Vognmænd holder kontakten på farten med software   

Vognmænd holder kontakten på farten med software  

Selvom flere vognmænd stadig bruger e-mails og sociale medier til deling af vigtig information, strømmer danske vognmænd nu til intranet-software som et alternativ

Når man er chauffør opstår der mange forskelligartede udfordringer. Det kan være beskeder fra chefen der aldrig når frem. Eller kollegaer man skal forholde sig til, men aldrig har stået ansigt-til-ansigt med.

Blandt andet derfor supplerer mange vognmænd deres brug af e-mails og sociale medier med intranet-software. Flere og flere implementerer eksempelvis SaaS (Software-as-a-Service) værktøjer for at professionalisere kommunikationen internt og for at gøre det muligt at dele vigtige informationer. Det erfarer virksomheden Ziik.io, der har udviklet et app-baseret intranet til virksomheder med medarbejdere på farten.

- Inden for det sidste års tid har vi indgået partnerskaber med så mange danske vognmænd, at flere tusind chauffører i dag bruger det intranet, vi har udviklet i Ziik.io. Og det er tydeligt for os, at de blandt andet tidligere har brugt emails til kommunikation, men at det hverken er optimalt for den koordinerende ledelse eller chaufførerne, fordi det er rodet. Vi har også flere kunder, der bruger os, da deres medarbejdere ikke alle taler samme sprog, så medarbejdere kan oversætte beskeder fra chefen direkte i vores app, fortæller Martin Simonsen medstifter af kommunikationsplatformen Ziik.io.

Sociale medier er udelukket
En af de vognmænd, der har droppet kommunikation på mail til fordel for en kommunikationsplatform, er Sejer & Sønnichsen. Her har man i flere år sendt information ud via mail, og det har i flere tilfælde vist sig at være en udfordring. 

- Da vi kommunikerede alt på mail, var det nemt at komme til at glemme at sætte nogle cc, og det har skabt nogle ærgerlige situationer, hvor medarbejdere er gået glip af information. I dag er jeg altid sikker på, at jeg får sendt information ud til samtlige chauffører, og jeg kan tilmed se, om de har læst mine beskeder eller ej, så jeg ved, hvis jeg skal følge op hos dem, fortæller Hans-Christian Sønnichsen.

Samme beslutning har man truffet hos DFDS, Skive Køletransport, JJD og en række andre vognmænd, hvor man ledte efter en intranetløsning med en mobilapplikation, så chauffører modtager vigtig information i realtid.

En rodebutik af software og sociale medier 
Hos Ziik.io har man erfaret, at mange danske virksomheder organiserer sig på kryds og tværs med adskillige professionelle og private IT-løsninger, som ikke taler sammen.

- Mailen kører måske på Gmail, mens Skype bruges til chat, Dropbox til fildeling og WhatsApp/Facebook til øvrig intern kommunikation. Jeg har talt med mange virksomheder, som erkender, at de er faldet i ’Facebook-fælden’. Det er den nemme og hurtige løsning for intern kommunikation, for den kender vi jo alle sammen.

- Men det er ikke en professionel løsning, og det giver store udfordringer med at skelne mellem privat og professionelt brug, fortæller Martin Simonsen og kommer ind på, at mange danskere derudover ikke bryder sig om at skulle være ’venner’ med chefen og kollegerne via de private platforme som Facebook.

-hawin

 

 

31/3 2023
  • Testpilot i Hvidovre rulles ud til terminaler i hele Europa

    Testpilot i Hvidovre rulles ud til terminaler i hele Europa

    lagerstyring ›I 2024 blev Dachsers filial i Hvidovre testpilot for en ny teknologi, der skulle automatisere og effektivisere terminaldriften. I dag står det klart: Resultaterne har oversteget forventningerne – og sat retningen for fremtiden
  • DHL Danmark indfører papirløs returnering

    DHL Danmark indfører papirløs returnering

    lagerstyring ›Med produktet "Label Free" kan logistikvirksomhedens kunder nu tilbyde forbrugerne en nemmere og mere miljøvenlig returmetode. I stedet for at skulle printe returlabels, kan forbrugerne blot anmode om en returnering og modtage en QR-kode, som de kan bruge til at returnere deres varer
  • Getac lancerer let og robust 10-tommer tablet til transport og logistik

    Getac lancerer let og robust 10-tommer tablet til transport og logistik

    lagerstyring ›Den nye ZX10 kombinerer effektiv AI-optimeret ydeevne, brugervenlig android-funktionalitet og fuld robusthed, hvilket gør den perfekt til krævende opgaver i felten
  • Oracle hjælper kunder med at navigere i et nyt toldlandskab

    Oracle hjælper kunder med at navigere i et nyt toldlandskab

    lagerstyring ›Nye funktioner i Oracle cloud SCM hjælper organisationer med at håndtere aktuelle handelsforstyrrelser, minimere omkostninger og øge effektiviteten
  • Scanvaegt Systems i strategisk partnerskab med Bent Nygaard Elektronik

    Scanvaegt Systems i strategisk partnerskab med Bent Nygaard Elektronik

    lagerstyring ›Scanvaegt Systems har med virkning fra 1. maj 2025 erhvervet aktiemajoriteten i Bent Nygaard Elektronik. Opkøbet markerer begyndelsen på et strategisk partnerskab, som er et vigtigt skridt i Scanvaegt-koncernens vækststrategi
  • Toldadministration skal gå hånd i hånd med teknologien

    Toldadministration skal gå hånd i hånd med teknologien

    lagerstyring ›Toldadministration har bevæget sig fra manuelle, papirbaserede processer til digitale løsninger. Moderne IT-systemer med avanceret software kan være en nøgleressource i bestræbelserne på at imødegå manglen på kompetencer inden for toldadministration. Sådan ser man på sagen hos Descartes, hvis senior account executive ser nærmere på sagen i nedenstående indlæg
  • Posti indgår partnerskab med Consafe Logistics

    Posti indgår partnerskab med Consafe Logistics

    lagerstyring ›Logistikudbyderen i Norden, Posti har valgt Astro WMS fra Consafe Logistics for at forbedre effektiviteten og optimere og modernisere driften på tværs af alle sine lagre
  • Tre nye håndterminaler fra Honeywell

    Tre nye håndterminaler fra Honeywell

    lagerstyring ›Norris Print Tech A/S præsenterer den tourchbaserede CT37 og de to kombinerede touch- og tastatur håndterminaler CK62 og CK67 til både de lette og de tunge industriopgaver