Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien

 

Munck Havne & Anlæg har vundet Port of Aalborgs udbud om opførelsen af en 500 meter lang kaj med 60.000 kvadratmeter kajareal på Østhavnen i Aalborg.

Dermed er havnen klar til næste fase af et projekt, der vil gøre Aalborg til et knudepunkt for CO2-håndtering på europæisk jord.

Kajen er nemlig en central del af den infrastruktur, der skal understøtte Norne Carbon Storage Hubs kommende CO2-modtagefacilitet på havnen.

Modtagefaciliteten vil i første omgang blive bygget til at have kapacitet til fem mio. tons CO2, og Norne-arealet giver mulighed for at udvide anlægget til at modtage op imod 15. mio. tons CO2 på sigt.     

- Den nye kaj er en forudsætning for, at vi sammen med Norne kan realisere den CO2-modtagefacilitet, der vil gøre Aalborg til et af Europas førende områder for CO2-håndtering, og vi er glade for, at vi med aftalen med Munck Havne & Anlæg nu er klar til at sætte skub i udviklingen.

- Mindst lige så vigtigt giver kajudvidelsen mulighed for at udvide vores erhvervspark markant og dermed for at tilbyde mange flere kajnære kvadratmeter til de industrier – og det gælder særlig vindindustrien – der efterspørger det, siger Kristian Thulesen Dahl, der er adm. direktør i Port of Aalborg.

Hos Munck Havne & Anlæg ser man ligeledes frem til projektet.

- Vi ser meget frem til samarbejdet med Port of Aalborg om en anlægsopgave med stor strategisk og teknisk betydning.

- Med den valgte samarbejdsmodel får vi mulighed for at bringe vores viden og erfaring i spil allerede i projekteringsfasen, og det giver det bedst mulige udgangspunkt for at skabe et holdbart og fremtidssikret kajanlæg, siger Patrick Justesen, afdelingschef i Munck Havne & Anlæg.

Anlægsarbejdet går i gang til efteråret, og den nye kaj forventes at stå klar ultimo 2027.

Integreret samarbejde
Anlægsprojektet gennemføres som en totalentreprise med en forudgående samarbejdsfase baseret på modellen "integreret anlæg", der er udviklet af Molt Wengel.

Det betyder konkret, at Munck Havne & Anlæg, Port of Aalborg og den rådgivende ingeniør COWI nu sætter sig sammen for at projektere og skabe projektet i en samarbejdsfase med åben kalkulation, fælles risikohåndtering og et generelt åbent samarbejde.

- Vi har valgt at bruge "integreret anlæg" for at bringe både de rådgivende og udførende kompetencer i spil lige fra projektering til aflevering. Det giver os en unik mulighed for at udfordre hinanden og øge kvaliteten hele vejen igennem projektet, siger projektleder i Port of Aalborg, Mikkel Guldhammer.

Anlægsopgaven har været i EU-udbud, og Port of Aalborg modtog syv ansøgninger om prækvalifikation, hvor fire blev udvalgt til at afgive endeligt tilbud. Munck Havne & Anlæg afgav det mest fordelagtige tilbud og blev derfor tildelt kontrakten.

Det samlede budget for hele kajudvidelsen løber op i flere hundrede millioner kroner, og EU har via EU-programmet CEF (Connecting Europe Facilitiy) støttet projektet med knap 80 millioner kroner.

-hawin

19/6 2025
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Molslinjens nyeste elfærge i drift

    Molslinjens nyeste elfærge i drift

    havne ›Molslinjens nyeste elfærge, ’Nerthus’, har bestået alle test og syn, og færgen er således af myndighederne godkendt til sejlads på ruten fra Ballen på Samsø til Kalundborg på Sjælland
  • ADP udvider logistikaktiviteter i Taulov Dry Port med ny aftale

    ADP udvider logistikaktiviteter i Taulov Dry Port med ny aftale

    logistikcentre ›Siden 2021 har ADP haft et strategisk samarbejde med Bestseller om lager- og logistikfaciliteter i Taulov Dry Port. Nu har parterne indgået en aftale om at udvide modetøjsvirksomhedens tilstedeværelse i Taulov og dermed konsolidere deres danske logistikaktiviteter centralt i Danmark i direkte relation til Fredericia Havn
  • Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    havne ›Norne og Port of Aalborg underskriver 30-årig eksklusiv aftale, modtager EU CEF-støtte og påbegynder opførelsen af CO2-hub. Med støtte fra EU's Connecting Europe Facility vil projektet levere CO2-modtageinfrastruktur i verdensskala og skabe stordriftsfordele for Danmark og EU
  • Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

    Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

    havne ›Marselistunnelen har været et diskussionsemne i årevis. Nu har et bredt politisk flertal sikret, at projektet kan komme i gang. Det ser Aarhus Havn som en anerkendelse af havnens betydning
  • Molslinjens nye elfærge er i havn

    Molslinjens nye elfærge er i havn

    havne ›Molslinjens elfærge, Nerthus, afsluttede i dag en næsten tre uger lang hjemsejlads fra værftet i Tyrkiet. Færgen lagde til kaj i Kalundborg, hvor et intenst program nu begynder for at få færgen klar til drift den 16. juni