Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

Norne og Port of Aalborg underskriver 30-årig eksklusiv aftale, modtager EU CEF-støtte og påbegynder opførelsen af CO2-hub. Med støtte fra EU's Connecting Europe Facility vil projektet levere CO2-modtageinfrastruktur i verdensskala og skabe stordriftsfordele for Danmark og EU

Efter at have etableret et eksklusivt partnerskab i 2021 har Norne Carbon Storage Hub, "Norne", et porteføljeselskab under Fidelis New Energy, LLC, og Port of Aalborg indgået endelige aftaler om Nornes CO2-modtageanlæg.

Det første anlæg er designet til at håndtere 15 millioner tons CO2 om året.

Som medansøgere blev Norne og Port of Aalborg tildelt et Connecting Europe Facility, "CEF"-energitilskud af Den Europæiske Union. CEF er et EU-program, der fokuserer på at fremskynde udviklingen af strategisk grænseoverskridende energiinfrastruktur.

Tilskuddet vil medfinansiere udviklingen og opførelsen af en ny kaj til Nornes CO2-modtagefaciliteter, der vil betjene flere danske onshore og near-shore CO2-lagringsfaciliteter samt muliggøre nyttiggørelsen af CO2 i industrielle applikationer og decarboniserede brændstoffer.

Norne har gennemført front-end engineering and design-studier, “FEED” for både CO2-modtagefaciliteten og en tilsluttende rørledning til nærliggende CO2-lagring. Derudover er der gennemført omfattende miljø- og økologivurderinger.

Norne blev i 2023 udpeget som et Project of Common Interest (“PCI”) af EU, hvilket yderligere effektiviserer tilladelsesprocessen og muliggør en hurtigere miljøkonsekvensvurdering af rørledningen, end det ellers ville være muligt uden det allerede udførte arbejde og PCI-statussen.

Med afsæt i både den eksklusive lejeaftale og tildelingen af CEF-tilskuddet vil Norne og Port of Aalborg påbegynde opførelsen af en ny 500 meter lang kaj på Aalborg havn, svarende til et kajareal på 60.000 kvadratmeter.

Det nye kajanlæg skal facilitere CO2-modtagelse og tilhørende infrastruktur og vil styrke Danmarks økosystem for CO2-fangst og -lagring.

Norne vil give europæiske udledere adgang til en fremragende dybvandshavn samt omkostningseffektiv og sikker CO2-lagring på land og nær kysten.

Norne’s PCI-status sikrer prioriteret myndighedsbehandling, da projektet er anerkendt som en hastesag af højeste nationale betydning og betragtes som et projekt af væsentlig samfundsinteresse af EU i forbindelse med de relevante miljøvurderinger.

PCI-statussen åbner desuden mulighed for yderligere CEF Energy-tilskud, som Norne aktivt forfølger for at understøtte den videre udvikling på tværs af CO2-værdikæden.

Kristian Thulesen Dahl, adm. direktør i Port of Aalborg, udtaler:

- Vi er meget begejstrede for at kunne fortsætte det arbejde, vi siden 2021 har udført sammen med Fidelis og Norne for at gøre Aalborg til et centralt CO2-knudepunkt, der muliggør økonomisk og sikker lagring af CO2 på land og nær kysten.

- Derudover er vi glade for at kunne tilbyde afkarboniseringsløsninger, som kan tiltrække nye industrier til Aalborg. Vi ser derfor samarbejdet med Norne som en vigtig strategisk differentiering i vores forretningsudvikling, i takt med at vi udbygger havnens rolle i arbejdet med at afkarbonisere Danmark og EU.

Lars Bo Christiansen, administrerende direktør for Norne, konkluderede:

- Siden 2021 har vi arbejdet tæt sammen med Port of Aalborg, EU, den danske regering og andre vigtige interessenter.

- Vi ser frem til at bygge videre på dette langsigtede partnerskab - ikke kun for at udvide ud over den nuværende kapacitet på 15 millioner tons om året på Nornes anlæg, men også for at tiltrække nye industriprojekter til havnen, der kræver dekarboniseringsløsninger.

-hawin

4/6 2025
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien