34 meter lange lastbiler på det danske vejnet
Næste år kan de første dobbelttrailere køre på en forsøgsstrækning mellem Aarhus og Høje Taastrup. Der etableres omkoblingspladser, udvalgte kryds og rastepladser tilpasses
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Ikke mindst for byggesektoren kan det få stor betydning, at der indføres en forsøgsordning med dobbelttrailere i Danmark.
Det bør føre til færre transporter, og dermed billigere priser, idet dobbelttrailerne kan indeholde eksempelvis langt flere byggematerialer.
De første forberedelser til den kommende forsøgsordning med dobbelttrailere begynder i løbet af efteråret, og arbejdet omfatter etablering af omkoblingspladser i Aarhus og Høje Taastrup samt udvidelser på rastepladserne Kildebjerg S og N på Fynske Motorvej, så de ekstra lange vogntog kan gøre stop undervejs.
Plads til dobbelttrailere
På rasteplads Kildebjerg N foretages en mindre udvidelse, så dobbelttrailerne har plads til at køre ud fra tankanlægget og frem mod udkørselsrampen.
På Kildebjerg S skabes der adgang for dobbelttrailere mellem tankanlægget og det lange parkeringsspor, der må anvendes af særtransporter. Det lange parkeringsspor må efter ombygningen kun anvendes af særtransporter og dobbelttrailere.
Ved Aarhus Vest etableres der omkoblingsplads ved Salling Groups lastbilparkeringsanlæg i Brabrand. Samtidig laves der en mindre sideudvidelse ved ’fordeler-ringen’ for enden af Herningmotorvejen.
Ved Høje Taastrup Transport Center, ved tankanlægget på Estland Alle, etableres et cirka 100 meter langt parkeringsspor, hvor dobbelttrailerne kan omkoble. Derudover foretages en mindre sideudvidelse ved den vestlige adgang til tank- og parkeringsanlægget.
Vogntog på op til 34 meter
Dobbelttrailerne, også kaldet ’EMS2’, er ekstra lange vogntog op til 34 meter. Det stiller særlige krav til vejnettet, når de lange vogntog skal kunne dreje og parkere, og derfor er det nødvendigt at gennemføre en række tilpasninger på den strækning, hvor forsøgsordningen skal foregå.
- Vi skal ikke kun sikre, at lovgivningen er på plads til dobbelttrailerne. Vi skal også sikre de fysiske rammer, så det rent faktisk er muligt og sikkert at køre med så lange lastbiler på danske veje, siger transportminister Thomas Danielsen (V).
Af hensyn til blandt andre bløde trafikanter, ulykkesrisiko, samt vejens udformning - eksempelvis om strækningen er flersporet - har midterautoværn og afstand mellem rampekryds omfatter forsøget kun en begrænset del af vejnettet.
Omkoblingspladserne og forsøget er åbent for alle transportører, der ønsker at køre med EMS2-vogntog. Forsøget kører i 5 år, hvorefter det evalueres.