
Testpilot i Hvidovre rulles ud til terminaler i hele Europa
I 2024 blev Dachsers filial i Hvidovre testpilot for en ny teknologi, der skulle automatisere og effektivisere terminaldriften. I dag står det klart: Resultaterne har oversteget forventningerne – og sat retningen for fremtiden
Med 470 optiske scannere i loftet og en avanceret softwareplatform i ryggen har filialen i Hvidovre gjort hele terminalen til én stor scanner.
Alle paller registreres automatisk, og virksomheden har fået et digitalt liveoverblik over, hvor alt gods og alle trucks befinder sig i realtid.
- Tidligere skulle vores medarbejdere manuelt scanne alt ind- og udgående gods – det var både tidskrævende og tilbøjeligt til menneskelige fejl, fortæller Nicolai Winter, general manager for Dachser Denmark i Hvidovre, og fortsætter:
- Nu sker det hele automatisk, og vi får løbende data om vores effektivitet. Det har ændret vores måde at arbejde på.
For kunderne betyder det hurtigere håndtering, højere leveringssikkerhed og færre berøringer af godset – hvilket reducerer risikoen for fejl og skader. For medarbejderne betyder det færre tunge løft, færre skridt og mere tid til opgaver, der skaber værdi for kunden.
- Vi har optimeret vores proces med 29 %, og det har vi gjort uden at øge bemandingen. Det betyder, at vi er langt bedre rustet til spidsbelastninger og højsæsoner – uden at gå på kompromis med kvaliteten, siger Nicolai Winter.
Intelligente data – smartere logistik
Samtidig giver teknologien mulighed for at planlægge smartere. Med realtidsdata fra både terminal og transportudstyr kan logistikvirksomheden forudse, hvilke sendinger der ankommer, og hvor de skal placeres for optimal viderehåndtering.
- Når vi ved, hvor og hvornår godset lander, kan vi planlægge hele processen på forhånd. Det er ikke bare effektivt – det gør os også mere præcise, og det giver værdi direkte videre til vores kunder, siger general manageren.
@ILO (advanced indoor localization and operations) har også haft en positiv indvirkning på arbejdsmiljøet. Ved at analysere medarbejdernes bevægelser har filialen reduceret uhensigtsmæssige arbejdsgange og fysisk belastning.
- Vi har faktisk fjernet mange af de tunge løft og gentagne bevægelser, der tidligere var en del af hverdagen. Det betyder, at vores medarbejdere har fået en mere skånsom og overskuelig arbejdsdag – og det styrker både trivsel og produktivitet, siger Nicolai Winter.
Pilotprojektet i Hvidovre er nu blevet et benchmark. Teknologien rulles videre ud til terminaler i hele Europa, og med det følger ikke kun stordriftsfordele, men også en endnu stærkere platform for effektiv, transparent og pålidelig logistik – på tværs af grænser.
- Hos Dachser tror vi på, at driftssikker logistik begynder med mennesker – og forbedres med teknologi. Ét år med @ILO har vist os, hvordan fremtiden ser ud. Og vi er kun lige begyndt, forklarer Nicolai Winter.
-hawin