Livet på lageret giver meningFoto: Carl Ras

Livet på lageret giver mening

Carl Ras har igennem mange år hjulpet socialt udsatte borgere videre på arbejdsmarkedet. Det seneste år har Carl Ras samarbejdet med Jobcenter Ballerup om at få ledige borgere med udfordringer i beskæftigelse på virksomhedens centrallager i Herlev. Det skaber stor værdi for virksomheden og hjælper samtidig borgerne videre i livet

Siden Carl Ras startede samarbejdet med Jobcenter Ballerup i starten af 2020, har fem ledige borgere med udfordringer været i beskæftigelse på centrallageret i Herlev. Centrallageret består i dag af 50 medarbejdere fordelt i de tre afdelinger Varemodtagelse, Forsendelse, Service & Reklamation.

- Samarbejdet skaber stor værdi for os på centrallageret i Herlev. Vi har utrolig mange opgaver, der skal sikre, at kunderne får de rigtige varer til tiden. De borgere, vi tager i beskæftigelse, varetager jobfunktioner på lige fod med resten af teamet på lageret og er yderst vigtige for at få hjulene til at køre rundt i produktionen, siger assisterende lagerchef hos Carl Ras, Peter Hald, der igennem flere år har hjulpet borgere, der har svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet, ind i firmaet og på centrallageret i Herlev. Han fortsætter:

- Carl Ras er en rummelig arbejdsplads, der har plads til alle medarbejdere. Tit og ofte har mennesker brug for en chance til for at lykkes i livet. De fleste vil jo gerne lykkes med det, de laver og vide, at der er nogen, der tror på en. Derfor gør vi også en ekstra indsats for at fastholde og støtte medarbejderne med udfordringer, så de trives og motiveres til at udføre det daglige arbejde.

assisterende lagerchef i Carl Ras, Peter Hald, der igennem flere år har hjulpet borgere, der har svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet, ind i firmaet og på centrallageret i Herlev. (Foto: Carl Ras)

To nye i beskæftigelse på centrallageret i Herlev

Carl Ras har netop fastansat Anica og Rune, der begge er rekrutteret gennem Jobcenter Ballerup.

26-årige Anica bor i Brøndby. Hun har lidt af paranoid skizofreni, siden hun var 19 år gammel, hvilket tidligere har givet hende store psykiske udfordringer, der har haft indflydelse på hendes uddannelse og arbejde.

Efter fire ugers virksomhedspraktik og tre måneder i løntilskud blev hun i november fastansat som lagerassistent i Varemodtagelsen på centrallageret i Carl Ras. Her sætter hun varer på plads ved de rigtige lokationer og sender dem videre til Autostore lagerautomaten.

- Jeg er rigtig glad for mit arbejde og mine kollegaer i Carl Ras. Jeg føler, at jeg hver dag kan bidrage til produktionen på lige fod med alle mine kollegaer. Selvom min jobtitel ikke lyder som noget fornemt, så føler jeg mig stadig som et vigtigt led i teamet, der skal sikre, at kunderne får deres leverancer til tiden, fortæller hun.

35-årige Rune bor i Ballerup. Han startede også i virksomhedspraktik og har nu været i løntilskud på centrallageret hos Carl Ras i seks måneder, hvor han sorterer pakker i forsendelsen.

Forinden Carl Ras var han på kontanthjælp og har tidligere døjet med depressioner og andre udfordringer, der har gjort det svært for ham at finde vej ind på arbejdsmarkedet.

Hos Carl Ras føler han dog endelig, han har fundet sin rette hylde, og han ser derfor frem til, at han fra februar bliver fastansat som lagerassistent på centrallageret i Herlev:

- Jeg har været glad for mit arbejde hos Carl Ras fra dag ét. Jeg har engagement og energi til at bidrage med det bedste, jeg kan, hver dag på lageret, fordi jeg trives godt med alle i mit team, fortæller han.

Plads til alle med udfordringer

Noget af det bedste ved at arbejde på centrallageret i Carl Ras er ifølge Anica, at der er plads til alle medarbejdere:

- Flere af os har forskellige udfordringer i livet, vi bakser med. Men vi bliver ikke set ned på af de andre i teamet. Vi støtter og bakker hinanden op i arbejdet og har det alle rigtig godt sammen. Det giver mig også en følelse af, at jeg har noget godt at stå op til hver eneste dag, fortæller hun og fortsætter:

- Samtidig bliver der taget hensyn til vores individuelle behov og trivsel i Carl Ras. Lige da jeg startede, arbejdede jeg for eksempel med at plukke varer i lagerautomaten. Men da jeg ikke var hurtig nok, blev jeg rykket over i Varemodtagelsen, hvor jeg nu trives rigtig godt og har fundet min rette hylde.

(Foto: Carl Ras)

Ligesom Anica sætter Rune også stor pris på, at han kan være sig selv hver dag i jobbet på centrallageret:

- Det er faktisk mit største behov, for at jeg trives ordentligt på en arbejdsplads og kan udføre mit arbejde godt. Jeg er lidt speciel på nogle områder og har derfor haft svært ved at falde til igennem tidligere jobs, hvor jeg følte, jeg skulle opføre mig på en bestemt måde. I Carl Ras føler jeg, der er plads til, at jeg kan være, som jeg er. Derfor er jeg også villig til at give den en ekstra skalle hver eneste dag, fortæller han.

En del af CSR-indsatsen i Carl Ras

Indsatsen om at hjælpe udsatte borgere i arbejde er en del af Carl Ras’ CSR-indsats.

Carl Ras har tidligere samarbejdet med andre organisationer om at hjælpe socialt udsatte videre på arbejdsmarkedet og har som en naturlig del af forretningen deltaget i flere projekter, hvor det sociale ansvar har været drivkraften.

I 2015 havde Carl Ras for eksempel tre flygtninge – to fra Syrien og en fra Eritrea – i jobpraktik på centrallageret i Herlev. Målet var at give dem en større mulighed for at få fodfæste på arbejdsmarkedet og blive selvforsørgende.

Tiltagene har blandt andet ført til, at Carl Ras vandt Københavns Erhvervspris 2019 for virksomhedens CSR-indsats, der sætter social og miljømæssig ansvarlighed højt på dagsordenen.

- Det har altid været vigtigt for os at udvise socialt samfundsansvar og udvikle mennesker i Carl Ras. Vi har haft stor succes med mange af de udsatte borgere, vi har haft i beskæftigelse. Enten er de blevet fastansat hos os, eller også har vi hjulpet dem videre på arbejdsmarkedet og i livet. Det er vi rigtig stolte af i Carl Ras, fortæller Martine Sig Rasmussen, der er CSR-ansvarlig i Carl Ras.

-hawin

19/1 2021
  • Danske Fragtmænd henter ny topchef fra Verdo

    Danske Fragtmænd henter ny topchef fra Verdo

    logistikcentre ›Danske Fragtmænds bestyrelse har ansat Jakob Flyvbjerg Christensen som ny CEO. Med erfaring fra topposter hos blandt andet A.P. Møller-Mærsk, Aarhus Havn og senest som CEO i Verdo er det en erfaren leder, der skal stå i spidsen for Danske Fragtmænd
  • Klar til stigende transportmængder

    Klar til stigende transportmængder

    logistikcentre ›Horsens er et strategisk vigtigt knudepunkt i forhold til DSV’s distributionsmønstre mellem Norden og Europa. Og snart står transport- og logistikkæmpens nye logistikcenter færdigt i området tæt på motorvejen
  • Lagerhotel hjælper startups på vej

    Lagerhotel hjælper startups på vej

    logistikcentre ›Godshotellet Sjælland vil hjælpe startups med at undgå alt for faste og omkostningstunge løsninger på f.eks. lager og logistik
  • Dachser får ny filialchef i Hvidovre

    Dachser får ny filialchef i Hvidovre

    logistikcentre ›Logistikleverandøren med rødder i det sydtyske henter ny filialchef til filialen i København internt. Nicolai Winter tiltræder den 1. januar 2025 som General Manager og overtager dermed stafetten fra kommende nordiske direktør Peter Hut
  • Dagrofa med en ny offensiv strategi

    Dagrofa med en ny offensiv strategi

    logistikloesninger ›Øget fokus på blandt andet lokale danske kvalitetsvarer og nemme måltidsløsninger er en del af fødevarekoncernen Dagrofas nye strategi, som indebærer investeringer på mere end 1,3 mia. kr. over de kommende tre år - bl.a. i opgraderinger af logistikløsninger med mere automation
  • Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    transport ›Lufthavne er kritisk infrastruktur og skal ifølge NIS2 direktivet og CER, loven om kritiske enheders modstandsdygtighed, der begge træder i kraft i 2025, lave baggrundstjek af medarbejdere og virksomheder. Derfor har Billund Lufthavn indført en automatisk screeningsløsning
  • Skanlog overtager Godshotel & Transports lager- og logistikaktiviteter

    Skanlog overtager Godshotel & Transports lager- og logistikaktiviteter

    logistikcentre ›1. januar 2025 overtager Skanlog alle lager- og logistikaktiviteter i Godshotel & Transport. De berørte medarbejdere bliver tilbudt ansættelse hos Skanlog. Godshotel & Transport fortsætter som selvstændigt selskab og vil fremover alene fokusere på sine transport og distributionsaktiviteter
  • Kosmetiske logistikkvadratmeter i Espergærde

    Kosmetiske logistikkvadratmeter i Espergærde

    logistikcentre ›Logistik- og ejendomsudvikleren, Verdion vil opføre en topmoderne lager-, logistik- og kontorbygning på knap 27.000 kvadratmeter i Espergærde nord for København. Lejeren er kosmetikdistributøren, Sæther