Postnord effektiviserer lastning af transportere med AI-teknologi fra TCS
I efteråret 2022, introducerede Postnord et nyt lastningssystem til deres transportere for at strømline og optimere lastningen på transportfirmaets terminaler. Systemet, som vil reducere Postnords antal kørte kilometer med 5-10%, er baseret på en kombination af AI (kunstig intelligens), sikkerhedskameraer og cloudteknologi, som er blevet udviklet i samarbejde med IT-konsulenthuset TCS
Postnord laster dagligt mere end 600 containere fordelt på 200 terminaler, og som et led i at blive mere bæredygtige og strømline transporteringen af pakker mellem selskabets terminaler og distributionscentre, rettede Postnord henvendelse til TCS for at få udviklet en teknologi der kunne hjælpe med at opfylde målsætningerne.
Initiativet opstod i kølvandet på, at transportselskabet længe havde manglet et pålideligt og nøjagtigt system til at måle kapaciteten i de enkelte lastbiler og containere.
Tidligere var estimeringen af lastningskapaciteten et manuelt skøn, hvilket medførte manglende kontrol, øget pladsspild og mange ad-hoc kørsler:
- Førhen var fyldningsgraden af vores lastbiler baseret på et manuelt estimat, og vores transportplanlæggere havde manglende tiltro til dataen. Derfor blev det hurtigt tydeligt, at vi manglede et automatisk system der kunne udregne kapaciteten med højere nøjagtighed, siger senior strateg for it hos Postnord, Christian Østergaard.
Sikkerhedskameraer og 'machine learning'
Løsningen på udfordringen blev en kombination af transportselskabets eksisterende sikkerhedskameraer og en innovativ AI-algoritme baseret på ”machine learning”.
I et samspil, kan kameraerne ud fra en matematisk 3D-model vise i ”real-time”, hvor meget den enkelte lastbil kan lastes med og hvordan den skal lastes for at kapaciteten udnyttes mest muligt.
Ifølge Hilda Lilje, der er nordisk innovationschef hos TCS, er forventningen at Postnord kan reducere antal kørte kilometer betragteligt ved hjælp af systemet:
- Hovedopgaven har hele tiden været at få gode nøgletal for belægningsprocenten, og besparelsen kommer primært fra reducerede køreafstande. KPI'en for fyldningsprocenten skal herefter indgå i og indarbejdes i planlægning, implementering og opfølgning.
- Det bliver et komplekst samspil mellem lastbilernes volumen og alle vores terminaler. Vi har indikationer på, at vi kan reducere antallet af kørte kilometer med 5-10 procent, når systemet er færdigudviklet. En reduktion i kilometertal på blot en procent ville betale for indførelsen af systemet på bare tre måneder.
Grafisk overblik
Systemet er cloudbaseret, hvilket gør det muligt for Postnords medarbejdere at følge lastningsprocessen både lokalt og langvejsfra.
Udregningerne bliver vist grafisk og giver et overskueligt overblik over den optimale pakning af lastbilerne. For at Postnord overholder de gældende GDPR-regler, slører kameraerne personalets ansigter, når de går ind foran kameraet.
Løsningen, som er blevet udviklet af TCS, har allerede oplevet stor succes hos det nordiske fragtselskab og er allerede i brug på 18 af selskabets terminaler i henholdsvis Danmark og Sverige.
Men selvom systemet allerede kan vise kapacitets- og fyldningsgraden med 95% er der stadig et stykke vej til at løsningen bliver implementeret på alle terminaler, siger Christian Østergaard:
- Opsætningen af systemet på alle vores terminaler er relativt krævende. Det kræver involvering af sikkerhedspersonale, lokale transportplanlæggere og IT-implementeringspartnere før vi kan skalere det til hele Postnords operationelle område. Men når det er gjort, ser vi frem til at kunne følge hvilken betydning løsningen får for vores KPI’er, og hvordan vi kan bruge systemet i vores mål om at blive endnu mere omkostningseffektive og bæredygtige.
Postnord ser frem til at løsningen vil blive integreret hos flere af deres terminaler, og systemet har allerede opnået international anerkendelse med kåringen som ”årets innovation i transport- og logistikbranchen” af det britiske magasin ”ParcelandPostalTechnologyInternational”.
-hawin