Molslinjens nyeste elfærge i driftMandag morgen den 16. juni sejlede elfærgen 'Nerthus' sin allerførste tur fra Kalundborg mod Ballen på Samsø efter færgen er blevet endeligt godkendt til sejlads af myndighederne.

Molslinjens nyeste elfærge i drift

Molslinjens nyeste elfærge, ’Nerthus’, har bestået alle test og syn, og færgen er således af myndighederne godkendt til sejlads på ruten fra Ballen på Samsø til Kalundborg på Sjælland

Det blev en ganske stille tur, som de morgenfriske passagerer fra Sjælland til Samsø til kunne opleve mandag morgen den 16. juni.

Nerthus trådte ind i sejlplanen på turen klokken 07.45 fra Kalundborg, og det blev altså den allerførste afgang med den helt nye elfærge. 

’Nerthus’ er egentlig bygget til Alslinjen mellem Bøjden og Fynshav, men da også søsterskibet ’Tyrfing’ er forsinket på det tyrkiske værft, har Molslinjen lavet en færgerokade, som sender ’Nerthus’ til Samsølinjen, hvor sommertrafikken er noget større.

Hjemvendt fra værftet i Tyrkiet for få uger siden, har ’Nerthus’ og skibets besætning været igennem et intensivt forløb med klargøring og myndighedssyn – men alt er forløbet godt, og skibet er nu godkendt til at påtage sig jobbet med at sikre samsinger og øens mange turister en batteridrevet færgeoplevelse på turen frem og tilbage.

- Det er altid en smule nervepirrende at få en helt ny færge hjem – og i dette tilfælde en helt ny slags elfærge, som ikke er set magen til herhjemme før. Så det er meget tilfredsstillende, at vi nu kan sætte færgen i drift, forklarer Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.

Søsterskibet ’Tyrfing’, som reelt skal til Samsø forventes til Danmark i efteråret – og så bytter de to elfærger og finder deres plads i de havne, som de oprindeligt er bygget til.

-hawin

16/6 2025
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid