Autologistik i overhalingsbanen

Autologistik i overhalingsbanen

Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.

Bahn Express, en digital platform for autologistik og biltransport, har offentliggjort en succesfuld investeringsrunde på 5 mio. euro. 

Pengene skal bruges til at etablere lokale teams på nye europæiske markeder med fokus på Danmark, Tyskland og Polen. 

Bahn Express skriver i en pressemeddelelse om projektet, at man ønsker at udfordre de traditionelle vognmænds monopol på biltransport ved at skære transittiden for brugte biler ned fra uger til dage. 

Den nye investeringsrunde skal være med til hurtigt at udvide virksomhedens tilstedeværelse i Danmark og give bilforhandlere direkte adgang til biler via deres platform og netværk af chauffører.

Investeringen skal desuden bruges til at etablere et fuldt team i Danmark.

Runden blev ledet af den svenske fond Node VC sammen med de eksisterende investorer Trind VC og Innovestor samt et syndikat af business angels, herunder Vincent Ho-Tin-Noe, CPO hos Wolt, og stifterne af Swappie og Smartly.

I Bahn Express' omtale af satsningen hedder det, at bilforhandlere hvert år mister betydelige beløb på ventetid. Der kan, ifølge virksomheden, gå op til 40 dage, fra en bil bestilles, til den er på vejen – en periode, hvor omkostningerne løber op dag for dag. 

Den traditionelle transportmodel indebærer, at biler læsses på lastbiler med autotransporttrailer i oprindelseslandet og transporteres gennem en række hubs. Det er altså en proces, der tager uger, fordi vognmændene ofte må vente på, at deres lastrum er fyldt, før transporten kan påbegyndes. 

Bahn Express reducerer denne tid til få dage ved at forbinde bilbranchens aktører med deres netværk af flere hundrede lokale freelance-chauffører, der transporterer bilerne direkte til deres destination, samtidig med at der tilbydes tillægsydelser som kvalitetsinspektioner. 

Alt styres via virksomhedens platform, hvilket betyder, at forhandlere og flådeansvarlige kan bestille transport med et enkelt klik og spore processen i realtid.

For bilbranchens aktører betyder kortere transporttider hurtigere omsætningshastighed og lavere finansiel risiko, samtidig med at bilerne ankommer rettidigt til videre distribution.

I Danmark udruller virksomheden også en lastbilsløsning, der giver forhandlerne mulighed for selv at bestemme leveringstidsrammen og operationens omfang.

For slutkunden betyder den korte leveringstid og den smidige proces, at ventetiden fra bestilling til modtagelse af den nye bil minimeres, hvilket forbedrer kundeoplevelsen markant og sikrer, at de har adgang til en bil, når de har brug for den.

- Danmark er et af de mest teknologisk avancerede samfund i Europa, men logistikken har haltet bagefter. 

- Det, vi bringer til markedet, er ikke bare en spareøvelse for bilforhandlere; det er en ny, mere effektiv og enklere løsning til en branche, der stadig i høj grad læner sig op ad systemer, der blev bygget for årtier siden. 

- Denne investering vil hjælpe os med at skalere hurtigt og ansætte flere folk til vores team i København, siger Anders Pedersen, sales manager i Danmark hos Bahn Express.

Danmark har en målsætning om, at alle nye solgte biler skal være emissionsfrie i 2035, og at bilparken skal være fuldt elektrificeret i 2050. 

Bahn Express forklarer, at man understøtter dette mål, da mere end 95% af de biler, der importeres til landet via deres platform, er elbiler. Det gør det ikke kun lettere for forhandlere at fremskaffe elbiler, men forbedrer også udvalget og tilgængeligheden for slutkunderne.

- Efter at have fulgt Bahn Express-teamet i over et år står det klart, at deres kombination af disciplin, hastighed og kundefokus udmønter sig i exceptionel eksekvering. 

- Deres platform løser en stor flaskehals i europæisk autologistik og er gearet til at skalere hurtigere end konkurrenterne. Når man møder teamet i Helsinki, mærker man tydeligt et hold, der gør sig klar til næste vækstfase.

- Vi er overbeviste om, at dette kun er begyndelsen, siger Daniela Sjunnesson, Partner hos Node VC.

Virksomhedens langsigtede vision er at give enhver person adgang til en hvilken som helst bil, hvor som helst og når som helst - med to dages levering. 

Virksomheden samarbejder allerede med store aktører i bilbranchen som DRIVR, Autohuset Vestergaard, og Lief Nielsen Jensen.

- Leveringshastigheden er fantastisk. Jeg er meget tilfreds indtil videre, og vi kommer helt sikkert til at lægge flere ordrer, siger Rasmus Læsø Sørensen, Car Trading Manager hos Autohuset Vestergaard.

I erkendelse af at markederne er forskellige, har virksomheden tilpasset sine ydelser til efterspørgslen. I Polen og Tyskland tilbydes primært udlejnings- og leasingrelaterede tjenester, mens fokus i Danmark og Finland ligger på import af nye og brugte biler til forhandlere.

Bahn Express blev grundlagt i 2024 i Helsinki, Finland, af Matias Blomberg og medstifter Leevi Jäkälä. Siden da er virksomheden vokset til 30 medarbejdere med hovedkvarter i Helsinki og kontorer i København og Berlin.

-hawin


4/12 2025
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer