Komplett: Sådan bliver vi Nordens Amazon
Kompletts lager. Bygningen i midten kommer til at forbinde Kompletts to eksisterende lagre i Sandefjord og dermed effektivisere logistikken.

Komplett: Sådan bliver vi Nordens Amazon

Med planer om at blive Nordens svar på Amazon, er den norske e-handelsgigant Komplett ved at transformere sig fra webshop til e-handelsmarkedsplads med lancering i første halvår af 2017

Webshoppen Komplett.no blev etableret i 1996 i Norge, og er siden vokset til Sverige og Danmark og har opkøbt en række webshops. I dag er Komplett Group oppe på 18 webshops, og med deres 20 års erfaring er de Nordens ledende e-handelsaktør, og sigter nu efter at blive Nordens Amazon.

I første halvår af 2017 lanceres Komplett som en markedsplads, hvor andre webshops kan sælge deres produkter hos Komplett:

- Norden trænger til en online markedsplads på linje Amazon, men med en stærk og regional e-handelsaktør, som kender markedet og de nordiske forbrugere. Det gør Komplett. Det nye for Komplett er, at vi åbner vores platform for eksterne partnere, eller sælgere på markedspladsen, og giver dem adgang til vores brand og kunder. Derved får vores kunder et endnu bredere udvalg af spændende produkter, fortæller Ole Vinje, administrerende direktør i Komlett.

Kompletts produktsortiment spænder fra computerudstyr og forsikringer til biler og beauty-produkter.

Produkter til markedspladsen bliver valgt udfra deres relevans for kunderne, og det er afgørende for fremtidige opkøb af og samarbejder med webshops, at produkterne lever op til en vis standard for, hvad Komplett vil lægge navn og platform til.

Komplett får mere end 50 henvendelser om året fra mindre webshops, som ønsker at at blive opkøbt. Alle henvendelser vurderes, og deres værdier skal stemme overens med Kompletts: præcision, enkelhed og entusiasme.

Men det er ikke kun salgsstrategien, som Komplett gør sig overvejelser omkring i overgangen fra webshop til markedsplads. Logistik fylder også en hel del.

Som følge af Kompletts vækst, udvider og bygger de deres to lagerbygninger sammen i Sandefjord. Dette er med til at effektivisere logistikken yderligere og sikre hurtig levering til kunderne. Komplett er stærke på logistik, og hjælper gerne eksterne partnere, som ikke har kapacitet til at håndtere dette selv.

Komplett CEO, Ole Vinje, mener, at Kompletts transformation til markedsplads er et vigtigt og stort strategisk skridt i e-handelsbranchen.

- I 2015 sendte vi 6 millioner produkter fordelt på 2 millioner pakker til Norge, Sverige og Danmark fra vores distributionscenter i Sandefjord. Når Komplett lanceres som markedsplads i 2017, vil vi i første fase kun tilbyde drop shipment fra vores eksterne partnere, altså leveringer direkte fra de eksterne webshops på markedspladsen. I fase to vil vi også tilbyde lagerservices til eksterne partnere via distributionscenteret i Sandefjord, fortæller Ole Vinje.

Konkurrence om at være Nordens Amazon

Komplett er dog ikke den eneste norske webshop, som planlægger at blive Nordens Amazon. I sommeren 2016 meldte elektronikgiganten Elkjøp ud, at de også vil være Nordens svar på Amazon.

Cirka et år efter Kompletts offentliggørelse af deres planer om blive en fremtidig online markedsplads, skrev Elkjøp i en pressemeddelelse den 15. juli 2016, at de også vil være Nordens Amazon, men det tager Komplett i stiv arm:

- Konkurrence er godt for forbrugerne, og det er med til at gøre os skarpe. Vi ønsker at være kundernes åbenlyse valg, men det er i sidste ende kunderne, som bestemmer, om det bliver Komplett eller Elkjøp, der løber med titlen som Nordens Amazon. Den, som er bedst på kundeoplevelse og til at indfri forventninger, bliver den førende markedsplads, siger Ole Vinje.

Fornuftige priser, opkøb og finsk ekspansion skal føre Komplett sikkert videre i fremtiden.

- Vi vil fortsat give vores kunderne de bedste priser gennem store produktindkøb, og vi vurderer løbende opkøb af nye virksomheder og ekspansion til andre lande. I første halvdel af 2017 etablerer Komplett sig også i Finland, afslutter Ole Vinje.

-hawin

Ole Vinje kan opleves på Nordic Delivery Conference i København den 4. maj 2017, hvor han uddyber, hvorfor han mener, at Komplett har, hvad der skal til for at blive en online markedsplads på linje med Amazon, eBay og Alibaba. Desuden afslører han strategier og foreløbige resultater, der bør gøre transformationen til en sand succes.

Læs mere om Ole Vinje og #NDC17 her.

Fakta

  • Komplett.no blev etableret i 1996, og er i dag Norges største webshop.
  • Komplett Group består 18 webshops i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.
  • Komplett Group har 800 medarbejdere og hovedkontor i Sandefjord, Norge.
  • Komplett anvender PostNord som transportør.
  • Komplett Groups samlede omsætning i 2015 var 7,3 milliarder norske kroner.
  • Ole Vinje har været CEO for Komplett Group siden 2007.
12/1 2017
  • UR15 på messe i München

    UR15 på messe i München

    logistikloesninger ›I disse dage viser Universal Robot sin UR15-cobot og andre AI-nyheder frem på automatica 2025 i München, hvor der blandt andet er tale om livedemonstrationer
  • Roima Intelligence på opkøb i Australien

    Roima Intelligence på opkøb i Australien

    logistikloesninger ›Roima Intelligence køber australske Tillit for at styrke global ekspansion og intelligent produktion hos kunderne
  • Stor bøde for vildledende klimaudsagn

    Stor bøde for vildledende klimaudsagn

    logistikloesninger ›Royal Unibrew blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at markedsføre Egekildevand med udsagn om CO2-neutralitet på emballagen uden samtidig at oplyse på emballagen, at CO2-neutraliteten delvist blev opnået ved klimakompensation. Nu har drikkevareproducenten accepteret at betale en bøde på fire millioner kroner for vildledende markedsføring\r\n
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    logistikloesninger ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert
  • Stor messe-opbakning på tværs af sektorer

    Stor messe-opbakning på tværs af sektorer

    logistikloesninger ›Interessen for at udstille på årets HI-messe er stor, og der er rift om pladserne i alle messens vidt forskellige haller. HI-messen, der nyder godt af opbakning fra såvel nye som velkendte udstillere, finder sted i MCH Messecenter Herning 30. september-2. oktober 2025
  • Descartes strømliner udvekslingen af luftfragtdata

    Descartes strømliner udvekslingen af luftfragtdata

    logistikloesninger ›Descartes Systems Groups Air Messaging-løsning effektiviserer nu overførslen af luftfragtdata i overensstemmelse med International Air Transport Associations (IATA) ONE Record-meddelelsesstandard
  • Fusioner svækker konkurrencen

    Fusioner svækker konkurrencen

    logistikloesninger ›Flere fusioner mellem danske virksomheder kan svække konkurrencen og presse de mindre spillere ud, advarer SMVdanmark efter ny vismandsrapport. Ifølge Jakob Brandt sker alt for mange erhvervsægteskaber af nød snarere end lyst – presset frem af et voksende bjerg af bureaukrati
  • Stor, kommunal interesse for at huse nye industriparker

    Stor, kommunal interesse for at huse nye industriparker

    logistikloesninger ›Ialt 29 kommuner har ansøgt om at lægge grund til en statslig udpeget industripark. Nu har Erhvervsministeriet åbnet den såkaldte one-stop-shop, som skal sikre, at sagsbehandlingen kan foregå i et højere tempo end sædvanligt