Nethandel i kraftig vækst hos XXL Sport og Villmark
Kæden eCommerce i XXL er i løbet af de sidste år er blevet Norges største leverandør inden for sportsudstyr. Særligt e-handlen er i vækst og derfor har de investeret i nye systemer, der har automatiseret lageret yderligere.
Kim André Nilsen, der er Warehouse Manager i eCommerce i XXL, fortæller:
- Tidligere havde vi kontakt til ITO Intern Transport AS og Pall-Pack igennem den investering, vi foretog for nogle år tilbage, med et komplet viklings- og sorteringsanlæg leveret af ITO her med to Pall-Pack 8000 strækfilmmaskiner, der betjener en række linjer direkte fra lageret. Så da vi nu skulle videreautomatisere i forbindelse med nethandelen, var det naturlig at henvende os til dem, eftersom vi er rigtigt tilfredse med de resultater, de har bidraget med indtil videre.
Det nye anlæg fungerer helautomatisk ved, at det "rette produkt" hentes ud på baggrund af den "rette kundeordre".
Sorteringsanlægget, der er leveret af ITO, fungerer helautomatisk ved, at det "rette produkt" hentes ud på baggrund af den "rette kundeordre".
Efterfølgende sørger ITO for, at æskerne automatisk tapes via en SIAT-tapemaskine og sorteres ud på den rette lagerbane, før posten selv stabler i "postcontainere" og fragter varerne ud til flere hundrede kunder dagligt.
– Uden denne investering måtte vi arbejde i mindst to skift – i dag håndterer vi al udgående logistik med ét skift, fortæller en stolt Nilsen.
Hektiske weekender
- I weekenderne går det voldsomt for sig. Naturligvis har de fleste mere tid til netshopping, fordi de ikke arbejder, og både lørdage og søndag er rigtigt gode dage for os, hvor vi sælger virkeligt meget via vores netbutik, så der opstår en voldsom ophobning af ordrer. Det betyder, at vi får vanskeligheder med både leverancer og det interne arbejdsflow, så det er vi i færd med at få gjort noget ved. Men det er altså ikke maskinernes fejl men den kundestruktur, vi har, og som næsten gør, at det kun kan være sådan.
Store besparelser trods vanskeligt gods
Har investeringen svaret til forventningerne?
- Ja, bortset fra, at det naturligvis har været nødvendigt med lidt justeringer i indkøringsfasen, så helt bestemt. De udfordringer, vi fortsat oplever, er vanskelige at rationalisere sig fra. Det gælder for eksempel de store forskelle i størrelse, når det drejer sig om det, der sælges. Nogle køber for eksempel tennisbolde og en cykel. Eller støvler, ski og en fodbold. Altså varer, der har stort og mindre volumen i samme forsendelse. Dette er vanskeligt – for ikke at sige umuligt – at automatisere leverancen af. Af samme årsag skal vi fortsat have en vis manuel behandling i det arbejde, vi foretager os her på lageret, siger han med et smil.
Hvad har denne investering konkret gjort i denne forbindelse?
- Når det drejer sig om Autostore, er en væsentlig mængde manuelle operationer jo blevet automatiserede. Nu går plukkeoperationen som en leg – altså op til en vis størrelse på kollien. Jeg vil tro, at omtrent 85 % af plukning og pakning nu foregår automatisk. Det er vanskeligt at sige noget konkret om, hvor store besparelser det har ført til. Men hvis vi ser på alt udstyret, ITO-pakkeanlægget med begge Pall-Pack 8000-maskiner, den nu nyligt installerede SIAT-tapemaskine og Autostore-systemet, vil jeg sige, at besparelserne er betragtelige. Bare det, jeg tidligere var inde på omkring ét skift kontra to, har sparet os for betydelige lønomkostninger, fortsætter Nilsen.
Slut med manuelt arbejde
Nu arbejder der 13 ansatte på e-handelslageret, en stabil arbejdsstyrke, som vi har holdt fast på i løbet af de sidste år som følge af kontinuerlig fokus på forøget effektivitet. Tidligere foregik al plukning og pakning manuelt.
Arbejdet var ensformigt og til dels belastende, så de, der igen er en del af det nuværende system, har en helt anden arbejdssituation.
Også selvom der skal plukkes og pakkes en del kollier, der altså har forskellig størrelse, eller som af andre årsager skal pakkes separat.
Omkostningerne skal fortsat elimineres
- For os er det vigtigt at få prisen pr. ordre ned. Det er helt afgørende for os, hvor meget det koster at levere en enkeltstående forsendelse, slår Nilsen fast.
Den automatiseringsproces, der begyndte med pakkeanlægget fra ITO Intern Transport AS for nogle år siden, og som fortsat er en del af Autostore-installationen og nu også den nylig installerede SIAT-tapemaskine fra Pall-Pack AS, har bidraget til en markant reduktion i vores omkostninger forbundet med pakning og vores udgående logistik generelt.
- Det eneste, der nu er tilbage, er det "salgspeak", vi oplever i november og december. Vi har det travlt til hverdag, men i løbet af de sidste to måneder har vi indset, at det bliver langt, langt travlere. Dette er imidlertid nærmest umuligt at autorisere sig ud af, så her må vi planlægge godt, smøge ærmerne op og klø på. Med det udstyr, vi nu har, vil vi være godt positionerede i forhold til at imødekomme netop disse udfordringer og få de bedste forudsætninger for at udføre arbejdet, smiler Nilsen til slut.
-mklarlund
Nethandel i kraftig vækst hos XXL Sport og Villmark
Kæden eCommerce i XXL er i løbet af de sidste år er blevet Norges største leverandør inden for sportsudstyr. Særligt e-handlen er i vækst og derfor har de investeret i nye systemer, der har automatiseret lageret yderligere.
Kim André Nilsen, der er Warehouse Manager i eCommerce i XXL, fortæller:
- Tidligere havde vi kontakt til ITO Intern Transport AS og Pall-Pack igennem den investering, vi foretog for nogle år tilbage, med et komplet viklings- og sorteringsanlæg leveret af ITO her med to Pall-Pack 8000 strækfilmmaskiner, der betjener en række linjer direkte fra lageret. Så da vi nu skulle videreautomatisere i forbindelse med nethandelen, var det naturlig at henvende os til dem, eftersom vi er rigtigt tilfredse med de resultater, de har bidraget med indtil videre.
Det nye anlæg fungerer helautomatisk ved, at det "rette produkt" hentes ud på baggrund af den "rette kundeordre". Efterfølgende sørger ITO for, at æskerne automatisk tapes via en SIAT-tapemaskine og sorteres ud på den rette lagerbane, før posten selv stabler i "postcontainere" og fragter varerne ud til flere hundrede kunder dagligt.
– Uden denne investering måtte vi arbejde i mindst to skift – i dag håndterer vi al udgående logistik med ét skift, fortæller en stolt Nilsen.
Hektiske weekender
- I weekenderne går det voldsomt for sig. Naturligvis har de fleste mere tid til netshopping, fordi de ikke arbejder, og både lørdage og søndag er rigtigt gode dage for os, hvor vi sælger virkeligt meget via vores netbutik, så der opstår en voldsom ophobning af ordrer. Det betyder, at vi får vanskeligheder med både leverancer og det interne arbejdsflow, så det er vi i færd med at få gjort noget ved. Men det er altså ikke maskinernes fejl men den kundestruktur, vi har, og som næsten gør, at det kun kan være sådan.
Store besparelser trods vanskeligt gods
- Har investeringen svaret til forventningerne?
- Ja, bortset fra, at det naturligvis har været nødvendigt med lidt justeringer i indkøringsfasen, så helt bestemt. De udfordringer, vi fortsat oplever, er vanskelige at rationalisere sig fra. Det gælder for eksempel de store forskelle i størrelse, når det drejer sig om det, der sælges. Nogle køber for eksempel tennisbolde og en cykel. Eller støvler, ski og en fodbold. Altså varer, der har stort og mindre volumen i samme forsendelse. Dette er vanskeligt – for ikke at sige umuligt – at automatisere leverancen af. Af samme årsag skal vi fortsat have en vis manuel behandling i det arbejde, vi foretager os her på lageret, siger han med et smil.
- Hvad har denne investering konkret gjort i denne forbindelse?
- Når det drejer sig om Autostore, er en væsentlig mængde manuelle operationer jo blevet automatiserede. Nu går plukkeoperationen som en leg – altså op til en vis størrelse på kollien. Jeg vil tro, at omtrent 85 % af plukning og pakning nu foregår automatisk. Det er vanskeligt at sige noget konkret om, hvor store besparelser det har ført til. Men hvis vi ser på alt udstyret, ITO-pakkeanlægget med begge Pall-Pack 8000-maskiner, den nu nyligt installerede SIAT-tapemaskine og Autostore-systemet, vil jeg sige, at besparelserne er betragtelige. Bare det, jeg tidligere var inde på omkring ét skift kontra to, har sparet os for betydelige lønomkostninger, fortsætter Nilsen.
Slut med manuelt arbejde
Nu arbejder der 13 ansatte på e-handelslageret, en stabil arbejdsstyrke, som vi har holdt fast på i løbet af de sidste år som følge af kontinuerlig fokus på forøget effektivitet. Tidligere foregik al plukning og pakning manuelt. Arbejdet var ensformigt og til dels belastende, så de, der igen er en del af det nuværende system, har en helt anden arbejdssituation. Også selvom der skal plukkes og pakkes en del kollier, der altså har forskellig størrelse, eller som af andre årsager skal pakkes separat.
Omkostningerne skal fortsat elimineres
- For os er det vigtigt at få prisen pr. ordre ned. Det er helt afgørende for os, hvor meget det koster at levere en enkeltstående forsendelse, slår Nilsen fast.
Den automatiseringsproces, der begyndte med pakkeanlægget fra ITO Intern Transport AS for nogle år siden, og som fortsat er en del af Autostore-installationen og nu også den nylig installerede SIAT-tapemaskine fra Pall-Pack AS, har bidraget til en markant reduktion i vores omkostninger forbundet med pakning og vores udgående logistik generelt.
- Det eneste, der nu er tilbage, er det "salgspeak", vi oplever i november og december. Vi har det travlt til hverdag, men i løbet af de sidste to måneder har vi indset, at det bliver langt, langt travlere. Dette er imidlertid nærmest umuligt at autorisere sig ud af, så her må vi planlægge godt, smøge ærmerne op og klø på. Med det udstyr, vi nu har, vil vi være godt positionerede i forhold til at imødekomme netop disse udfordringer og få de bedste forudsætninger for at udføre arbejdet, smiler Nilsen til slut.
Nethandel i kraftig vækst hos XXL Sport og Villmark
Kæden eCommerce i XXL er i løbet af de sidste år er blevet Norges største leverandør inden for sportsudstyr. Særligt e-handlen er i vækst og derfor har de investeret i nye systemer, der har automatiseret lageret yderligere.
Kim André Nilsen, der er Warehouse Manager i eCommerce i XXL, fortæller:
- Tidligere havde vi kontakt til ITO Intern Transport AS og Pall-Pack igennem den investering, vi foretog for nogle år tilbage, med et komplet viklings- og sorteringsanlæg leveret af ITO her med to Pall-Pack 8000 strækfilmmaskiner, der betjener en række linjer direkte fra lageret. Så da vi nu skulle videreautomatisere i forbindelse med nethandelen, var det naturlig at henvende os til dem, eftersom vi er rigtigt tilfredse med de resultater, de har bidraget med indtil videre.
Det nye anlæg fungerer helautomatisk ved, at det "rette produkt" hentes ud på baggrund af den "rette kundeordre". Efterfølgende sørger ITO for, at æskerne automatisk tapes via en SIAT-tapemaskine og sorteres ud på den rette lagerbane, før posten selv stabler i "postcontainere" og fragter varerne ud til flere hundrede kunder dagligt.
– Uden denne investering måtte vi arbejde i mindst to skift – i dag håndterer vi al udgående logistik med ét skift, fortæller en stolt Nilsen.
Hektiske weekender
- I weekenderne går det voldsomt for sig. Naturligvis har de fleste mere tid til netshopping, fordi de ikke arbejder, og både lørdage og søndag er rigtigt gode dage for os, hvor vi sælger virkeligt meget via vores netbutik, så der opstår en voldsom ophobning af ordrer. Det betyder, at vi får vanskeligheder med både leverancer og det interne arbejdsflow, så det er vi i færd med at få gjort noget ved. Men det er altså ikke maskinernes fejl men den kundestruktur, vi har, og som næsten gør, at det kun kan være sådan.
Store besparelser trods vanskeligt gods
- Har investeringen svaret til forventningerne?
- Ja, bortset fra, at det naturligvis har været nødvendigt med lidt justeringer i indkøringsfasen, så helt bestemt. De udfordringer, vi fortsat oplever, er vanskelige at rationalisere sig fra. Det gælder for eksempel de store forskelle i størrelse, når det drejer sig om det, der sælges. Nogle køber for eksempel tennisbolde og en cykel. Eller støvler, ski og en fodbold. Altså varer, der har stort og mindre volumen i samme forsendelse. Dette er vanskeligt – for ikke at sige umuligt – at automatisere leverancen af. Af samme årsag skal vi fortsat have en vis manuel behandling i det arbejde, vi foretager os her på lageret, siger han med et smil.
- Hvad har denne investering konkret gjort i denne forbindelse?
- Når det drejer sig om Autostore, er en væsentlig mængde manuelle operationer jo blevet automatiserede. Nu går plukkeoperationen som en leg – altså op til en vis størrelse på kollien. Jeg vil tro, at omtrent 85 % af plukning og pakning nu foregår automatisk. Det er vanskeligt at sige noget konkret om, hvor store besparelser det har ført til. Men hvis vi ser på alt udstyret, ITO-pakkeanlægget med begge Pall-Pack 8000-maskiner, den nu nyligt installerede SIAT-tapemaskine og Autostore-systemet, vil jeg sige, at besparelserne er betragtelige. Bare det, jeg tidligere var inde på omkring ét skift kontra to, har sparet os for betydelige lønomkostninger, fortsætter Nilsen.
Slut med manuelt arbejde
Nu arbejder der 13 ansatte på e-handelslageret, en stabil arbejdsstyrke, som vi har holdt fast på i løbet af de sidste år som følge af kontinuerlig fokus på forøget effektivitet. Tidligere foregik al plukning og pakning manuelt. Arbejdet var ensformigt og til dels belastende, så de, der igen er en del af det nuværende system, har en helt anden arbejdssituation. Også selvom der skal plukkes og pakkes en del kollier, der altså har forskellig størrelse, eller som af andre årsager skal pakkes separat.
Omkostningerne skal fortsat elimineres
- For os er det vigtigt at få prisen pr. ordre ned. Det er helt afgørende for os, hvor meget det koster at levere en enkeltstående forsendelse, slår Nilsen fast.
Den automatiseringsproces, der begyndte med pakkeanlægget fra ITO Intern Transport AS for nogle år siden, og som fortsat er en del af Autostore-installationen og nu også den nylig installerede SIAT-tapemaskine fra Pall-Pack AS, har bidraget til en markant reduktion i vores omkostninger forbundet med pakning og vores udgående logistik generelt.
- Det eneste, der nu er tilbage, er det "salgspeak", vi oplever i november og december. Vi har det travlt til hverdag, men i løbet af de sidste to måneder har vi indset, at det bliver langt, langt travlere. Dette er imidlertid nærmest umuligt at autorisere sig ud af, så her må vi planlægge godt, smøge ærmerne op og klø på. Med det udstyr, vi nu har, vil vi være godt positionerede i forhold til at imødekomme netop disse udfordringer og få de bedste forudsætninger for at udføre arbejdet, smiler Nilsen til slut.