Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien

Munck Havne & Anlæg har vundet Port of Aalborgs udbud om opførelsen af en 500 meter lang kaj med 60.000 kvadratmeter kajareal på Østhavnen i Aalborg.

Dermed er havnen klar til næste fase af et projekt, der vil gøre Aalborg til et knudepunkt for CO2-håndtering på europæisk jord.

Kajen er nemlig en central del af den infrastruktur, der skal understøtte Norne Carbon Storage Hubs kommende CO2-modtagefacilitet på havnen.

Modtagefaciliteten vil i første omgang blive bygget til at have kapacitet til fem mio. tons CO2, og Norne-arealet giver mulighed for at udvide anlægget til at modtage op imod 15. mio. tons CO2 på sigt.     

- Den nye kaj er en forudsætning for, at vi sammen med Norne kan realisere den CO2-modtagefacilitet, der vil gøre Aalborg til et af Europas førende områder for CO2-håndtering, og vi er glade for, at vi med aftalen med Munck Havne & Anlæg nu er klar til at sætte skub i udviklingen.

- Mindst lige så vigtigt giver kajudvidelsen mulighed for at udvide vores erhvervspark markant og dermed for at tilbyde mange flere kajnære kvadratmeter til de industrier – og det gælder særlig vindindustrien – der efterspørger det, siger Kristian Thulesen Dahl, der er adm. direktør i Port of Aalborg.

Hos Munck Havne & Anlæg ser man ligeledes frem til projektet.

- Vi ser meget frem til samarbejdet med Port of Aalborg om en anlægsopgave med stor strategisk og teknisk betydning.

- Med den valgte samarbejdsmodel får vi mulighed for at bringe vores viden og erfaring i spil allerede i projekteringsfasen, og det giver det bedst mulige udgangspunkt for at skabe et holdbart og fremtidssikret kajanlæg, siger Patrick Justesen, afdelingschef i Munck Havne & Anlæg.

Anlægsarbejdet går i gang til efteråret, og den nye kaj forventes at stå klar ultimo 2027.

Integreret samarbejde
Anlægsprojektet gennemføres som en totalentreprise med en forudgående samarbejdsfase baseret på modellen "integreret anlæg", der er udviklet af Molt Wengel.

Det betyder konkret, at Munck Havne & Anlæg, Port of Aalborg og den rådgivende ingeniør COWI nu sætter sig sammen for at projektere og skabe projektet i en samarbejdsfase med åben kalkulation, fælles risikohåndtering og et generelt åbent samarbejde.

- Vi har valgt at bruge "integreret anlæg" for at bringe både de rådgivende og udførende kompetencer i spil lige fra projektering til aflevering. Det giver os en unik mulighed for at udfordre hinanden og øge kvaliteten hele vejen igennem projektet, siger projektleder i Port of Aalborg, Mikkel Guldhammer.

Anlægsopgaven har været i EU-udbud, og Port of Aalborg modtog syv ansøgninger om prækvalifikation, hvor fire blev udvalgt til at afgive endeligt tilbud. Munck Havne & Anlæg afgav det mest fordelagtige tilbud og blev derfor tildelt kontrakten.

Det samlede budget for hele kajudvidelsen løber op i flere hundrede millioner kroner, og EU har via EU-programmet CEF (Connecting Europe Facilitiy) støttet projektet med knap 80 millioner kroner.

-hawin

19/6 2025
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Molslinjens nyeste elfærge i drift

    Molslinjens nyeste elfærge i drift

    havne ›Molslinjens nyeste elfærge, ’Nerthus’, har bestået alle test og syn, og færgen er således af myndighederne godkendt til sejlads på ruten fra Ballen på Samsø til Kalundborg på Sjælland