34 meter lange lastbiler på det danske vejnetRastepladserne Kildebjerg Nord (th) og Kildebjerg Syd på Fynske Motorvej udvides, så de kan bruges af ekstra lange vogntog. Foto:Vejdirektoratet

34 meter lange lastbiler på det danske vejnet

Næste år kan de første dobbelttrailere køre på en forsøgsstrækning mellem Aarhus og Høje Taastrup. Der etableres omkoblingspladser, udvalgte kryds og rastepladser tilpasses

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Ikke mindst for byggesektoren kan det få stor betydning, at der indføres en forsøgsordning med dobbelttrailere i Danmark.

Det bør føre til færre transporter, og dermed billigere priser, idet dobbelttrailerne kan indeholde eksempelvis langt flere byggematerialer.

De første forberedelser til den kommende forsøgsordning med dobbelttrailere begynder i løbet af efteråret, og arbejdet omfatter etablering af omkoblingspladser i Aarhus og Høje Taastrup samt udvidelser på rastepladserne Kildebjerg S og N på Fynske Motorvej, så de ekstra lange vogntog kan gøre stop undervejs.

Plads til dobbelttrailere
På rasteplads Kildebjerg N foretages en mindre udvidelse, så dobbelttrailerne har plads til at køre ud fra tankanlægget og frem mod udkørselsrampen.

På Kildebjerg S skabes der adgang for dobbelttrailere mellem tankanlægget og det lange parkeringsspor, der må anvendes af særtransporter. Det lange parkeringsspor må efter ombygningen kun anvendes af særtransporter og dobbelttrailere.

Ved Aarhus Vest etableres der omkoblingsplads ved Salling Groups lastbilparkeringsanlæg i Brabrand. Samtidig laves der en mindre sideudvidelse ved ’fordeler-ringen’ for enden af Herningmotorvejen.

Ved Høje Taastrup Transport Center, ved tankanlægget på Estland Alle, etableres et cirka 100 meter langt parkeringsspor, hvor dobbelttrailerne kan omkoble. Derudover foretages en mindre sideudvidelse ved den vestlige adgang til tank- og parkeringsanlægget.

Vogntog på op til 34 meter
Dobbelttrailerne, også kaldet ’EMS2’, er ekstra lange vogntog op til 34 meter. Det stiller særlige krav til vejnettet, når de lange vogntog skal kunne dreje og parkere, og derfor er det nødvendigt at gennemføre en række tilpasninger på den strækning, hvor forsøgsordningen skal foregå.

- Vi skal ikke kun sikre, at lovgivningen er på plads til dobbelttrailerne. Vi skal også sikre de fysiske rammer, så det rent faktisk er muligt og sikkert at køre med så lange lastbiler på danske veje, siger transportminister Thomas Danielsen (V).

Af hensyn til blandt andre bløde trafikanter, ulykkesrisiko, samt vejens udformning - eksempelvis om strækningen er flersporet - har midterautoværn og afstand mellem rampekryds omfatter forsøget kun en begrænset del af vejnettet.

Omkoblingspladserne og forsøget er åbent for alle transportører, der ønsker at køre med EMS2-vogntog. Forsøget kører i 5 år, hvorefter det evalueres.

10/10 2023
  • Nye ladeparker skyder op ved motorvejen nær Aarhus

    Nye ladeparker skyder op ved motorvejen nær Aarhus

    transport ›Vejdirektoratets entreprenør har netop taget hul på arbejdet med at bygge ladeparker til elbiler på rastepladserne Pedersminde og Blankhøj på E45 Østjyske Motorvej. De skal stå færdigt i starten af 2026, og er de første af i alt 22 ladeparker, som Vejdirektoratet opfører i år
  • Webfleet indgår samarbejde med Krone om trailertelematik

    Webfleet indgår samarbejde med Krone om trailertelematik

    transport ›Bridgestone’s globale flådestyringsløsning, har indgået samarbejde med den skandinaviske trailerproducent om at tilbyde en integreret telematikløsning for trailere gennem Webfleets OEM.connect-partnerprogram
  • PostNord dropper breve og satser på pakkelevering

    PostNord dropper breve og satser på pakkelevering

    transport ›Ved årsskiftet leverer koncernen sit sidste brev, fyrer 1500 medarbejdere og vil i stedet fokusere på at blive danskernes foretrukne pakkeleverandør, lyder det fra PostNord. Årsagen er den stigende digitalisering af breve
  • Forlænget klimamålsfrist og mere støtte til europæiske bilproducenter

    Forlænget klimamålsfrist og mere støtte til europæiske bilproducenter

    transport ›EU-Kommisionen giver Europas bilproducenter to ekstra år til at nå sine CO2-mål. Samtidig bliver der afsat 13,5 milliarder kroner til at støtte produktion af batterier og førerløse biler
  • John Hurtig er ny CEO for Hedin Nordic Truck

    John Hurtig er ny CEO for Hedin Nordic Truck

    transport ›Den 1. marts er John Hurtig tiltrådt som ny CEO for Hedin Nordic Truck. Han kommer i rollen til at lede Hedin Nordic Trucks aktiviteter i Sverige, Danmark, Norge og Finland og erstatter Håkan Jönsson, som dermed forlader Hedin Mobility Group
  • Blue Water og Arcadia eFuels indgår samarbejde om CO2-transport

    Blue Water og Arcadia eFuels indgår samarbejde om CO2-transport

    transport ›De to virksomheder har underskrevet et Memorandum of Understanding om transport af flydende CO2 til Arcadia eFuels' kommende produktionsanlæg i Vordingborg. Anlægget vil bruge indfanget CO2 i produktionen af bæredygtigt flybrændstof (eSAF)
  • Nyt partnerskab sikrer leverancer af medicin på køl til private

    Nyt partnerskab sikrer leverancer af medicin på køl til private

    transport ›Online-apoteket Apopro har, som det første i Danmark, indgået samarbejde med last-mile virksomheden Gordon for at gøre det lettere for danske forbrugere at få leveret kølekrævende medicin under trygge og sikre forhold
  • Transportmessen udvider området til reservedele, værktøj og tilbehør

    Transportmessen udvider området til reservedele, værktøj og tilbehør

    transport ›Opbakningen til Transport 2025 til april er så stor blandt udstillerne inden for reservedele, værktøj og tilbehør, at de ikke længere kan være i en enkelt hal - af samme grund får de nu ekstra plads i en anden hal