Fremtidssikker hjemmelevering i en usikker omverden

Fremtidssikker hjemmelevering i en usikker omverden

E-handelen fortsætter med at stige, forbrugeradfærden ændrer sig, og der stilles store krav til hurtig og bæredygtig levering. Men hvad skal e-handlende gøre for at opfylde forbrugernes krav og sikre at hjemmelevering bliver mere bæredygtig? Markedsansvarlig hos Descartes, Andrew Tavener, giver i dette indlæg sit bud på hvordan fremtidens leverancer ser ud

Af Andrew Taverner

I forbindelse med den aktuelle mangel på chauffører, høje omkostninger og en usikker omverden er der i dag mange e-handlende, der kæmper med at opfylde forbrugernes krav om hurtig og smidig hjemmelevering.

Derudover står miljøansvar højt på dagsordenen, når forbrugerne skal vælge hjemmelevering, men spørgsmålet er, om hurtig og smidig hjemmelevering virkelig er bæredygtig. 
 
Nye teknologier og innovationer
Den stigende e-handel giver udfordringer inden for logistik, økonomi og miljø.

Virksomheder bør afprøve nye, alternative køretøjer, herunder el-køretøjer, droner og automatiske leveringsrobotter for at reducere udledningen og øge effektiviteten.

Disse innovationer giver flere muligheder, men også udfordringer som stigende elpriser.

Det gælder for e-handelen, at man skal turde teste nye teknologier og innovationer samt sikre effektiv planlægning og ruteplanlægning, der er tilpasset forbrugernes efterspørgsel.
 
Gennemføre tiltag omgående
Virksomheder har ikke råd til at vente på, at fremtiden bliver defineret, de skal gennemføre tiltag omgående.

De skal finde løsninger for at maksimere brugen af den eksisterende flåde af køretøjer, f.eks. automatisk bruge elbiler i "Clean Air Zones" eller inkludere cykler i ruteplanlægningen ved kortere leverancer.

Desuden kan data give god indsigt i fremtidens leverancer. Med kunstig intelligens og maskinlæring får e-handlende desuden en mere træfsikker ruteplanlægning, mere præcis ankomsttid og mulighed for automatiserede forbedringsforslag.
 
Giv forbrugerne fordelen at kunne vælge
Hvis I opfylder forbrugernes forventninger til hjemmelevering, kan antallet af unødvendige returneringer minimeres.

Øget kundetilfredshed og vellykkede leverancer kan opnås ved at tilbyde forbrugerne et udvalg af datoer og tidspunkter, og unødvendige kørsler kan elimineres ved at tilbyde en optimeret leveringstid samt mulighed for ombooking.
 
Det er svært at forudsige, hvordan fremtidens leverancer kommer til at se ud. Men det er sandsynligt, at forbrugernes efterspørgsel vil stige, og det kræver en fremtidssikret løsning at imødekomme kravene.

Det kræver, at e-handlende ikke lader uvisheden for fremtiden hindre dem i at træffe relevante foranstaltninger allerede i dag.


 

21/4 2022
  • Ny direktør i WMS-virksomheden

    Ny direktør i WMS-virksomheden

    lagerstyring ›Specialisterne i lagerstyringssystemer, Roima Intelligence har ansat Martin Sørensen som ny direktør for virksomhedens forretningsenhed i Aalborg
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer Roches globale laboratorielogistik

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer Roches globale laboratorielogistik

    lagerstyring ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet, der kan skaleres op til endnu flere lokationer, sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Testpilot i Hvidovre rulles ud til terminaler i hele Europa

    Testpilot i Hvidovre rulles ud til terminaler i hele Europa

    lagerstyring ›I 2024 blev Dachsers filial i Hvidovre testpilot for en ny teknologi, der skulle automatisere og effektivisere terminaldriften. I dag står det klart: Resultaterne har oversteget forventningerne – og sat retningen for fremtiden
  • DHL Danmark indfører papirløs returnering

    DHL Danmark indfører papirløs returnering

    lagerstyring ›Med produktet "Label Free" kan logistikvirksomhedens kunder nu tilbyde forbrugerne en nemmere og mere miljøvenlig returmetode. I stedet for at skulle printe returlabels, kan forbrugerne blot anmode om en returnering og modtage en QR-kode, som de kan bruge til at returnere deres varer
  • Getac lancerer let og robust 10-tommer tablet til transport og logistik

    Getac lancerer let og robust 10-tommer tablet til transport og logistik

    lagerstyring ›Den nye ZX10 kombinerer effektiv AI-optimeret ydeevne, brugervenlig android-funktionalitet og fuld robusthed, hvilket gør den perfekt til krævende opgaver i felten
  • Oracle hjælper kunder med at navigere i et nyt toldlandskab

    Oracle hjælper kunder med at navigere i et nyt toldlandskab

    lagerstyring ›Nye funktioner i Oracle cloud SCM hjælper organisationer med at håndtere aktuelle handelsforstyrrelser, minimere omkostninger og øge effektiviteten
  • Scanvaegt Systems i strategisk partnerskab med Bent Nygaard Elektronik

    Scanvaegt Systems i strategisk partnerskab med Bent Nygaard Elektronik

    lagerstyring ›Scanvaegt Systems har med virkning fra 1. maj 2025 erhvervet aktiemajoriteten i Bent Nygaard Elektronik. Opkøbet markerer begyndelsen på et strategisk partnerskab, som er et vigtigt skridt i Scanvaegt-koncernens vækststrategi
  • Toldadministration skal gå hånd i hånd med teknologien

    Toldadministration skal gå hånd i hånd med teknologien

    lagerstyring ›Toldadministration har bevæget sig fra manuelle, papirbaserede processer til digitale løsninger. Moderne IT-systemer med avanceret software kan være en nøgleressource i bestræbelserne på at imødegå manglen på kompetencer inden for toldadministration. Sådan ser man på sagen hos Descartes, hvis senior account executive ser nærmere på sagen i nedenstående indlæg