26 partnere går sammen for at fremme en grøn Jyllandskorridor

26 partnere går sammen for at fremme en grøn Jyllandskorridor

Projektet Grønn Jyllandskorridor vil gøre Jylland til den foretrukne handelsrute mellem Norge og Europa ved at styrke den grønne omstilling for tung transport

Grønn Jyllandskorridor er et nyt norsk-dansk samarbejde, hvor 26 partnere vil arbejde for at styrke transporten og sænke CO2-udledning i Jylland og det sydlige Norge. Projektet er støttet af EU’s Interreg-program og består af både offentlige og private partnere fra Norge og Danmark.

Målet er at sikre en multimodal, effektiv og bæredygtig transportkorridor for både gods og passagerer, således at Jyllandskorridoren bliver det attraktive valg både for transport og investeringer.

Om Jyllandskorridoren
Jyllandskorridoren er den transportrute, der forbinder Sydnorge og Vestsverige med Europa via havnene i Larvik, Grenland, Kristiansand og Gøteborg.

Fra det sydlige Norge er Jyllandskorridoren den korteste vej til resten af det europæiske kontinent og udgør dermed en genvej for import og eksport fra Norge. Jyllandskorridoren er ikke den eneste tilgængelige transportrute, og konkurrerer bl.a. med ruter via Gøteborg og det sydlige Sverige.

Den store daglige transport af gods og passagerer skaber vækst og udvikling for industri og erhvervsliv i regionerne, og det er vigtigt for Jylland, at handelsruten også er attraktiv i fremtiden.

Som Lars Nørgård Holmegaard, direktør i Klimatorium, fortæller vil valg af handelsrute i fremtiden ikke længere blot handle om pris og logistik, men også hvor meget CO2 ruterne udleder:

- Virksomheder vil i fremtiden blive målt på, hvor meget CO2 de udleder, også når de transporterer deres varer. Det vil derfor være afgørende, at den rute de vælger at transportere deres varer med, er grøn og ikke påvirker deres klimaregnskab negativt, fortæller Lars Nørgård Holmegaard, direktør i Klimatorium og partner i Grønn Jyllandskorridor.

Hos Agder fylkeskommune, som er norsk projektejer i Grønn Jyllandskorridor, er det ligeledes vigtigt med fokus på CO2 reduktion:

- Den store daglige transport af gods og passagerer skaber vækst og udvikling, men skaber også behov for bæredygtige løsninger som sikrer reduktion af CO2 og andre emissioner. En stor del af denne reduktion i udledning skal vi skabe ved at gå over til hydrogendrift af skibe og tunge køretøjer, siger Vidar Ose, Projektansvarlig i afdeling for strategi og mobilitet i Agder fylkeskommune.

Projektet er allerede gået i gang med en omfattende godsstrømsanalyse, der har til formål at kortlægge det store omfang af gods der hver dag transporteres gennem korridoren.

En kortlægning af muligheder

Grønn Jyllandskorridor-projektet vil undersøge mulighederne for at tage multimodale og bæredygtige løsninger i brug for transport på bane, vej og sø mellem Norge og Danmark.

Der vil være fokus på at forbedre transporttilbud på kort og mellemlang sigt og ikke mindst bidrage til grænsekrydsende, multimodale transportforbindelser. Der vil også arbejdes med at bidrage til et sammenhængende transportnetværk for grønne transporter.

Herudover vil projektet udarbejde forslag til aftaler mellem Danmark og Norge (evt. også Sverige) om opgradering af transportinfrastruktur samt infrastruktur til bæredygtige brændstoffer samt udforske, hvordan vi kan gøre korridoren attraktiv for investeringer og satsninger.

- Grønn Jyllandskorridor vil blive en platform for test af nye løsninger til at reducere emissioner. Men det vigtigste for projektet er, at det lykkes at forene en lang række partnere på tværs – både i Norge og Danmark. Hvis vi skal lykkes med en grøn omstilling af transportsektoren, kræver det strukturelle ændringer i vores transport tilgang.

- Vi skal have flyttet mest muligt gods på bane og tænke i nye måder at udnytte lastbiler på. Det bliver afgørende at vi kan få løftet projektet op til politisk niveau og viser, at det er vigtigt at gøre Jyllandskorridoren grøn, fortæller Tommy Tvedergaard Madsen, Region Nordjylland, som er overordnet projektleder for Grønn Jyllandskorridor.

Transportsektoren sakker bagud i den grønne omstilling
- Jyllandskorridoren er en platform, hvor vi på tværs af mange partnere kan skabe et effektivt og miljøvenligt transporttilbud og hermed mindske klimaaftrykket i transportsektoren. Vi skal starte en drastisk omstilling af vores transportsektor, hvor blandt andet vedvarende energikilder bliver en af løsningerne til at reducere emissioner fra skibsfart, jernbane og vejtransport.

- Vi skal vise resten af verden, at det er muligt at gøre transport af varer og mennesker CO2-neutralt, fortæller Søren Bjerregaard Pedersen, CEO i Hydrogen Valley og partner i Grønn Jyllandskorridor.

-hawin

 

Fakta om projektet

Projektet startede d. 1. januar i år og skal løbe indtil udgangen af 2025.

Projektet er delt i fire arbejdspakker/projektaktiviteter som indebærer 1) Projektledelse og kommunikation, 2) Multimodale løsninger, 3) Bæredygtige drivmidler og 4) Benchmarking og positionering.

Grønn Jyllandskorridor afholder et åbent online-møde for alle interesserede den 22. maj.

Projektet er medfinansieret af Interreg Øresund-Kattegat-Skagerrak.

Danske partnere:

  • Ballard Power Systems
  • Everfuel
  • Frederikshavn Kommune
  • Greenporth North
  • Hedensted Kommune
  • Hirtshals Havn
  • Hjørring Kommune
  • Hydrogen Valley
  • Klimatorium
  • Midtjyske Jernbaner
  • Nordjyske Jernbaner:
  • Region Midtjylland
  • Region Nordjylland
  • Port of Aalborg

Norske partnere:

  • Agder fylkeskommune
  • Bykle kommune
  • Business Region Kristiansand
  • CargoNet
  • Greenstat
  • Grenland Havn
  • H2 House Norge
  • Kristiansand Havn
  • Kvinesdal Kommune
  • Larvik Havn
  • Powered by Telemark
  • Vestfold og Telemark fylkeskommune
26/4 2023
  • Flere ladeudtag netværket

    Flere ladeudtag netværket

    transport ›Med købet af den østjyske energikoncern Auras offentlige ladeforretning udvider Norlys sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag
  • Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    transport ›Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene
  • Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    transport ›En ny type kollektiv trafik har set dagens lys i Vordingborg Kommune. En flexbus på rute 668 er en del af et forsøgsprojekt igangsat af Region Sjælland
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud