Robotter er kommet for at blive

Robotter er kommet for at blive

Brug af robotter og automatiserede løsninger buldrer derudaf i industrien. I nærværende kommentar kommer rådgiver og foredragsholder, Jonathan Løv, blandt andet ind på, hvad roboteventyret i Odense kommer til at betyde for transport- og logistikbranchen

Af Jonathan Løw

Foredragsholder og rådgiver indenfor innovation og disruption

Jeg havde for nylig fornøjelsen af at besøge det, mange kalder ’roboteventyret i Odense’. Jeg havde selskab af en yderst kompetent medarbejder hos Odense Robotics, en organisation under Udvikling Fyn, der bygger bro imellem blandt andet Odenses mange robotvirksomheder, startups, kommuner og uddannelsesinstitutioner.

Fremtidens teknologi

Sammen kom vi rundt til en række af de aktører, der lige nu sætter scenen for fremtidens robotteknologi, og jeg havde efterfølgende glæden af at blive yderligere inspireret på et møde med Niels Thorborg, som de fleste nok kender som manden bag L´easy, men som også er investor i én af robotvirksomhederne – Blue Ocean Robotics. Det affødte flere spændende indsigter i området, som jeg har lyst til at dele med dig.

Det er sæligt interessant for logistik- og transportområdet, hvor forventningen er, at alene robotindustrien indenfor denne sektor kommer til at runde svimlende 22 milliarder dollars i omsætning før 2021. Andre tal viser, at antallet af robotter, der skal leveres imellem kunder før 2021, kommer til at vokse fra de nuværende 40.000 årligt til flere end 620.000.

Robotter effektiviserer logistikken

Du har formentlig hørt om Amazon og deres automatiserede distributionscentre, men mange andre logistikvirksomheder investerer heftigt i området for tiden i forhold til at forbedre både sikkerhed, effektivitet og præcision.

Eksempler på dette er robotternes betydning for containerområdet, hvor 3D laser-vision kombineret med ny robot-software gør firmaerne i stand til at påfylde og tømme containere langt mere effektivt end tidligere.

Det samme gælder områder som specialordrer og specialpakninger, plukning på lagre og meget andet.

Lad mig derfor vende tilbage til mine oplevelser fra Odense for at give dig et indblik i, hvordan industrien udvikler sig netop nu, og hvad du som aktør indenfor transport- og logistikbranchen derfor bør være særligt opmærksom på.

Mere end en lokal happening

Første centrale læring var at det, der sker i Odense, ikke bare er en lokal happening. Fyn er epicenteret for Danmarks robotindustri og iblandt de top 10 robotcentre i verdenen. I og omkring Odense findes der mere end 100 virksomheder inden for robot og automation, som beskæftiger mere end 2.600 mennesker. Og én ting er sikkert: Roboteventyret i Odense er i rivende udvikling og vækker opsigt. Disruptionrådet besøgte det fynske robotindustri i oktober, netop for at blive klogere på potentialet i robotter og digitalisering.

Anden centrale læring var forståelsen af, hvad en robot egentlig er. Universal Robots, som er den mest medieomtalte af robotvirksomhederne i Odense, laver faktisk ikke hele robot-installationer. De laver robotarme, som samtidig er kollaborative. Det vil sige, at hvor traditionelle robotter potentielt kan være farlige for os mennesker, da de ikke tager højde for omgivelserne i et givent lokale og derfor skal placeres bag et sikkerhedshegn eller lignende, så har en kollaborativ robot et indbygget sikkerhedssystem, der på få millisekunder registrerer en forhindring og derfor stopper op.

Cobots og robotarme

Hos Universal Robots sker det på den måde, at robottens system registrerer, hvorvidt det bruger den strømmængde, som systemet fortæller robotten, at den skal forbruge, og hvis det ikke er tilfældet, så er den eneste logiske forklaring, at robotten har mødt en fysisk forhindring – og robotten stopper derfor op. Det vil altså sige, at den er samarbejdende med omgivelserne – deraf ordet kollaborativ, eller populært kaldet cobot.

Tilbage til hvad en robot så egentlig er. Jeg kom inden mit besøg med den opfattelse, at eksempelvis Universal Robots producerede hele robotinstallationer. Det er imidlertid ikke tilfældet. Deres speciale er robotarme, hvilket kun udgør en del af den færdige robot-installation.

Integratoren tager fat

I industrien fungerer automatisering på den måde, at der findes robotvirksomheder som Universal Robots, Mobile Industrial Robots eller On Robot, som laver arme, gribere, sensorer, og så findes der de såkaldte ’integratorer’ – det vil sige virksomheder, der ofte er ganske ingeniørtunge firmaer, og som laver den egentlige og færdige løsning til aftageren af robotten.

Odenseanske eksempler på sådanne integratorer er Gibotech, Egatec og Jorgensen Engineering, og hvad de gør er at løse det konkrete behov hos kunden. Det vil altså i praksis sige, at hvis kunde X har behov for en robot, der kan pakke et bestemt produkt i et unikt miljø og med en unik hastighed, så kontakter selskabet integratoren og definerer opgaven.

Herefter tager integratoren så fat i eksempelvis Universal Robots og de andre producenter, der står for undersystemerne til den endelige robot-installation og leverer den optimale robot til kunden.

Mellemstore virksomheder på banen

Tredje centrale læring var, at robotområdet bliver stadigt mere tilgængeligt for også små og mellemstore danske virksomheder. Introduktionen af cobots og den generelt faldende pris på teknologi betyder blandt andet, at mange danske selskaber vælger ikke at outsource deres produktion til eksempelvis Kina, Vietnam eller Indien.

Dermed bidrager roboteventyret i Odense ikke kun til at skabe arbejdspladser i selve robotindustrien. De er også meget direkte med til at sikre, at kunderne til disse robotter bliver i stand til at fastholde en højteknologisk produktion her i Danmark, og den trend synes kun at gå én vej i fremtiden grundet prisudviklingen.

Teknologien bliver billigere

Denne eksponentielt faldende pris på teknologi kender vi fra andre områder som eksempelvis udgifterne til ’storage’. Det betyder, at hvor det under industrialiseringen primært var de købestærke spillere, der kunne spille med, fordi det krævede ganske meget kapital til køb af både fabrikker og maskiner, så åbner robotudviklingen op for, at mange flere potentielt kan tage del i konkurrencen.

Dette var mine tre vigtigste learnings fra et inspirerende besøg i Odense. Jeg kan varmt anbefale alle andre til at tage på den samme field-trip. Der er virkelig meget at lære.

www.jonathanloew.dk

 

 

 

Om Jonathan Løw

Jonathan Løw er en af Danmarks førende eksperter inden for innovation og lydhør ledelse. Han er blevet udnævnt til ’Top 100 talent’ af Berlingske og bliver kaldt ’iværksætterguru’ af Dagbladet Børsen.

Han holder årligt flere end 50 foredrag om lydhør ledelse, innovationskultur, disruption og entreprenant tænkning. Foredragene henvender sig til ledere og medarbejdere indenfor både det private og offentlige.

Jonathan Løw beskriver sig selv som idealist med interesse for business. Han har været med i opstarten af fire virksomheder og har skrevet fire bøger om emnet. To af disse bøger er blevet #1 bestsellere. Han har derudover interviewet over 100 af verdens førende ledere og innovatører til en bog, der udkommer i USA på forlaget Taylor & Francis i foråret 2018.

Jonathan Løw har derudover været ansat som online chef hos Bog & idé, marketingchef hos KaosPiloterne samt investor- og rådgiver i startup- og kapitalfonden Accelerace. Han er tidligere blevet kåret som ét af Danmarks 100 største talenter af Berlingske og har modtaget e-handelsprisen for sit arbejde med virksomheden engodsag.dk.

I dag arbejder Jonathan Løw som foredragsholder, rådgiver og forfatter i sin egen virksomhed Listen Louder. Hans nuværende og tidligere kunder tæller bl.a. Gomore, Vestas, Lunar Way, Lix.com samt en række kommuner og mindre virksomheder.

Jonathan Løws foredrag har modtaget store roser af kunder lige fra Dansk Industri til Symbion, HK, FOA, Arbejdernes Landsbank, LEGO og mange flere.

Jonathan er 39 år gammel og bor i Højbjerg syd for Aarhus.

 

 

13/3 2018
  •   AI og kritisk infrastruktur i fokus på Technomania

    AI og kritisk infrastruktur i fokus på Technomania

    logistikloesninger ›Digitalisering, kunstig intelligens og kritisk infrastruktur er de tre nøgleområder i fokus, når IDA inviterer indenfor til Danmarks største teknologievent Technomania på HI Tech & Industry Scandinavia 2025 i MCH Messecenter Herning
  •  Grossist investerer i fremtidens kundebehov

    Grossist investerer i fremtidens kundebehov

    logistikloesninger ›Største enkeltstående investering på logistikområdet - nyt ultramoderne lager skal styrke Lemvigh-Müllers markedsposition og forberede virksomheden til fremtiden
  • 250 mio. breve og forsendelser tager ikke fejl - postkassen lever

    250 mio. breve og forsendelser tager ikke fejl - postkassen lever

    logistikloesninger ›Sidste år omdeltes omkring 250 mio. personlige breve, aviser, pakker og magasiner til danskerne. Selvom omdelingen er under forandring i disse år, tyder alt på, at de fysiske breve fortsætter med at være en del af hverdag herhjemme – og derfor er der også brug for postkasser i fremtiden
  • Danske og canadiske robotklynger har indgået samarbejdsaftale

    Danske og canadiske robotklynger har indgået samarbejdsaftale

    logistikloesninger ›Canadian Robotics Council (CRC) og Odense Robotics, som er de respektive nationale robotklynger fra de to lande, har underskrevet en hensigtserklæring, der skal uddybe samarbejdet om innovation og anvendelse af robotteknologi. Aftalen blev underskrevet på Hannover Messe tidligere på måneden
  • Nyt robotanlæg håndterer æg med millimeterpræcision

    Nyt robotanlæg håndterer æg med millimeterpræcision

    logistikloesninger ›Automationsvirksomheden RoboTool, har netop leveret et nyt avanceret anlæg til effektiv palletering af æg hos Danæg
  • Rhenus udvider direktionen

    Rhenus udvider direktionen

    logistikloesninger ›Den globale logistikvirksomhed med afdelinger i bl.a. Horsens og Hvidovre, udvider antallet af medlemmer i direktionen fra fire til syv medlemmer. Det sker for at drive vækst og transformation yderligere frem
  • Digitaliseret grænsehandel styrker Fleggaard

    Digitaliseret grænsehandel styrker Fleggaard

    logistikloesninger ›Fleggaard har investeret massivt i onlineforretningen bl.a. med et fuldautomatisk robotlager og en click&collect-ordning. Det seneste år har det løftet onlineomsætningen med 35 procent. Og det stopper ikke her
  • Teradyne Robotics præsenterer AI Accelerator-drevne løsninger

    Teradyne Robotics præsenterer AI Accelerator-drevne løsninger

    logistikloesninger ›AI-robotter, der kan opfatte og reagere på den virkelige verden og selv tilpasse sig forholdene i disse dage for første gang præsenteret i kommercielt anvendelige løsninger. Det sker på messen NVDIA GTC-messen i San Jose i USA