Komplett: Sådan bliver vi Nordens Amazon
Kompletts lager. Bygningen i midten kommer til at forbinde Kompletts to eksisterende lagre i Sandefjord og dermed effektivisere logistikken.

Komplett: Sådan bliver vi Nordens Amazon

Med planer om at blive Nordens svar på Amazon, er den norske e-handelsgigant Komplett ved at transformere sig fra webshop til e-handelsmarkedsplads med lancering i første halvår af 2017

Webshoppen Komplett.no blev etableret i 1996 i Norge, og er siden vokset til Sverige og Danmark og har opkøbt en række webshops. I dag er Komplett Group oppe på 18 webshops, og med deres 20 års erfaring er de Nordens ledende e-handelsaktør, og sigter nu efter at blive Nordens Amazon.

I første halvår af 2017 lanceres Komplett som en markedsplads, hvor andre webshops kan sælge deres produkter hos Komplett:

- Norden trænger til en online markedsplads på linje Amazon, men med en stærk og regional e-handelsaktør, som kender markedet og de nordiske forbrugere. Det gør Komplett. Det nye for Komplett er, at vi åbner vores platform for eksterne partnere, eller sælgere på markedspladsen, og giver dem adgang til vores brand og kunder. Derved får vores kunder et endnu bredere udvalg af spændende produkter, fortæller Ole Vinje, administrerende direktør i Komlett.

Kompletts produktsortiment spænder fra computerudstyr og forsikringer til biler og beauty-produkter.

Produkter til markedspladsen bliver valgt udfra deres relevans for kunderne, og det er afgørende for fremtidige opkøb af og samarbejder med webshops, at produkterne lever op til en vis standard for, hvad Komplett vil lægge navn og platform til.

Komplett får mere end 50 henvendelser om året fra mindre webshops, som ønsker at at blive opkøbt. Alle henvendelser vurderes, og deres værdier skal stemme overens med Kompletts: præcision, enkelhed og entusiasme.

Men det er ikke kun salgsstrategien, som Komplett gør sig overvejelser omkring i overgangen fra webshop til markedsplads. Logistik fylder også en hel del.

Som følge af Kompletts vækst, udvider og bygger de deres to lagerbygninger sammen i Sandefjord. Dette er med til at effektivisere logistikken yderligere og sikre hurtig levering til kunderne. Komplett er stærke på logistik, og hjælper gerne eksterne partnere, som ikke har kapacitet til at håndtere dette selv.

Komplett CEO, Ole Vinje, mener, at Kompletts transformation til markedsplads er et vigtigt og stort strategisk skridt i e-handelsbranchen.

- I 2015 sendte vi 6 millioner produkter fordelt på 2 millioner pakker til Norge, Sverige og Danmark fra vores distributionscenter i Sandefjord. Når Komplett lanceres som markedsplads i 2017, vil vi i første fase kun tilbyde drop shipment fra vores eksterne partnere, altså leveringer direkte fra de eksterne webshops på markedspladsen. I fase to vil vi også tilbyde lagerservices til eksterne partnere via distributionscenteret i Sandefjord, fortæller Ole Vinje.

Konkurrence om at være Nordens Amazon

Komplett er dog ikke den eneste norske webshop, som planlægger at blive Nordens Amazon. I sommeren 2016 meldte elektronikgiganten Elkjøp ud, at de også vil være Nordens svar på Amazon.

Cirka et år efter Kompletts offentliggørelse af deres planer om blive en fremtidig online markedsplads, skrev Elkjøp i en pressemeddelelse den 15. juli 2016, at de også vil være Nordens Amazon, men det tager Komplett i stiv arm:

- Konkurrence er godt for forbrugerne, og det er med til at gøre os skarpe. Vi ønsker at være kundernes åbenlyse valg, men det er i sidste ende kunderne, som bestemmer, om det bliver Komplett eller Elkjøp, der løber med titlen som Nordens Amazon. Den, som er bedst på kundeoplevelse og til at indfri forventninger, bliver den førende markedsplads, siger Ole Vinje.

Fornuftige priser, opkøb og finsk ekspansion skal føre Komplett sikkert videre i fremtiden.

- Vi vil fortsat give vores kunderne de bedste priser gennem store produktindkøb, og vi vurderer løbende opkøb af nye virksomheder og ekspansion til andre lande. I første halvdel af 2017 etablerer Komplett sig også i Finland, afslutter Ole Vinje.

-hawin

Ole Vinje kan opleves på Nordic Delivery Conference i København den 4. maj 2017, hvor han uddyber, hvorfor han mener, at Komplett har, hvad der skal til for at blive en online markedsplads på linje med Amazon, eBay og Alibaba. Desuden afslører han strategier og foreløbige resultater, der bør gøre transformationen til en sand succes.

Læs mere om Ole Vinje og #NDC17 her.

Fakta

  • Komplett.no blev etableret i 1996, og er i dag Norges største webshop.
  • Komplett Group består 18 webshops i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.
  • Komplett Group har 800 medarbejdere og hovedkontor i Sandefjord, Norge.
  • Komplett anvender PostNord som transportør.
  • Komplett Groups samlede omsætning i 2015 var 7,3 milliarder norske kroner.
  • Ole Vinje har været CEO for Komplett Group siden 2007.
12/1 2017
  • Robotternes indtog på Vestkysten

    Robotternes indtog på Vestkysten

    logistikloesninger ›Til en af Danmarks største webshops - Med24.dk i Løkken - skal SystemTeknik Logistics (STL) og Geek+ levere en banebrydende automationsløsning som inkluderer 30 gulvrobotter gulvrobotter
  • Selvtænkede robotter er fremtiden

    Selvtænkede robotter er fremtiden

    logistikloesninger ›EU-projektet RoboSapiens vil give morgendagens robotter evnen til at tilpasse sig store og uforudsete ændringer i deres miljø – herunder arbejdet tæt med mennesker. Projektet ledes af Aarhus Universitet og med i det er Teknologisk Institut, som bl.a. har fokus på renovering af elektronik
  • Scape Technologies lancerer Scape CoCreator

    Scape Technologies lancerer Scape CoCreator

    logistikloesninger ›3D robot guidance platformen, Scape CoCreator kombinerer avanceret 3D Vision-teknologi og AI med intuitiv, kodefri programmering af robotter, og er designet til at forenkle robot-automatisering
  • Molslinjen vinder prestigefuld pris for AI-styret lastesystem

    Molslinjen vinder prestigefuld pris for AI-styret lastesystem

    logistikloesninger ›I Orlando i Florida blev Molslinjen i nat dansk tid udråbt som vindere af Franz Edelman Award, der betragtes som "Nobelprisen i Operations Research”. Rederiet vandt prisen foran giganter som eks. tyske ALDI, American Airlines og McDonalds i Kina
  • Siemens, Universal Robots og Zivid præsenterer totalløsning til plukkeopgaver

    Siemens, Universal Robots og Zivid præsenterer totalløsning til plukkeopgaver

    logistikloesninger ›De tre parter er gået sammen om at skabe en innovativ løsning, der strømliner lagerautomatisering og løser vedvarende udfordringer ved intralogistiske "fulfillmentopgaver". Løsningen er i fuld gang med at blive præsenteret på messer og ved forskellige arrangementer
  • ROBOTBRAG er klar med årets program

    ROBOTBRAG er klar med årets program

    logistikloesninger ›Under overskriften "Find din rute med robotter" inviterer Teknologisk Institut og DIRA Business danske virksomheder til den årlige robot-komsammen i Odense torsdag den 30. maj. Programmet byder på rådgivning, udstillinger og konferenceoplæg om robotter både på og udenfor fabriksgulvet
  • Best Product-prisen uddelt på LogiMAT

    Best Product-prisen uddelt på LogiMAT

    logistikloesninger ›En innovativ plukkerobot der henter ordrer i lagergangene, en pakkemaskine der skræddersyr papemballagen til produkterne, og et AI-sprogstyringssystem til lagerets WMS var højdepunkterne inden for innovation, som blev hædret med Best Product-prisen på LogiMAT 2024
  • Nye robotter til Brings logistikcenter i Greve

    Nye robotter til Brings logistikcenter i Greve

    logistikloesninger ›Transport og logistikvirksomheden har netop indgået aftale med robotvirksomheden Addverb. I juli flytter fem robotter ind i Greve, hvor de skal hjælpe med sortering af pakker på flere lokale ruter