34 meter lange lastbiler på det danske vejnetRastepladserne Kildebjerg Nord (th) og Kildebjerg Syd på Fynske Motorvej udvides, så de kan bruges af ekstra lange vogntog. Foto:Vejdirektoratet

34 meter lange lastbiler på det danske vejnet

Næste år kan de første dobbelttrailere køre på en forsøgsstrækning mellem Aarhus og Høje Taastrup. Der etableres omkoblingspladser, udvalgte kryds og rastepladser tilpasses

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Ikke mindst for byggesektoren kan det få stor betydning, at der indføres en forsøgsordning med dobbelttrailere i Danmark.

Det bør føre til færre transporter, og dermed billigere priser, idet dobbelttrailerne kan indeholde eksempelvis langt flere byggematerialer.

De første forberedelser til den kommende forsøgsordning med dobbelttrailere begynder i løbet af efteråret, og arbejdet omfatter etablering af omkoblingspladser i Aarhus og Høje Taastrup samt udvidelser på rastepladserne Kildebjerg S og N på Fynske Motorvej, så de ekstra lange vogntog kan gøre stop undervejs.

Plads til dobbelttrailere
På rasteplads Kildebjerg N foretages en mindre udvidelse, så dobbelttrailerne har plads til at køre ud fra tankanlægget og frem mod udkørselsrampen.

På Kildebjerg S skabes der adgang for dobbelttrailere mellem tankanlægget og det lange parkeringsspor, der må anvendes af særtransporter. Det lange parkeringsspor må efter ombygningen kun anvendes af særtransporter og dobbelttrailere.

Ved Aarhus Vest etableres der omkoblingsplads ved Salling Groups lastbilparkeringsanlæg i Brabrand. Samtidig laves der en mindre sideudvidelse ved ’fordeler-ringen’ for enden af Herningmotorvejen.

Ved Høje Taastrup Transport Center, ved tankanlægget på Estland Alle, etableres et cirka 100 meter langt parkeringsspor, hvor dobbelttrailerne kan omkoble. Derudover foretages en mindre sideudvidelse ved den vestlige adgang til tank- og parkeringsanlægget.

Vogntog på op til 34 meter
Dobbelttrailerne, også kaldet ’EMS2’, er ekstra lange vogntog op til 34 meter. Det stiller særlige krav til vejnettet, når de lange vogntog skal kunne dreje og parkere, og derfor er det nødvendigt at gennemføre en række tilpasninger på den strækning, hvor forsøgsordningen skal foregå.

- Vi skal ikke kun sikre, at lovgivningen er på plads til dobbelttrailerne. Vi skal også sikre de fysiske rammer, så det rent faktisk er muligt og sikkert at køre med så lange lastbiler på danske veje, siger transportminister Thomas Danielsen (V).

Af hensyn til blandt andre bløde trafikanter, ulykkesrisiko, samt vejens udformning - eksempelvis om strækningen er flersporet - har midterautoværn og afstand mellem rampekryds omfatter forsøget kun en begrænset del af vejnettet.

Omkoblingspladserne og forsøget er åbent for alle transportører, der ønsker at køre med EMS2-vogntog. Forsøget kører i 5 år, hvorefter det evalueres.

10/10 2023
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater
  • Scandlines vinder tysk innovationspris

    Scandlines vinder tysk innovationspris

    transport ›Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning