Stigende efterspørgsel på robotkurser
Erhvervsskolen Next i København har investeret 2,5 mio. kr., og er først med grundlæggende kurser Øst for Storebælt. Skolen samarbejder med Festo, og har ambitiøs strategi om at være være med i udviklingen i 'Industri 4.0'
Af Lisbeth Petersen
To 6-aksede robotter og tre selvkørende logostikrobotter er ved at blive installeret på erhvervsskolen Next i København, hvor de skal være klar, til de første AMU-kursister møder op i juni.
Mens flere jyske erhvervsskoler, med Sønderborg som den største aktør, længe har udbudt kurserne ’Robotbetjening for operatører’ og ’Robotter i industrien’, har der hidtil ikke været mulighed for at tilegne sig grundlæggende færdigheder i robotteknologi på skolerne i Østdanmark. Et faktum, som uddannelseskonsulent i Industriens Uddannelser, Jesper Hvilsby Ulrich, finder sin forklaring i i den danske industrihistorie.
- Det er fortrinsvis i Jylland, vi finder de mange virksomheder, eksempelvis inden for metalområdet, der har været blandt de første til at anvende robotteknologien. Mens Sjælland i højere grad lægger jord til virksomheder – ikke mindst i pharmaindustrien - hvor uddannelsesbehovet inden for robotkurser til operatører ikke har været så stort og er blevet løst ved at sende operatørerne på kursus i Jylland. Men efterspørgslen på kurserne stiger støt. Centret i Sønderborg kan næsten ikke følge med mere, og vi har derfor været på jagt efter en erhvervsskole, som havde både ambitionerne og lysten til at investere i opbygningen af kurserne i hovedstadsområdet, siger Jesper Hvilsby Ulrich.
Naturlig sammenhæng med de længere uddannelser
Det ville Next København, som er både områdets og landets største udbyder af ungdomsuddannelser og Amu-kurser.
Skolen uddanner blandt andre værktøjsmagere, industriteknikere, og proces- og industrioperatører, og det er et samarbejde mellem de fire uddannelser og de virksomheder, de samarbejder med, der har muliggjort etableringen af robotkurserne.
- De grundlæggende to og tre dages kurser er jo fortrinsvist beregnet til ufaglærte i industrien og – lige som andre Amu-kurser – ledige, som har ret til et kort uddannelsesforløb. Men kurserne hænger naturligt sammen med de længerevarende uddannelser, vi har samlet her, og samtidig har vi en ambitiøs strategi om at være med i udviklingen, når det gælder ’Industri 4.0’ (integrationen mellem den digitale verden og den fysiske produktion. red.), siger Karsten Uldal, som er uddannelsesleder på Next.
Den samlede investering på 2,5 millioner kroner er stor for en erhvervsskole, men rummer - ud over de i alt fem robotter - også en samarbejdsaftale med leverandørvirksomheden, Festo, som tillige vil stille tilsvarende robotter og ekspertbistand til rådighed for undervisningen.
- Det betyder selvfølgelig også meget for os, og hvordan vi løfter opgaven. Et led i undervisningen vil være, at vi vil bede kursisterne om selv at tænke et produktionsforløb igennem og komme med forslag til, hvad der kan automatiseres med en robot. Og jeg tror og håber da på, at vi med de grundlæggende kurser får langt flere til at lade være med at se robotterne som en trussel og i stedet interesserer sig for udviklingen i teknologien og eventuelt læser videre på nogle af de længerevarende uddannelser, der er på området. Der er jo i hvert fald et stort behov for det på arbejdsmarkedet, siger Karsten Uldal.