2024 kom godt fra start med over 800 nye ladepunkter

2024 kom godt fra start med over 800 nye ladepunkter

Danmark fik 852 nye offentligt tilgængelige ladepunkter i januar, hvoraf 76 var lynladepunkter. Det glæder De Danske Bilimportører, der dog samtidig kommer med klar opfordring til kommunerne om at sætte tempoet op.

Ved udgangen af januar nåede danmarkskortet op på 18.220 offentlige ladepunkter. Det er 84 procent flere end ved udgangen af januar 2023.

I samme periode er antallet af lynladepunkter vokset med 92 procent. Udviklingen betyder, at færre elbiler nu skal deles om hvert ladepunkt, hvilket gør nemmere at være elbilist i Danmark - men der skal mere turbo på:

- Der er fart på elbilsalget i Danmark, og det kommer kun til at gå endnu stærkere de kommende år. Det kræver derfor også et markant højere tempo på udrulningen af ladestandere i Danmark, så alle elbilejere har adgang til opladning.

- Flere ladestandere vil også medføre, at flere bilejere hurtigere tør tage springet fra fossil bil til elbil, hvilket er til gavn for den grønne omstilling, siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Den netop indgåede politiske aftale, der giver kommunerne mulighed for at indføre nulemissionszoner, kommer til at stille markant større krav til ladeinfrastrukturen.

Indførelsen af nulemissionszoner kommer nemlig til at sætte endnu mere strøm til elbilsalget:

- Selvom nulemissionszoner kun indføres i et begrænset omfang, vil det alligevel få afgørende betydning for udbredelsen af elbiler. Folk vil som udgangspunkt ikke eje en bil, der ikke kan køre i hele Danmark.

- Bilisterne vil ikke begrænses, og er følsomme overfor usikkerhed. Det understreger endnu engang behovet for en markant flere ladestandere i Danmark, siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

-hawin

13/2 2024
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre