34 meter lange lastbiler på det danske vejnetRastepladserne Kildebjerg Nord (th) og Kildebjerg Syd på Fynske Motorvej udvides, så de kan bruges af ekstra lange vogntog. Foto:Vejdirektoratet

34 meter lange lastbiler på det danske vejnet

Næste år kan de første dobbelttrailere køre på en forsøgsstrækning mellem Aarhus og Høje Taastrup. Der etableres omkoblingspladser, udvalgte kryds og rastepladser tilpasses

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Ikke mindst for byggesektoren kan det få stor betydning, at der indføres en forsøgsordning med dobbelttrailere i Danmark.

Det bør føre til færre transporter, og dermed billigere priser, idet dobbelttrailerne kan indeholde eksempelvis langt flere byggematerialer.

De første forberedelser til den kommende forsøgsordning med dobbelttrailere begynder i løbet af efteråret, og arbejdet omfatter etablering af omkoblingspladser i Aarhus og Høje Taastrup samt udvidelser på rastepladserne Kildebjerg S og N på Fynske Motorvej, så de ekstra lange vogntog kan gøre stop undervejs.

Plads til dobbelttrailere
På rasteplads Kildebjerg N foretages en mindre udvidelse, så dobbelttrailerne har plads til at køre ud fra tankanlægget og frem mod udkørselsrampen.

På Kildebjerg S skabes der adgang for dobbelttrailere mellem tankanlægget og det lange parkeringsspor, der må anvendes af særtransporter. Det lange parkeringsspor må efter ombygningen kun anvendes af særtransporter og dobbelttrailere.

Ved Aarhus Vest etableres der omkoblingsplads ved Salling Groups lastbilparkeringsanlæg i Brabrand. Samtidig laves der en mindre sideudvidelse ved ’fordeler-ringen’ for enden af Herningmotorvejen.

Ved Høje Taastrup Transport Center, ved tankanlægget på Estland Alle, etableres et cirka 100 meter langt parkeringsspor, hvor dobbelttrailerne kan omkoble. Derudover foretages en mindre sideudvidelse ved den vestlige adgang til tank- og parkeringsanlægget.

Vogntog på op til 34 meter
Dobbelttrailerne, også kaldet ’EMS2’, er ekstra lange vogntog op til 34 meter. Det stiller særlige krav til vejnettet, når de lange vogntog skal kunne dreje og parkere, og derfor er det nødvendigt at gennemføre en række tilpasninger på den strækning, hvor forsøgsordningen skal foregå.

- Vi skal ikke kun sikre, at lovgivningen er på plads til dobbelttrailerne. Vi skal også sikre de fysiske rammer, så det rent faktisk er muligt og sikkert at køre med så lange lastbiler på danske veje, siger transportminister Thomas Danielsen (V).

Af hensyn til blandt andre bløde trafikanter, ulykkesrisiko, samt vejens udformning - eksempelvis om strækningen er flersporet - har midterautoværn og afstand mellem rampekryds omfatter forsøget kun en begrænset del af vejnettet.

Omkoblingspladserne og forsøget er åbent for alle transportører, der ønsker at køre med EMS2-vogntog. Forsøget kører i 5 år, hvorefter det evalueres.

10/10 2023
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre