6-sidet indpakning af isoleringsplader uden brug af krympeovn

6-sidet indpakning af isoleringsplader uden brug af krympeovn

Tentoma A/S har installeret en ny RoRo StretchPack-løsning til vandtæt indpakning af isoleringsplader hos Steinbacher Dämmstoff GmbH i Østrig. Den automatiserede løsning har erstattet de to tidligere pakkelinjer, der pakkede forskellige størrelser af plader ind

Steinbacher havde i noget tid ledt efter en ny løsning til indpakning af sine PU-isoleringsplader. Den primære årsag var behovet for en vandtæt indpakning.

Produktionschef hos Steinbacher i Erpfendorf i Østrig, Markus Brandstätter fortæller:
-Det er vigtigt for os at have en vandtæt indpakning. I travle perioder opbevarer vi ikke altid pladerne under tag inden forsendelse, og vores slutkunder opbevarer altid pladerne udendørs på selve byggepladsen. Markus Brandstätter fortsætter:

-Vores tidligere indpakning var simpelthen ikke vandtæt, hvilket udgjorde en risiko for vand mellem pladerne ved udendørs opbevaring.

Tidligere blev isolereringsplader i standardstørrelse (1200x600 mm) pakket med en banderolefilm om hver stak med plader, hvilket resulterede i 4-sidet indpakning. De blev derefter stablet på en palle, som blev indpakket med strækfilm. De større plader blev tidligere indpakket med krympefolie, men der var konstant problemer med svejsningerne. Så ingen af indpakningsmetoderne var fuldstændig vandtæt.

6-sidet indpakning -fuldt forseglet og vandtæt
RoRo StretchPack er en 6-sidet indpakning, hvor produktet føres vandret ind i en rørformet hættestrækfolie. Kun de to filmender skal svejses for at opnå en forseglet og fuldstændig vandtæt indpakning. Indpakning og forsegling sker i den samme proces, og det sker uden brug af krympeovn. Teknikken er udviklet af Tentoma i Broager ved Sønderborg, og den er inspireret af den velafprøvede vertikale strækfilmsteknik, der typisk anvendes til 5-sidet indpakning af pallegods.

-For et par år siden blev vi for første gang introduceret til RoRo StretchPack®princippet fra Tentoma, fortæller Markus Brandstätter, og fortsætter:

-Efter den indledende forundersøgelse sendte vi forskellige størrelser af isoleringsplader til Tentoma for at få lavet testindpakning. Da testindpakningen kom tilbage til os, blev de grundigt testet med hensyn til pakningskvalitet, miljøpåvirkning, logistik mv. Vi undersøgte også forbrugsudgifter, potentielle besparelser og automatisering for at vurdere hvordan businesscasen var.

50% energibesparelse ved at fjerne krympeovn
Energieffektivitet og omkostningsbesparelser for at øge bæredygtigheden er fokusområder for Steinbacher.

-Tidligere blev 20-30% af indpakningen foretaget ved brug af krympeovn. Nu bliver alt indpakket med RoRo StretchPack. Ved en direkte sammenligning mellem vores tidligere pakkeløsning og RoRo StretchPack har vi samlet set reduceret energiforbruget med ca. 50% på indpakningslinjen, siger Markus Brandstätter.

  Produktionschef hos Steinbacher i Erpfendorf i Østrig, Markus Brandstätter

Filmforbruget er også en vigtig parameter i forhold til både omkostninger og bæredygtighed. Steinbacher overvåger filmforbruget per palle. Selvom Steinbacher er gået fra 4-sidet til 6-sidet indpakning, har virksomheden opnået en filmreduktion per palle ved at bruge RoRo StretchPack®.

Markus Brandstätter tilføjer:
-Nu hvor vi er blevet fortrolige med den nye indpakningslinje, vil vi optimere processen for yderligere filmreduktion.

 Steinbacher Dämmstoff GmbH  er en østrigsk full-service leverandør af isoleringsmaterialer (EPS/PU/PE/Stenuld), som betjener det centraleuropæiske marked. Den familieejede virksomhed har også fabrikker i Polen og Tyskland

En struktureret projektforløb
Sammenfattende gik projektprocessen godt fra den første kontakt til installation og idriftsættelse. I forbindelse med installationen uddannede Tentoma tre medarbejdere fra Steinbacher som superbrugere på den nye indpakningslinje.

-Det var et struktureret forløb, hvor der var god kommunikation med Tentoma. Vi afholdt faste månedlige møder og senere da FAT (Factory Acceptance Test) nærmede sig, afholdt vi også ugentlige møde. Både FAT og installationen var godt planlagt og udført, fortæller Markus Brandstätter, og tilføjer

-Efter introduktionen følte vores medarbejdere sig fortrolige med den nye indpakningslinje. Vi er tilfredse med kapaciteten og indpakningskvaliteten af den nye RoRo StretchPack indpakningsløsning.

-lipe

21/8 2023
  • Flere ladeudtag netværket

    Flere ladeudtag netværket

    transport ›Med købet af den østjyske energikoncern Auras offentlige ladeforretning udvider Norlys sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag
  • Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    transport ›Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene
  • Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    transport ›En ny type kollektiv trafik har set dagens lys i Vordingborg Kommune. En flexbus på rute 668 er en del af et forsøgsprojekt igangsat af Region Sjælland
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud