Aarhus reserverer parkeringspladser til erhvervsbiler
Nyt forsøg skal gøre livet lettere for trafikanter i erhvervsbiler i Aarhus. 74 af byens parkeringspladser reserveres til biler på gule plader i dagtimerne
Teknik og Miljø i Aarhus Kommune kommer nu med en forsøgsordning, hvor 74 af byens eksisterende parkeringspladser reserveres til erhvervsbiler på gule plader.
- Jeg synes, vi er lykkedes med at få lavet en god, fleksibel løsning, hvor vi tilgodeser brugerne af erhvervsbilerne i deres arbejdstid, samtidig med at beboerne vil kunne parkere, når de kommer hjem.
- De fleste af os kan nok sætte os ind i, hvor bøvlet det må være at skulle slæbe tungt værktøj og materialer flere hundrede meter ned ad gaden i Midtbyen for at udføre sit arbejde. Nu ser vi, hvordan det virker i praksis, og om der eventuelt er behov for justeringer, siger Nicolaj Bang (K), rådmand, Teknik og Miljø.
Mangeårigt ønske fra erhvervet
Ordningen er blevet til i tæt samarbejde med Aarhus Håndværkerforening og Erhverv Aarhus, der længe har ønsket en løsning på parkeringskvalerne inde i byen. De har således været med til at pege på, hvor de nye erhvervsparkeringspladser skal placeres.
- Vi er virkelig glade for, at det nu bliver markant lettere for vores medlemmer at komme til at udføre deres arbejde flere steder i midtbyen, og at vi som bonus kan tage teknologien til hjælp, så håndværkerne hurtigt kan danne sig et overblik over, hvor den nærmeste ledige p-plads befinder sig, siger Betina Halvorsen, direktør i Aarhus Håndværkerforening.
Alle pladser bliver forsynet med en sensor på asfalten, så man via en app kan se, hvilke pladser der er ledige, når man skal bruge én.
Om forsøget
Alle erhvervsparkeringspladser bliver forsynet med et skilt, der angiver, at pladsen er reserveret til biler på gule plader på hverdage mellem kl. 7.00 og 16.00.
Alle pladser er i dag betalingsparkeringspladser, men har man en såkaldt erhvervslicens, koster det ikke noget at holde der.
Teknik og Miljø får løbende lagt sensorer på asfalten ved alle 74 pladser, så det er muligt at holde øje med, hvordan pladserne bliver brugt, ligesom brugerne via en app kan se, hvilke der er ledige. Al data vil indgå i den endelige evaluering i 2025 og samtidig give et praj undervejs, hvis der bliver behov for at ændre på antal eller placering af erhvervsparkeringspladserne.
Forsøget er besluttet af Aarhus Byråd.
-dc