XXXXXNye havnearealer til havvindmøllers komponenter

Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor

Det fylder godt i landskabet i Sydhavnen lige nu, komponenterne.

Med valget af Thyborøn Havn som en af installationshavnene til Thor havvindmøllepark, har RWE nemlig i øjeblikket komponenter oplagret på 110.000 kvadratmeter af det for nyligt etablerede 190.000 kvadratmeter store sværgodsareal på havnen til oplagring af komponenter til havvindenergi.

Thor havvindmøllepark er I øjeblikket under konstruktion, når den idriftsættes i 2027, vil Thor være den største havvindmøllepark i Danmark, og vil levere nok vedvarende energi til at forsyne mere end en million danske hjem.

Store krav til havnefaciliteter
Komponenter til havvindenergi kræver pr definition meget plads og de forventes at blive større og større i fremtiden. Det stiller krav til store åbne lagerarealer, hvortil der er fri indsejling og fri udsejling uden forhindringer som broer og sluser.

Komponenterne til vindenergi er tunge at håndtere og flytte på, derfor kan kortest mulig afstand fra kaj til lagerområde få signifikant betydning for det endelige havvindenergiprojekt.

Komponenterne trykker hårdt på underlaget, derfor kræves der en stærk belægning på arealet med en høj bæreevne.

De nye arealer i Sydhavnen på Thyborøn Havn har en skræddersyet sværgodsbelægning med høj bæreevne til de store komponenter til havvindenergi.

For at sikre en høj bæreevne på arealet er 221.000 tons granitskærver fra Norge lagt nøje ud med nøjagtige hældninger over det nye 190.000 kvm. drænede areal. Arealet blev idriftsat i tide til at støtte op om Thor projektet og der er god plads.

Fleksibilitet og sikker leverance
Indskibning af størstedelen af de store sekundære stål komponenter til Thor havvindmøllepark bestående af arbejdsplatforme, bådlandinger og interne kassetter til fundamenterne til de 72 vindmøller, er foregået løbende hen over foråret.

Kajnær lagerplads kan være værdifuldt. Udover fordelen i, at komponenterne samles på én og samme lokation, sikrer løbende indskibning af hovedkomponenter, komponenternes fremkomst i tide til installationen.

Thyborøn Havn ligger bare 20 sømil fra Thor havvindmøllepark, komponenterne på lager i Thyborøn i dag er så at sige lige ved hånden på meget kort sejlafstand.

Det giver en solid sikkerhed for at kunne følge med installationsfartøjets hastighed i løbet af installationen og således reducere risikoen for ventetid. Derudover frigives der med lageret samtidig plads i produktionsfaciliteterne hos afskiber.

Effektiv logistik på land
At oplagringsarealet grænser direkte op til kajanlæggene i Sydhavnen i Thyborøn og at lagerarealerne ligger så tæt man overhovedet kan komme på fartøjerne, udgør et solidt potentiale for effektiv håndtering af komponenter på land og reduceret kørsel til og fra lager.

Komponenterne håndteres sikkert og effektivt på land af terminaloperatøren Buss Danmark og løfteleverandøren Mammoet Danmark.

Lokalt valg
At RWE vælger en lokal havn til installationen af den danske havvindmøllepark Thor har kæmpe betydning for havnen og hele området.

- På Thyborøn Havn kniber vi os selv i armen og er enormt stolte, hver gang vindenergibranchen vælger os til havvindmølleprojekter i Nordsøen.

- At RWE som de første tager havvindmøllepark komponenter på lager på de nye sværgodsarealer, understøtter i den grad den fremtidige udvikling af mere kapacitet på havnen i Thyborøn, udtaler Tine Jensen Le Breton, salgs- og marketingchef på Thyborøn Havn.

Hun er da også glad for RWE's tilstedeværelse på havnen, hvor også mange lokale virksomheder, der er involveret i installationsprojektet til havvindmølleparkens sekundære stålkonstruktioner har til huse.

- Installationen af Thor havvindmøllepark giver liv med skibe i det meste af havnen og skubber i den grad til udviklingen lokalt, siger Tine Jensen Le Breton.

-hawin

 

Om Thor havvindmøllepark:
Thor havvindmøllepark, der vil have en kapacitet på 1.080 megawatts, er et fælles projekt mellem RWE (51%) og Norges Bank Investment Management (49%). RWE er ansvarlig for installationen og driften af havvindmølleparken I hele dens levetid.

 

26/6 2025
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Molslinjens nyeste elfærge i drift

    Molslinjens nyeste elfærge i drift

    havne ›Molslinjens nyeste elfærge, ’Nerthus’, har bestået alle test og syn, og færgen er således af myndighederne godkendt til sejlads på ruten fra Ballen på Samsø til Kalundborg på Sjælland
  • ADP udvider logistikaktiviteter i Taulov Dry Port med ny aftale

    ADP udvider logistikaktiviteter i Taulov Dry Port med ny aftale

    logistikcentre ›Siden 2021 har ADP haft et strategisk samarbejde med Bestseller om lager- og logistikfaciliteter i Taulov Dry Port. Nu har parterne indgået en aftale om at udvide modetøjsvirksomhedens tilstedeværelse i Taulov og dermed konsolidere deres danske logistikaktiviteter centralt i Danmark i direkte relation til Fredericia Havn
  • Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    havne ›Norne og Port of Aalborg underskriver 30-årig eksklusiv aftale, modtager EU CEF-støtte og påbegynder opførelsen af CO2-hub. Med støtte fra EU's Connecting Europe Facility vil projektet levere CO2-modtageinfrastruktur i verdensskala og skabe stordriftsfordele for Danmark og EU