6-sidet indpakning af isoleringsplader uden brug af krympeovn

6-sidet indpakning af isoleringsplader uden brug af krympeovn

Tentoma A/S har installeret en ny RoRo StretchPack-løsning til vandtæt indpakning af isoleringsplader hos Steinbacher Dämmstoff GmbH i Østrig. Den automatiserede løsning har erstattet de to tidligere pakkelinjer, der pakkede forskellige størrelser af plader ind

Steinbacher havde i noget tid ledt efter en ny løsning til indpakning af sine PU-isoleringsplader. Den primære årsag var behovet for en vandtæt indpakning.

Produktionschef hos Steinbacher i Erpfendorf i Østrig, Markus Brandstätter fortæller:
-Det er vigtigt for os at have en vandtæt indpakning. I travle perioder opbevarer vi ikke altid pladerne under tag inden forsendelse, og vores slutkunder opbevarer altid pladerne udendørs på selve byggepladsen. Markus Brandstätter fortsætter:

-Vores tidligere indpakning var simpelthen ikke vandtæt, hvilket udgjorde en risiko for vand mellem pladerne ved udendørs opbevaring.

Tidligere blev isolereringsplader i standardstørrelse (1200x600 mm) pakket med en banderolefilm om hver stak med plader, hvilket resulterede i 4-sidet indpakning. De blev derefter stablet på en palle, som blev indpakket med strækfilm. De større plader blev tidligere indpakket med krympefolie, men der var konstant problemer med svejsningerne. Så ingen af indpakningsmetoderne var fuldstændig vandtæt.

6-sidet indpakning -fuldt forseglet og vandtæt
RoRo StretchPack er en 6-sidet indpakning, hvor produktet føres vandret ind i en rørformet hættestrækfolie. Kun de to filmender skal svejses for at opnå en forseglet og fuldstændig vandtæt indpakning. Indpakning og forsegling sker i den samme proces, og det sker uden brug af krympeovn. Teknikken er udviklet af Tentoma i Broager ved Sønderborg, og den er inspireret af den velafprøvede vertikale strækfilmsteknik, der typisk anvendes til 5-sidet indpakning af pallegods.

-For et par år siden blev vi for første gang introduceret til RoRo StretchPack®princippet fra Tentoma, fortæller Markus Brandstätter, og fortsætter:

-Efter den indledende forundersøgelse sendte vi forskellige størrelser af isoleringsplader til Tentoma for at få lavet testindpakning. Da testindpakningen kom tilbage til os, blev de grundigt testet med hensyn til pakningskvalitet, miljøpåvirkning, logistik mv. Vi undersøgte også forbrugsudgifter, potentielle besparelser og automatisering for at vurdere hvordan businesscasen var.

50% energibesparelse ved at fjerne krympeovn
Energieffektivitet og omkostningsbesparelser for at øge bæredygtigheden er fokusområder for Steinbacher.

-Tidligere blev 20-30% af indpakningen foretaget ved brug af krympeovn. Nu bliver alt indpakket med RoRo StretchPack. Ved en direkte sammenligning mellem vores tidligere pakkeløsning og RoRo StretchPack har vi samlet set reduceret energiforbruget med ca. 50% på indpakningslinjen, siger Markus Brandstätter.

  Produktionschef hos Steinbacher i Erpfendorf i Østrig, Markus Brandstätter

Filmforbruget er også en vigtig parameter i forhold til både omkostninger og bæredygtighed. Steinbacher overvåger filmforbruget per palle. Selvom Steinbacher er gået fra 4-sidet til 6-sidet indpakning, har virksomheden opnået en filmreduktion per palle ved at bruge RoRo StretchPack®.

Markus Brandstätter tilføjer:
-Nu hvor vi er blevet fortrolige med den nye indpakningslinje, vil vi optimere processen for yderligere filmreduktion.

 Steinbacher Dämmstoff GmbH  er en østrigsk full-service leverandør af isoleringsmaterialer (EPS/PU/PE/Stenuld), som betjener det centraleuropæiske marked. Den familieejede virksomhed har også fabrikker i Polen og Tyskland

En struktureret projektforløb
Sammenfattende gik projektprocessen godt fra den første kontakt til installation og idriftsættelse. I forbindelse med installationen uddannede Tentoma tre medarbejdere fra Steinbacher som superbrugere på den nye indpakningslinje.

-Det var et struktureret forløb, hvor der var god kommunikation med Tentoma. Vi afholdt faste månedlige møder og senere da FAT (Factory Acceptance Test) nærmede sig, afholdt vi også ugentlige møde. Både FAT og installationen var godt planlagt og udført, fortæller Markus Brandstätter, og tilføjer

-Efter introduktionen følte vores medarbejdere sig fortrolige med den nye indpakningslinje. Vi er tilfredse med kapaciteten og indpakningskvaliteten af den nye RoRo StretchPack indpakningsløsning.

-lipe

21/8 2023
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater
  • Scandlines vinder tysk innovationspris

    Scandlines vinder tysk innovationspris

    transport ›Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning