset.
Ønsker man etiketter på ruller, er der også forskel på klæbeevnen på de inderste etiketter, alt efter hvor stor diameter kernen på rullen har. Etiketter på ruller med en kernediameter på 25 millimeter bukker let og risikerer at ’hoppe’ af pakken.
Derfor benytter Paper Consult ruller, hvor kernen har en diameter på 40 millimeter, men kan naturligvis også levere på 25 mm kerne, såfremt kunderne insisterer.
- Det er måske nok nørdede detaljer, men det giver altså god mening, at kunderne undgår sådanne irritationsmomenter i den travle hverdag ved pakkebordet. Vi har med andre ord styr på hvilke etiketter og forpakningsmateriel, som har de egenskaber, der løser de enkelte opgaver bedst.
- Samtidig er vi i stand til at levere etiketter, papir og pakkemateriale med tryk. Det giver nogle store muligheder for at markedsføre sig via det grafiske design, forklarer Steen Bach-Larsen.
Termoetiketter i vækst
Det er den faglige sparring, som er med til at minimere driftsomkostningerne hos Paper Consults kunder.
- Vi agerer proaktivt i markedet og er altid klar til at se på, hvordan vi optimerer kundernes forretning. Vi har tjek på, hvad der rør sig af nye løsninger og teknologiske innovationer. Det tager vi gerne en dialog med kunderne om. Samtidig giver vi også gerne gode råd om dette og hint, siger Steen Bach-Larsen.
Termo-, lager- og fragtetiketter er et område i kraftig og stabil vækst, som er drevet primært af den øgede onlinehandel. Det har nemlig skabt en række ændringer i handelsmønstre og logistiske forhold med forsendelser direkte fra lager til slutkunder.
- Her modtager vi ordrer fra nogle af de store kunder på helt op til to millioner etiketter ad gangen. Men vi tager os også af de mindre ordrer og leverer lige så gerne en enkelt kasse termolabels, siger Steen Bach-Larsen, som også kommer ind på, at Paper Consult blandt andet leverer termoprintere såsom ’Zebra’.
- Mange lagervirksomheder har oplevet stor fremgang og øgede forsendelsesmængder. Her er der kommet stort fokus på processernes sårbarhed. Ligger virksomheden stille på grund af problemer med printeren, kan det få store konsekvenser.
- Derfor leverer vi ikke kun printere, men også et stigende antal reserveprintere. På den måde går vi hele vejen i bestræbelserne på at levere mulighed for ’one-stop-shopping’. Vi klarer både rationalisering af indkøb, optimering af setup og implementering af de nye koncepter, forklarer Steen Bach-Larsen.
Webshoppen er klar
Paper Consult laver løsninger til alle slags kunder, store som små. At E-handelen generelt set har genereret efterspørgsel på både lager-, distributions- og etiketløsninger de seneste år, er velkendt.
- Det kan vi selvfølgelig godt mærke. I den forbindelse er det nok værd at notere, at vi også selv er med på bølgen og har oprettet en webshop. Her kan kunderne bestille deres varer og også se historikken på de tidligere ordrer, siger Steen Bach-Larsen og forklarer, at ordrehistorikken hos de enkelte kunder spiller en central rolle.
- Til den er der nemlig tilknyttet en knapfunktion, således at ordren gentages. Der kan også nemt laves ændringer. Pointen er, at ordren, hvad enten den fornys eller ændres, er blevet til på baggrund af dialogen med os, siger Steen Bach-Larsen.