Jysks tre tyske kæmpelagre skiftede ERP-system på kun fem uger
I en større transformation har Jysk i begyndelsen af 2023 skiftet ERP-system på boligkædens distributionscentre i Tyskland, der leverer varer til flere end 1.200 butikker og har knap 1.000 medarbejdere.
Logistikdelen i Jysk har haft fuld fart på i de første måneder af 2023. Her har omfattende forberedelse nemlig skullet omsættes effektivt i en stor operation, hvor Jysks tre tyske distributionscentre skulle skifte over til et nyt SAP ERP-system (Enterprise Resource Planning). Alt sammen på kun fem uger.
Skiftet har berørt knap 1.000 medarbejdere på de tre distributionscentre i Kammlach, Zarrentin og Homberg, som leverer varer til flere end 1.200 butikker og private i Tyskland, Østrig, Schweiz, Italien og Frankrig.
Dermed kører de tre distributionscentre nu på samme ERP-system som de resterende syv i Jysk.
- Det er et slags retrofit-projekt, hvor det SAP ERP-system, vi allerede bruger på de syv andre distributionscentre, er blevet implementeret også på de tre tyske distributionscentre. Det er et stort projekt, hvor det er vigtigt, at man på forhånd får snakket alle processer igennem, og at interface fungerer.
- Det har vi gjort gange tre oven i hinanden og efterfølgende kun haft kort tid til at supportere, siger IT Project Manager i Jysk Logistics, Mette Ellegaard Kokholm.
Kort proces for mindre kompleksitet
Når Mette Ellegaard Kokholm har talt med kollegaer i branchen, har flere været overraskede over den korte tid, der var sat af til selve skiftet.
Ifølge Mette Ellegaard Kokholm kunne 'go live' perioden dog ikke have været strakt længere.
- Vi har været nødt til at mindske kompleksiteten i 'go live' perioden. Det er ét land med tre distributionscentre, og vi skal sikre, at alle butikker får den samme service.
- Det ville kræve enormt meget af de omkringliggende forretningsområder som retail og finans, hvis de skulle køre på to systemer over en længere periode. Derfor har vi været nødt til at komprimere og gøre det på den her måde, forklarer hun.
Den omhyggelige forberedelse bar også frugt, da projektet er blevet gennemført med begrænsede udfordringer.
Ifølge Mette Ellegaard Kokholm skyldes det især, at man havde tidligere erfaring at trække på fra samme operation på det spanske distributionscenter et år tidligere, og at de tre tyske distributionscentre har arbejdet tæt sammen og hjulpet hinanden i løbet af de fem uger.
- Skulle man lave tre forskellige setup de tre steder, havde det været noget mere omstændigt. Nu har de kunnet hjælpe hinanden, og vi har kunnet drage noget læring fra gang til gang. I praksis har det også betydet, at vi fra 'go-live' til 'go-live' har kunnet gøre det hurtigere. Det har været rigtig godt, at de har kunnet hjælpe hinanden og har kunnet spejle sig i hinanden, siger hun.
Sidste del af sammenlægning
Skiftet i ERP-system er en af de sidste større opgaver i sammenlægningen af de to tidligere forretningsgrene Jysk Nordic og Dänisches Bettenlager, som ledelsen i 2019 besluttede at lægge sammen til ét Jysk.
De to grene kørte hver deres SAP ERP-system, men er nu i samme båd.
- Nu kan vi fokusere alle vores løsninger, procesoptimeringer og fulde energi på et system, hvilket betyder, at vi kan gøre en langt større forskel, siger Mette Ellegaard Kokholm.
For de knap 1.000 medarbejdere og flere end 1.200 butikker i Tyskland, Østrig, Schweiz, Italien og Frankrig betyder det blandt andet en mere simpel og mere troværdig ordreproces for butikkerne, og mere detaljeret og mere pålidelig planlægning for distributionscentrene.
- Officielt er vi ude over 'hypercare-perioden' på det sidste distributionscenter i Homberg, og vi er ikke længere on-site. Der er selvfølgelig stadig ting, der skal følges op på og rettes, men vi forventer, at alle fejl er rettet indenfor den næste måneds tid, siger Mette Ellegaard Kokholm.
-hawin