Markant flere danske virksomheder afviser hinandenKari Mette Almskog, Head of Business Development & Analytics hos Bisnode.

Markant flere danske virksomheder afviser hinanden

På få år er antallet af reklamebeskyttede virksomheder i CVR-registeret steget til 44%. Det viser ny analyse fra Bisnode. Blandt nystartede danske virksomheder takker 72% nej til reklame-henvendelser

Flere og flere danske virksomheder siger nej tak til at tale med sælgere fra andre virksomheder. På otte år er antallet af danske virksomheder, som har valgt CVR’s reklamebeskyttelse femdoblet. Ud af landets 815.597 aktive virksomheder har hele 355.766 valgt reklamebeskyttelse i CVR. Altså en stigning fra 18% til de nuværende 44% af alle danske virksomheder. 

Kigger man på antallet af de nystartede virksomheder, så er det hele 72%, som har valgt reklamebeskyttelse, viser analyse foretaget af Bisnode:

- Vi har analyseret danske virksomheder siden 2011 og kan se en femdobling i antallet af virksomheder, der tilvælger muligheden for reklamebeskyttelse. Tallene er meget høje for Danmark i forhold til fx Sverige, hvor blot 18% af virksomhederne vælger reklamebeskyttelse, siger Kari Mette Almskog, Head of Business Development & Analytics fra Bisnode, som har specialiseret sig i at give danske virksomheder indsigt i de enorme mængder af data, firmaet besidder om dansk erhvervsliv.

Reklamebeskyttelse hindrer samhandel

Reklamebeskyttelse i CVR-registret betyder, at virksomhedens oplysninger ikke må anvendes til telefonsalg, annoncering og andre reklamehenvendelser. Fremgår oplysninger om virksomheden andre steder end CVR-registret, fx på deres hjemmeside, er disse oplysninger ikke omfattet af reklamebeskyttelsen.

- Idéen med reklamebeskyttelse er i og for sig god nok, hvis det er anstrengende annoncehajer og lignende sælgertyper, man vil slippe for. Men det bremser desværre også for samhandlen mellem danske virksomheder, når så mange fravælger at blive kontaktet uopfordret med relevante marketingbudskaber. For de fleste danske virksomheder vil jo gerne have nye kunder, og det sætter CVR’s reklamebeskyttelse en gevaldig begrænsning  for, da man ikke må henvende sig til mere end to ud af fem danske virksomheder, forklarer Kari Mette Almskog.

Spænder ben for sig selv med reklamebeskyttelse

Nystartede virksomheder har brug for hjælp til at vokse og blive en succes, men alligevel ønsker syv ud ti startups at have reklamebeskyttelse. Det er ikke kun en udfordring for alle, der ønsker at sælge relevante produkter til den nyetablerede virksomhed. Men kan også blive et problem for startups der afviser reklamer:

- Når start-ups har en endnu større modstand mod relevante marketingbudskaber, så kommer det til at påvirke leverandører, der vil få sværere ved at få fat i nye kunder og afsætte relevante produkter til start-ups, så de kan blive succesfulde. Det er lidt af et paradoks, at nystartede virksomheder, som skal ud at skaffe deres første kunder, ikke vil lade andre virksomheder komme i kontakt med dem, mener Kari Mette Almskog.

-hawin

4/6 2019
  • AI-drevne plukkerobotter til Hummels ordreafvikling

    AI-drevne plukkerobotter til Hummels ordreafvikling

    lagerstyring ›Element Logic har leveret en robotplukteknologi som supplement til Hummels i forvejen højt automatiserede lager i Padborg. Det skal fremtidssikre driften til hurtigt skiftende markedskrav
  • AI-assistent hjælper med WMS-opsætningen

    AI-assistent hjælper med WMS-opsætningen

    lagerstyring ›Consafe Logistics lancerer Astrid, en ny generativ AI-assistent designet til at gøre support og opsætning af Astro WMS enklere, hurtigere og mere effektiv
  • Komplet, ubemandet plukkeløsning fra Geekplus

    Komplet, ubemandet plukkeløsning fra Geekplus

    lagerstyring ›Specialisten i lagerrobotter præsenterer Robot Arm Picking Station, der markerer et gennembrud for ambitionen om helt ubemandet lagerlogistik
  • Gaffelscannere effektiviserer bryggeriet

    Gaffelscannere effektiviserer bryggeriet

    lagerstyring ›Gaffelscannere hjalp Royal Unibrew med at effektivisere varehåndteringen og få styr på data på lageret i Faxe. Codeex, der udstiller på HI-messen, hjalp med løsningen
  • Den lettere, den hurtigere og den helt ekstreme

    Den lettere, den hurtigere og den helt ekstreme

    lagerstyring ›Den danske specialist inden for bl.a. datafangst og stregkoder til industrien, NPT har en helt ny og to opgraderede stregkodelæsere fra Zebra på hylderne
  • Markant AutoStore-udvidelse i Carl Ras

    Markant AutoStore-udvidelse i Carl Ras

    lagerstyring ›Engrosvirksomheden vil med et større anlæg på centrallageret sætte turbo på logistikken og sikre hurtigere og fleksibel levering i en travl og presset byggebranche
  • Autonom skurekone til de store flader

    Autonom skurekone til de store flader

    lagerstyring ›Kärchers nye gulvrensningsrobot, KIRA B 200 navigerer sikkert med LiDAR og kameraer, har en intuitiv brugerflade og er designet til at blive tilsluttet bygningens infrastruktur
  • Körber har ansat ny, administrerende direktør

    Körber har ansat ny, administrerende direktør

    lagerstyring ›Andreas Gabriel er ny topchef for den danske, lagerautomationsspecialist, Körber Supply Chain, der oplever markant vækst