Digitale vikarer på lageret
Den danske vikarplatform, Temply, har bygget en digital, app-baseret løsning, som adskiller sig fra de traditionelle vikarbureauer ved, at virksomheder selv vælger deres vikarer, mens vikarer også selv sikrer det rigtige match fra start
Templys digitale løsning og automatisering betyder, at virksomheder kan spare på deres omkostninger, som normalt går til store vikarbureauer som pålægger høje administrationsgebyrer.
- Vi tror på, at gennemsigtighed og fuld kontrol til arbejdsgivere og arbejdstagere er vejen frem. Med Temply binder man sig ikke til lange kontrakter, og man er selv herre over, hvilke vikarer, der kommer ud til en. Man kan endda lave sin egen liste med favorit-vikarer, så disse vikarer får besked først, når der er nye jobs, fortæller Frederik Hedelund, som er CEO og medstifter hos Temply.
Ifølge Frederik Hedelund har det også været vigtigt for Temply at lave en platform, som ikke går på kompromis med vikarernes vilkår.
- Vi har valgt at prioritere, at man som vikar har ordentlige rettigheder og vilkår. Derfor er vi fuldt overenskomstdækkede gennem Dansk Industri, og så står vi for alt det administrative - såsom løn, kontrakter, timeoverblik og så videre.
Vækst i e-handel og lagervikarer
Siden Temply blev lanceret i 2019, har de omsat for over 18 millioner kroner og fået over 350 virksomheder og over 5000 vikarer ombord på platformen. Her kan blandt andet nævnes GLS, Imerco, Skandinavisk Logistik og Mærsk.
Temply har det seneste år mærket en markant større efterspørgsel fra de danske lagre. I 2020 slog dansk e-handel da også rekord med en vækst på 6% og omsætning på 154 mia. kroner.
- Under coronakrisen har vi mærket en kæmpe efterspørgsel på flere hænder indenfor lager, logistik og leveringer, blandt andet på grund af danskernes trang til måltidskasser og onlineshopping. Derudover er der en masse mennesker, som er opsagte og hurtigt trækker i sikkerhedsskoene og finder jobs på Templys platform, lyder det fra Frederik Hedelund.
-hawin