Vognmænd holder kontakten på farten med software
Selvom flere vognmænd stadig bruger e-mails og sociale medier til deling af vigtig information, strømmer danske vognmænd nu til intranet-software som et alternativ
Når man er chauffør opstår der mange forskelligartede udfordringer. Det kan være beskeder fra chefen der aldrig når frem. Eller kollegaer man skal forholde sig til, men aldrig har stået ansigt-til-ansigt med.
Blandt andet derfor supplerer mange vognmænd deres brug af e-mails og sociale medier med intranet-software. Flere og flere implementerer eksempelvis SaaS (Software-as-a-Service) værktøjer for at professionalisere kommunikationen internt og for at gøre det muligt at dele vigtige informationer. Det erfarer virksomheden Ziik.io, der har udviklet et app-baseret intranet til virksomheder med medarbejdere på farten.
- Inden for det sidste års tid har vi indgået partnerskaber med så mange danske vognmænd, at flere tusind chauffører i dag bruger det intranet, vi har udviklet i Ziik.io. Og det er tydeligt for os, at de blandt andet tidligere har brugt emails til kommunikation, men at det hverken er optimalt for den koordinerende ledelse eller chaufførerne, fordi det er rodet. Vi har også flere kunder, der bruger os, da deres medarbejdere ikke alle taler samme sprog, så medarbejdere kan oversætte beskeder fra chefen direkte i vores app, fortæller Martin Simonsen medstifter af kommunikationsplatformen Ziik.io.
Sociale medier er udelukket
En af de vognmænd, der har droppet kommunikation på mail til fordel for en kommunikationsplatform, er Sejer & Sønnichsen. Her har man i flere år sendt information ud via mail, og det har i flere tilfælde vist sig at være en udfordring.
- Da vi kommunikerede alt på mail, var det nemt at komme til at glemme at sætte nogle cc, og det har skabt nogle ærgerlige situationer, hvor medarbejdere er gået glip af information. I dag er jeg altid sikker på, at jeg får sendt information ud til samtlige chauffører, og jeg kan tilmed se, om de har læst mine beskeder eller ej, så jeg ved, hvis jeg skal følge op hos dem, fortæller Hans-Christian Sønnichsen.
Samme beslutning har man truffet hos DFDS, Skive Køletransport, JJD og en række andre vognmænd, hvor man ledte efter en intranetløsning med en mobilapplikation, så chauffører modtager vigtig information i realtid.
En rodebutik af software og sociale medier
Hos Ziik.io har man erfaret, at mange danske virksomheder organiserer sig på kryds og tværs med adskillige professionelle og private IT-løsninger, som ikke taler sammen.
- Mailen kører måske på Gmail, mens Skype bruges til chat, Dropbox til fildeling og WhatsApp/Facebook til øvrig intern kommunikation. Jeg har talt med mange virksomheder, som erkender, at de er faldet i ’Facebook-fælden’. Det er den nemme og hurtige løsning for intern kommunikation, for den kender vi jo alle sammen.
- Men det er ikke en professionel løsning, og det giver store udfordringer med at skelne mellem privat og professionelt brug, fortæller Martin Simonsen og kommer ind på, at mange danskere derudover ikke bryder sig om at skulle være ’venner’ med chefen og kollegerne via de private platforme som Facebook.
-hawin