Bæredygtigt dæk af mælkebøtter får forskningspris

Bæredygtigt dæk af mælkebøtter får forskningspris

Brugen af mælkebøtter til udvikling af bæredygtige dæk får global opmærksomhed. Senest er en pris fra University of Münster blevet tildelt Continental, der har investeret et trecifret millionbeløb i et mælkebøtte-forskningsanlæg, som åbner senere i år

Dæk udviklet af mælkebøtter. Det lyder næsten for godt, til at være sandt. Men ikke desto mindre er det lige præcis det, dæk- og teknologigiganten Continental i samarbejde med blandt andet University of Münster er i færd med at udvikle i et stort forskningsprojekt.

Projektet, der går under navnet Taraxagum – der er en videreudvikling af mælkebøttens latinske betegnelse Taraxacum – blev opstartet for godt fem år siden og handler grundlæggende om at bruge mælkebøtterødder til at fremstille naturgummi. Taraxagum har produceret flere testpartier af dæk til blandt andet personbiler og transportsektoren, og Continental regner med, at den første serie af mælkebøttedæk kommer på markedet om fem år.

Taraxagum-projektet har med god grund fået stor international opmærksomhed og høstet flere forskningspriser og -anerkendelser. Og nu har University of Münster tildelt projektet en såkaldt transfer-pris.

Russisk mælkebøtte fremavlet
Baggrunden for prisen er, at projektet formår at overføre bioteknologi-forskning til kommerciel brug. De 10.000 euro, prisen udløser, er blevet doneret til University of Münsters botaniske have, hvor de første mælkebøtter til projektet blev avlet.

- Der er blevet fremavlet og forædlet en helt særlig russisk mælkebøtte, hvis rødder har nogle helt unikke egenskaber, vi kan bruge til at udvikle naturgummi. Målet er på sigt at matche udbyttet fra det konventionelle gummitræ, der vokser i troperne. Mælkebøtten kan dyrkes flere steder i verden – også Nordeuropa – og vi kan derfor minimere de lange transporter fra troperne, hvilket vil reducere Co2-udslippet betydeligt, fortæller Georg Nielsen, der er administrerende direktør hos Continental Dæk Danmark.

Første serie på markedet om fem år
Continental har for nyligt præsenteret planerne for et forskningsanlæg i Meckelburg-Vorpommern, hvor der skal forskes videre i fremstillingen af gummi fra den russiske mælkebøtteplante. Et anlæg, Continental forventer at investere 35 millioner euro i, hvilket svarer til 261 millioner kr.

- De store investeringer afspejler, at Continental prioriterer udviklingen af fremtidens miljøvenlige og intelligente dæk højt, og at vores ingeniører og teknikere sammen med vores samarbejdspartnere arbejder på højtryk på at gøre gummiproduktionen mere bæredygtig, lyder det fra Georg Nielsen.

-hawin


FAKTABOKS: Taraxagum
Taraxagum-forskningsprojektet stiler mod at udvinde gummi af den russiske mælkebøtte. Rødderne hos denne særligt robuste mælkebøtte har et højt indhold af latexsaft med gode egenskaber til produktion af naturgummi til produktion af eksempelvis bildæk. Forsøg har allerede vist, at mælkebøttegummiet har mindst lige så god ydelse som konventionelt udvundet naturgummi.
Projektet er et samarbejde mellem Continental, IME Fraunhofer Instituttet på University of Münster, Julius Kühn Instituttet i Quedlinburg samt planteforædlingsvirksomheden ESKUSA i Parkstetten

FAKTABOKS: Continental-koncernen
Continental udvikler fremtidens teknologi og serviceydelser til bæredygtig og forbundet mobilitet af mennesker og gods. Teknologikoncernen blev grundlagt i 1871 og tilbyder sikre, effektive, intelligente og prisvenlige løsninger til køretøjer, maskiner, trafik og transport. I 2017 havde Continental en omsætning på EUR 44 mia og har i dag flere end 235,000 medarbejdere i 61 lande.

2/7 2018
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det